بهره برداري از سامانه پرداخت الكترونيكي عوارض آزادراه تهران - پرديس

تهران - سامانه پرداخت عوارض به صورت الكترونيك (ETC) روز جمعه با حضور وزير راه و شهرسازي در محل ايستگاه عوارضي تهران - پرديس به بهره برداري رسيد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، كاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا در زمان سفر، یكپارچگی و سازگاری سامانه های پرداخت عوارض در سطح كشور، افزایش توان نگهداری راه ها از طریق كاهش هزینه ها، روان سازی ترافیك آزادراه ها از طریق عدم نیاز به توقف خودروها در محل عوارضی، احساس آرامش خاطر و رضایت مندی در رانندگان، از جمله اهداف كلان و بلند مدت این پروژه است.

این طرح با مشاركت شركت آزاد راه های كشور و وزارت راه و شهرسازی و بانك مسكن به مرحله بهره برداری رسیده است.

اجرای طرح شامل مطالعه و طراحی و جانمایی و نصب تابلوهای پیش آگاهی و علایم راهنمایی در محل عوارضی و همچنین تجهیز و راه اندازی سیستم پرداخت الكترونیكی شامل سخت افزارها و نرم افزارهای مرتبط با هزینه 600 میلیون تومان و مخارج تكمیلی عمرانی ایستگاه عوارضی 250 میلیون تومان ظرف دو ماه انجام شده است.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در مراسم افتتاح این سامانه گفت: سامانه پرداخت الكترونیكی عوارض آزادراه تهران - پردیس دومین سامانه ای است كه به صورت متمركز افتتاح شده است.

'سیدعلی لطفی زاده' افزود: نخستین سامانه سال گذشته در ایستگاه عوارضی آزادراه تهران - قم به بهره برداری رسید كه در مراسم افتتاحیه آن به دستور وزیر راه و شهرسازی، قرار شد سامانه پرداخت الكترونیكی در تمام آزاد راههای كشور راه اندازی شود.

وی اضافه كرد: با مذاكراتی كه با بانك مسكن صورت گرفت، عاملیت این سامانه برعهده بانك مسكن قرار گرفت و این بانك نیز كار تولید نرم افزار آن را آغاز كرد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، با هماهنگی های صورت گرفته تا سال آینده تمام آزادراههای كشور مجهز به سامانه پرداخت الكترونیكی عوارض خواهند شد.

براساس این گزارش، رانندگانی كه مایل به تهیه برچسب پرداخت الكترونیكی عوارض هستند می توانند علاوه بر دریافت برچسب از محل عوارضی مجهز به این سیستم، به شعب منتخب بانك مسكن و با به نشانی اینترنتی www.maskan-avarezi.ir مراجعه كنند.

هربرچسب دارای یك شماره شناسایی است كه به عنوان شناسه یكتا جهت اعمال تغییرات یا شارژ برچسب مورد استفاده قرار خواهد گرفت همچنین در صورت عدم وجود شارژ كافی رانندگان می توانند تا 24 ساعت پس از عبور از آزادراه نسبت به شارژ و تكمیل میزان اعتبار برچسب اقدام كنند.

با ورود خودروهای دارای 'برچسب پرداخت الكترونیكی عوارض' به خطوط انتقال اختصاصی این سامانه در ایستگاههای عوارضی كشور، تجهیزات مرتبط نصب شده در خطوط عوارضی، با قرائت شناسه برچسب، اطلاعات لازم را به مركز كنترل و سرور مركزی سامانه ارسال كرده و مبلغ عوارض متناسب با نوع خودرو از حساب پیش پرداخت برچسب كسر می شود.

اقتصام (3) ** 1574/1647