۱۹ بهمن ۱۳۹۱، ۱۸:۲۸
کد خبر: 80534679
T T
۰ نفر

آلودگي هوا موجب تولد نوزادان كم وزن مي شود

۱۹ بهمن ۱۳۹۱، ۱۸:۲۸
کد خبر: 80534679
آلودگي هوا موجب تولد نوزادان كم وزن مي شود

مادريد- مطالعات گروهي از محققان در بارسلوناي اسپانيا نشان مي دهد آلودگي هوا نه تنها روي افراد عادي بلكه حتي بر سلامتي و وزن كودكاني كه هنوز متولد نشده اند، تاثير منفي دارد و موجب مي شود آنها هنگام تولد وزن كمتري داشته باشند.

به گزارش ایرنا، روزنامه ال پاییس چاپ اسپانیا روز پنجشنبه در این زمینه نوشت: اگرچه این فرضیه در تحقیقات علمی‌ دیگر نیز مطرح بود اما اكنون معلوم شده است ارتباط مستقیمی بین قرار داشتن مادر در فضای دارای آلودگی هوا و كم وزن بودن نوزادان متولد شده از آنها وجود دارد، به طوری كه هر چقدر آلودگی هوا بیشتر باشد، خطر كم وزنی نیز افزایش می‌‌یابد .

این روزنامه افزود: وقتی نوزاد با وزنی كمتر از 5/2 كیلوگرم متولد شود، پیامد‌های شناخته شده‌ای دارد: افزایش مرگ و میر پیش از تولد و مستعد بودن نوزادان برای ابتلا به بیماریهای مزمن در سنین بلوغ از جمله قلب و عروق، چاقی و مشكلات روانی.

به نوشته ال پاییس، دانشمندان اسپانیایی، مطالعات خود را در این زمینه روی ارتباط میان تولد نوزادان كم وزن با غلظت ذرات معلق در هوا با سطح پایینتر از 10 میكرون و 5/2 میكرون آلودگی ناشی‌ از ترافیك، صنعت و تاسیسات تولید انرژی در زادگاه‌های آنها متمركز كرده اند.

یكی از نتایج نگران كننده این مطالعات آن است كه خطر كم وزنی حتی در مناطقی كه میزان ذرات موجود در هوا متناسب با استانداردهای تعیین شده از سو‌ی‌ دولت‌ها و سازمانهای جهانی است، نیز وجود دارد.

سازمان جهانی‌ بهداشت می گوید میزان آلودگی بالاتر از 10 میكروگرم در متر مكعب ذرات 5/2 میكرونی، عواقب زیان آوری برای سلامت انسان دارد و اتحادیه اروپا نیز حداكثر سطحی را كه اجازه می‌‌دهد 25 میكروگرم در هر متر مكعب هوا است.

'مارك نیوونهوییجسن' كه همراه با 'پیام ادوند' از مسئولان اصلی‌ این مطالعه بوده و عضو مركز مطالعات همه گیر شناسی‌ جوی بارسلونا هستند، به ال پاییس گفت: 'مشكل اصلی اینجاست كه ما مناطقی را مورد مطالعه قرار دادیم كه سطح آلودگی آنها عادی است.'

وی افزود: شما تصور كنید اگر این بررسی ها در شهرهای بزرگی نظیر پكن پایتخت چین (یا تهران) انجام شود كه آلودگی هوا در آنها به 700 میكروگرم در متر مكعب می رسد، چه اتفاقی خواهد افتاد.

بر اساس نتایج این مطالعه ، بین 15 تا 20 درصد احتمال بیشتری وجود دارد یك نوزاد در هلند كه میزان غلظت ذرات 5/2 میكرونی 3/20 میكروگرم در متر مكعب است با وزن كم متولد شود در مقایسه با یك نوزاد در ونكوور كانادا كه میزان آلودگی هوا در آنجا به سختی به 98/3 میكروگرم در متر مكعب می‌‌رسد .

بدترین نتایج بدست آمده در این تحقیق متعلق به مناطقی است كه بیشترین میزان آلودگی هوا را دارند و نشان می دهد هر بار كه غلظت ذرات 10 میكرونی به 10 میكروگرم در هر متر مكعب افزایش می‌‌یابد، وزن جنین بطور وسط 9 گرم كاهش می یابد.

به گفته محققان اسپانیایی، حساس‌ترین زمان بارداری نسبت به آلودگی هوا، آخرین سه ماهه است، هنگامی كه نوزاد افزایش وزن دارد و خود را برای تولد آماده می‌‌كند.

این گروه از محققان معتقدند با تحقیقات خود رابطه مستقیم بین آلودگی هوا و نوزادانی كه در زمان تولد كمتر از 5/2 كیلوگرم وزن دارند را اثبات كرده اند، حال آنكه این نظریه تاكنون با ادبیات علمی‌ متناقضی مواجه بود.

پژوهشگران یادشده بر همین اساس تاكید دارند كه باید سیاستمداران را متقاعد كرد تا استانداردهای كیفیت هوا را مورد بازنگری قرار دهند؛ بویژه در سال جاری میلادی كه از سوی كمیسیون اروپا به نام 'سال هوا' نامگذاری شده است.

اروپام **1234**1551**