۱۳ اسفند ۱۳۹۱، ۱۸:۴۵
کد خبر: 80568485
T T
۰ نفر
حفظ و احياي منابع طبيعي به يك عزم جدي و همگاني نياز دارد

يزد - مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان يزد گفت: حفظ ، احيا و نگهباني از عرصه هاي منابع طبيعي به يك عزم جدي و همگاني نياز دارد و بايد فرهنگ حراست از منابع ملي روز به روز در جامعه و بين مردم گسترش يابد .

به گزارش خبرنگار ایرنا ، 'سید ابوالفضل وكیلی ' روز یكشنبه به مناسبت هفته منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگاران استان به تشریح برنامه های این هفته پرداخت .

وی با اشاره به اینكه هفته منابع طبیعی امسال با شعار ' منابع طبیعی ، سرمایه ملی ' نامگذاری شده است، افزود: از 15 لغایت 21 اسفند در سطح استان برنامه های مختلفی برگزار می شود .

مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ،هدف و روح كلی تمامی فعالیت های اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری را ، بیان اهمیت و جایگاه منابع طبیعی و ترویج و توسعه فرهنگ منابع طبیعی برشمرد .

این مسئول از مهمترین برنامه های هفته منابع طبیعی امسال استان را در قالب بیش از 20 برنامه محوری شامل:اجرای مراسم نمادین درختكاری در محل چشمه تا مهر ، برنامه همیاران طبیعت در مروست ، تجلیل از نیروی انتظامی در زمینه حفاظت از عرصه های طبیعی و توزیع بیش از از 500 هزار اصله نهال بین مردم و سایر سازمان ها ذكركرد .

وكیلی همچنین از اجرای برنامه های ترویجی در محل های نماز جمعه ، اجرای مراسم بزرگ درختكاری در پادگان شهید صدوقی (ره) ، افتتاح همزمان شش طرح آبخیزداری با اعتبار بیش از 15 میلیارد ریال در سطح استان و برگزاری همایش منابع طبیعی در دانشگاه یزد خبر داد .

مدیر كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از سایر برنامه های هفته منابع طبیعی یزد را ، برگزاری جلسات مشترك با تعدادی از دستگاههای اجرایی استان در خصوص تدوین سند راهبردی منابع طبیعی و آبخیزداری و تهیه نقشه استعدادیابی و مكان یابی صنایع و آیین های تجلیل از فعالان این عرصه عنوان كرد .

وكیلی در خصوص عملكرد این اداره كل در بخش های مرتبط هم اظهار داشت: اجرایی كردن طرح بیابان زدایی در سطح 75 هزار هكتار از سال 1349 تاكنون ، شناسایی كانون های بحرانی فرسایش بادی استان و تعیین اولویت های اجرایی در سطح 769 هزار هكتار و شناسایی 19 مورد كانون بحرانی حساس به فرسایش بادی استان است .

وی درباره دیگر اقدامات صورت گرفته نیز اظهار داشت: اجرای عملیات آبخیزداری در سطح حوزه سدهای در دست اجرای تمام شده و حوزه سایر مناطق توسعه فضای سبز به میزان 175 هكتار از دیگر اقدامات ما در این اداره است .

مدیر كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به گسترش مشاركت های مردمی در زمینه حفاظت از منابع طبیعی در قالب طرح همیاران طبیعت ، ارتقاء عملكردی اخذ سند مالكیت اراضی و تفكیك مستثنیات به میزان 98 درصد ، بهبود و اصلاح مراتع و افزایش سطوح طرح های مرتعداری در سطح سه میلیون و 126 هزار هكتار اشاره كرد .

وكیلی ، اجرای طرح بین المللی منارید به منظور ایجاد و تقویت انسجام سازمانی و جلب مشاركت عمومی در زمینه توسعه منابع طبیعی استان در شهرستان بهاباد را اقدامات مهم این اداره كل عنوان كرد و افزود: اینطرح تا جایی موفقیت آمیز بود كه نماینده سازمان ملل از آن به عنوان الگوی بین المللی یاد می كرد .

وی به تعیین تكلیف اراضی تصرفی منابع طبیعی در قالب دو هزار و 535 پرونده اشاره كرد كه در راستای آن با همكاری خوب مسئولان و دستگاههای ذیصلاح با حل 90درصد پرونده ها ، بیش از 100 هزار هكتار اراضی طبیعی آزاد شده است .

این مقام مسئول در این خصوص اظهار داشت: خوشبختانه با همكاری خوب مردم ، مسئولان و فعالیت یگان های حفاظت در یزد و مناطق تابعه استان ، موضوع تصرف غیرقانونی اراضی و عرصه های طبیعی بسیار ناچیز است .

وكیلی به اهمیت اجرای طرح كمبر بند سبز در شهر یزد اشاره كرد و تحقق آن را برای استان خیلی مهم و ضروری دانست كه تاكنون 110 هكتار آن صورت گرفته است .

مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به اینكه اجرای كامل طرح به اعتبارات قابل توجه نیاز دارد ، از مسئولان امر خواست تا با تخصیص اعتبارات ، این اداره كل را در اجرای آن یاری دهند .

وی با اشاره به اهمیت عرصه های منابع طبیعی به عنوان یك سرمایه مهم ملی و اینكه بخاطر حجم كار ، ادارات منابع طبیعی به تنهایی قادر به حفظ و احیای این منابع ارزشمند نیستند ، خواستار مشاركت مردم و بخش خصوصی شد .

این مقام مسئول گفت: 12.5 میلیون هكتار از مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی تشكیل می‌دهد كه 6.5 میلیون هكتار آن را مراتع، 5.9 میلیون هكتار را عرصه‌های بیابانی و كمتر از 200 هزار هكتار آن را جنگل‌های دست كاشت و طبیعی تشكیل می‌دهد.

وكیلی با بیان اینكه همكاری مردم و مسئولان و تعامل آنها با این اداره كل خوب است ، خواستار افزایش همكاری ها و بخصوص فرهنگ سازی در زمینه حفظ و حراست از منابع طبیعی استان شد .

در پایان این جلسه به سئوالات اصحاب رسانه استان در خصوص مسائل مختلف منابع طبیعی یزد پاسخ داده شد .ك3

7536/1968