۲۹ دی ۱۳۹۱، ۱۱:۵۸
کد خبر: 80504131
T T
۰ نفر
تمام آزادراه هاي كشور به سامانه الكترونيكي پرداخت عوارض مجهز مي شوند

تهران - وزير راه و شهرسازي از مجهز شدن تمام آزادراههاي كشور به سيستم پرداخت الكترونيكي عوارض (ETC) تا شهريورماه سال 92 خبر داد و گفت: تا پايان امسال نيز در سه آزادراه مهم كشور، سامانه پرداخت الكترونيكي عوارض افتتاح خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، 'علی نیكزاد' روز جمعه در مراسم بهره برداری از سامانه پرداخت الكترونیكی عوارض آزادراه تهران - پردیس افزود: سال گذشته آزادراه تهران - قم به این سامانه تجهیز شد و تا پایان امسال نیز سامانه پرداخت الكترونیكی عوارض در آزادراههای اهواز - بندرعباس، قم - كاشان و ساوه - همدان به بهره برداری می رسد.

وی اضافه كرد: بهره گیری از این نوع سامانه ضمن احترام و تكریم مردم، صرفه جویی در وقت، صرفه جویی در مصرف و همچنین صرفه جویی در میزان پرداخت عوارض را به دنبال خواهد داشت.

نیكزاد تصریح كرد: با هماهنگی با بانك مسكن به عنوان بانك عامل، در صورت شارژ برچسب مورد استفاده در این سامانه بین 20 تا 200 هزار تومان، تا 20 درصد تخفیف ارائه خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به تعداد آزادراههای مورد استفاده در شبكه حمل و نقل كشور، گفت: هم اكنون 16 آزادراه با یك هزار و 900 كیلومتر در دست بهره برداری است، ضمن اینكه عملیات ساخت سه هزار و 291 كیلومتر آزادراه نیز در دولت دهم در دست اجرا قرار دارد.

وی با بیان اینكه نخستین سامانه پرداخت الكترونیكی عوارض سال گذشته در آزادراه تهران - قم به بهره برداری رسید، اظهار داشت: با هماهنگی های انجام شده تا پایان شهریورماه سال آینده قرار است در همه آزادراههای كشور امكان پرداخت عوارض به صورت الكترونیكی فراهم شود.

نیكزاد در ادامه پروژه های در دست اجرای در وزارت راه و شهرسازی را یادآور شد و گفت: در این وزارتخانه بالغ بر 480 طرح و حدود 45 هزار پروژه در قالب آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی و 24 هزار و 141 تخت بیمارستانی در دست اجرا است.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، برای اتمام این پروژه ها بالغ بر 75 هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

یادآوری می شود، سامانه پرداخت عوارض به صورت الكترونیك (ETC) امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی، معاونان وزیر و جمعی از مسوولان كشوری در محل ایستگاه عوارضی تهران - پردیس به بهره برداری رسید.

كاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا در زمان سفر، یكپارچگی و سازگاری سامانه های پرداخت عوارض در سطح كشور، افزایش توان نگهداری راه ها از طریق كاهش هزینه ها، روان سازی ترافیك آزادراه ها از طریق عدم نیاز به توقف خودروها در محل عوارضی، احساس آرامش خاطر و رضایت مندی در رانندگان، از جمله اهداف كلان و بلند مدت این پروژه است.

این طرح با مشاركت شركت آزاد راه های كشور و وزارت راه و شهرسازی و بانك مسكن به مرحله بهره برداری رسیده است.

اجرای این طرح شامل مطالعه و طراحی و جانمایی و نصب تابلوهای پیش آگاهی و علایم راهنمایی در محل عوارضی و همچنین تجهیز و راه اندازی سیستم پرداخت الكترونیكی شامل سخت افزارها و نرم افزارهای مرتبط با هزینه 600 میلیون تومان و مخارج تكمیلی عمرانی ایستگاه عوارضی 250 میلیون تومان ظرف دو ماه انجام شده است.

اقتصام (3) ** 1574**1572
۰ نفر