۱۵ اسفند ۱۳۹۱، ۱۴:۲۲
کد خبر: 80571442
T T
۰ نفر
تغيير ذائقه مخاطب نياز امروز تئاتر كشور است

تهران - كارگردان نمايش 'پروانه هاي غمگين من در يك صبح دل انگيز بهاري' با اشاره به آنكه شيوه متداول اجراي آثار نمايشي به نقش حضور مخاطبان در جريان اجرا توجهي ندارد، گفت: تغيير ذائقه مخاطب نياز امروز تئاتر كشور است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سوگل قلاتیان صبح امروز (سه شنبه 15 اسفندماه) در نشست خبری نمایش 'پروانه های غمگین من در یك صبح دل انگیز بهاری' كه در سالن كنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد، ادامه داد: بعد از تجربه اجرای نمایش های مختلف به دنبال تغییر در نحوه دخالت مخاطبان در مواجهه با آثار تئاتری بودم و بر اساس همین تفكر بود كه با سجاد افشاریان به عنوان نویسنده و دراماتورژ این اثر نمایشی طرح ابتدایی نمایش 'پروانه های عمگین' را پایه ریزی كردیم.

وی افزود: در این نمایش مخاطب با 24 داستان مختلف همراه می شود كه آمیزه ای از نمایشنامه های معروف جهان و آثار ارجینال نوشته شده است كه البته تمامی این آثار دراماتورژی شده و اگر مخاطب با پیش زمینه ذهنی برای دیدن این آثار نمایشی به سالن وارد شود ممكن است در مواجهه با این اثر نمایشی موضع گیری شخصی داشته باشد.

این كارگردان با بیان آنكه به دلیل اجرای نمایش 'پروانه های غمگین...' به شیوه تئاتر محیطی در صدد احیای 'كافه تئاتر' بودیم، گفت: مخاطبان به محض ورود با یك منوی اجرایی مواجه می شوند كه در مشاوره با مدیر كافه و بر حسب سلایق ودیدگاه های شخصی به انتخاب تماشای برخی از این داستان ها می نشینند، در حقیقت مخاطبان در طول اجرای 45 دقیقه ای این نمایش با چند داستان به صورت مستقیم مواجه هستند و از دیگر اجراها تنها صدا و یا تصویری را دریافت می كنند.

وی افزود: اگر مخاطبی تمایل به دیدن تمامی این داستانها داشته باشد باید در طول سه یا چهار شب به دیدن این نمایش بیاید تا بتواند با تمامی داستان ها رو به رو شود اما تماشاگران بر اساس دیدگاه ها، سلیقه شخصی و جهان بینی خود می توانند آثاری را برای دیدن انتخاب كنند كه در نهایت تنها با یك بار مواجهه با این اثر راضی و خشنود سالن نمایش را ترك كنند.

قلاتیان با بیان آنكه هماهنگ كردن 30 بازیگر برای اجرای 10 موقعیت داستانی به صورت همزمان نیازمند كار دقیق در امر برنامه ریزی و هماهنگی اجرایی بود، گفت: در طی شب های سپری شده از اجرای این اثر نمایشی و دریافت بازخوردهای مخاطبان رضایت مطلوبی را شاهد بودیم و البته نكاتی هم از سوی مخاطبان و مسوولان شورای ارزشیابی و نظارت به ما گفته شد كه سعی كردیم آنها را در اثر اعمال كنیم.

نمایش 'پروانه های غمگین من در یك صبح دل انگیز بهاری' به نویسندگی سجاد افشارایان و كارگردانی سوگل قلاتیان همه روزه به جز شنبه ها تا 24 اسفندماه ساعت 14 در كافه تریای سالن اصلی مجموعه تئاترشهر از مخاطبان هنر نمایش میزبانی می كند.

فراهنگ(3)**9266 1418