۱۳ دی ۱۳۹۱، ۱۱:۳۸
کد خبر: 80483566
T T
۰ نفر
دهمين سوگواره منطقه اي تعزيه در آمل پايان يافت

ساري - دهمين سوگواره منطقه اي تعزيه در آمل با اجراي شش مجلس در شش شب سه شنبه شب با حضور مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران به كار خود پايان داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، پرونده این دوره از سوگواره تعزیه آمل كه با مجلس حضرت علی (ع) به سرپرستی ' احمد ربانی' از شهرستان تنكابن گشوده شده بود ، با اجرای مجلس حضرت ابوالفضل (ع) به سرپرستی ' سید حسن مهدوی ' بسته شد.

تعزیه شاه چراغ ، حضرت علی‌اكبر ، حر ابن یزید ریاحی و مسلم ابن عقیل از دیگر مجالسی بود كه در این سوگواره اجرا شد.

آئین پایانی این سوگواره با حضور مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ، فرماندار آمل و جمع زیادی از علاقه مندان به هنر تعزیه در حسینه هدایت آملی (تكیه آملی) برگزار شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل در این آئین گفت : در دهمین سوگواره منطقه ای تعزیه آمل گروه های برتر تعزیه استان های مازندران و گیلان به عنوان شركت كنندگان اصلی و تهران به عنوان میهمان حضور داشتند.

' محمد محمدی ' افزود : در این سوگواره مجلس حضرت علی (ع) به سرپرستی ' احمد ربانی' از شهرستان تنكابن ، مجلس ' حضرت شاه چراغ ' به سرپرستی ' علی باقری كله بسی ' از بابلسر ، مجلس حضرت ابوالفضل (ع) به سرپرستی ' سید حسن مهدوی ' از آمل ، مجلس ' حضرت علی اكبر ' به سرپرستی ' اسداله شهابی' از سوادكوه ، مجلس ' حر ابن یزید ریاحی' به سرپرستی ' محمد حسین صمصام ' از گیلان و مجلس ' مسلم ابن عقیل ' به سرپرستی ' محمد خلیلی' از تهران اجرا شد.

وی ادامه داد : آئین یادمان مرحوم ' اسداله فرزانه ' از پیشكسوتان هنر تعزیه آمل ، تجلیل از استاد ' عظیمی ' از پیشكسوتان تعزیه مازندران و آسیب شناسی تعزیه با حضور ' یوسف لاطف ' از پیشكسوتان این هنرنمایشی از برنامه های جنبی دهمین سوگواره تعزیه آمل بود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل حضور مردم در تمامی شب های برگزاری این سوگواره را پرشورتر از سال های گذشته توصیف كرد و گفت : منطقه ای شدن سوگواره تعزیه در دوره دهم و بالا رفتن سطح كیفی مجالس ، در استقبال مردم ولایتمدار آمل تاثیر گذار بود.

وی هدف از برگزاری سوگواره تعزیه را آشنایی جوانان و نوجوانان با زندگانی اهل بیت و بیان اهداف حماسه عاشورا در قالب نمایش و شبیه خوانی بیان كرد.

مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران هم در این آئین گفت : هم اكنون 32 گروه تئاتر ثبت شده در استان فعالیت دارند كه هر یك از این گروه ها دارای سابقه خوب عملكردی از جایگاه مهمی در بخش هنرهای نمایشی استان و كشور برخوردارند.

حجت الاسلام ' عباسعلی ابراهیمی ' بر ضرورت توجه به كیفیت تعزیه تاكید كرد و افزود : در سوگواره و برنامه های تعزیه باید رسالت تعزیه اعمال شود.

وی ، برگزاری دائمی سوگواره تعزیه در آمل را نشان از جایگاه ویژه این شهرستان و مازندران در ولایت پذیری و قبول حكومت علویان دانست و ادامه داد : حضور پرشور مردم و استقبال آنان از سوگواره دهم نشان از عشق و ارادت آنان به اهل بیت (ع) دارد.

فرماندار آمل هم در این آئین گفت : تعزیه ، اثرگذارترین هنر نمایشی برای تبلیغ دین و واقعه كربلا است و باید این مهم به صورت پیوسته به نسل های آینده منتقل شود.

' یداله اكبرزاده ' با بیان اینكه تعزیه عنصر حیاتی در اعتقادات درونی و باورهای قلبی مردم مازندران ، بویژه آمل است ، افزود : این هنر از عشق و دلدادگی مردم به خاندان اهل بیت نشان دارد.

در پایان این آئین از تمامی گروه های برتر تعزیه استان های شمالی و عوامل برگزاری سوگواره با اهدای تندیس و جوائز نقدی ، تجلیل شد.ك/3

7327/1654