۷ اسفند ۱۳۹۱، ۱۲:۳۵
کد خبر: 80559235
T T
۰ نفر
خراسان شمالي ظرفيت كشت هفت هزار هكتار باغ جديد را دارد

بجنورد - مدير امور باغباني سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي با تاكيد بر ايجاد باغ هاي جديد گفت: اين استان ظرفيت و استعداد كشت هفت هزار هكتار باغ ميوه با گونه هاي جديد از جمله زيتون، پسته، انار و نيز زعفران را دارد.

'حیدر نامور' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار كرد: بر اساس

برنامه پنجم توسعه و برنامه استانی با توجه به قابلیت و ظرفیت منطقه، كشت این گونه های جدید در استان توصیه می شود.

وی افزود: هم اكنون 304 هكتار از باغ های این استان زیر كشت زیتون است كه بر اساس هدفگذاری برنامه پنجم توسعه باید این سطح به چهار هزار هكتار برسد.

وی با اشاره به ارائه برنامه های آموزشی و ترویجی برای گسترش زیتون افزود: با توجه به اهمیت دانه های روغنی، كشت زیتون در این خطه به صرفه است و بخش 'مانه' در غرب استان از نظر اقلیمی برای این كار بسیار مستعد است.

نامور در خصوص توسعه گونه پسته نیز گفت: هم اكنون سطح زیر كشت پسته در این استان 700 هكتار است كه طبق برنامه پنجم توسعه باید به بیش از دو هزار هكتار برسد.

وی به كیفیت پسته تولیدی این استان اشاره و اظهار كرد: عملكرد تولید پسته نیز در این استان بیشتر از میانگین كشوری آن است.

مدیر امور باغبانی جهاد كشاورزی خراسان شمالی در خصوص انار نیز گفت: انار بیشتر به صورت تك درخت در باغ های منطقه كشت می شد كه اكنون سطح كشت آن در مجموع 30 هكتار است اما برنامه ریزی شده كشت این گونه در استان به 300 هكتار برسد.

نامور همچنین با تاكید بر گسترش كشت زعفران در این استان، سطح كنونی زیر كشت این محصول را 570 هكتار عنوان كرد و افزود: پیس بینی ششده تا پایان برنامه پنجم 150 هكتار دیگر از كشتزارهای استان زیر كشت گونه زعفران قرار گیرد.

این مسوول در خصوص كشت گل محمدی نیز گفت: این طرح به منظور مدیریت منابع آب و ارزش افزوده تولید اجرا شده و تاكنون 55 هكتار گلستان گل محمدی در فاروج و جاجرم ایجاد شده است.

وی بر فراوری گیاهان دارویی در این استان نیز تاكید كرد و افزود: سرمایه گذاران در این حوزه نیز حمایت خواهند شد.

نامور اظهار كرد: برای توسعه باغ های جدید 30 تا 80 میلیون ریال تسهیلات نیز به باغداران متقاضی اقدام در قالب این طرح ها در استان ارائه خواهد شد.

وی گفت: نهال گونه های زیتون، پسته و انار مورد نیاز استان از دیگر مناطق كشور تامین می شود كه برای نهال زیتون هشت هزار و 500 هزار ریال، انار سه هزار و 500 ریال و پسته دو هزار و 500 ریال یارانه در نظر گرفته شده است.

اكنون ۷۶‬ نوع محصول زراعی و باغی در استان خراسان شمالی كشت و تولید می‌شود كه ‪ ۲۹‬نوع آن باغی است.

خراسان شمالی 344 هزار هكتار عرصه كشاورزی و باغی دارد كه 38 هزار هكتار آن باغ است و سالانه بیش از 200 هزار تن محصول باغی در این استان تولید می شود. ك/3