۲۰ اسفند ۱۳۹۱، ۸:۵۱
کد خبر: 80577677
T T
۰ نفر
سنقر، ديار آفتابگردان ها در انتظار مهمانان نوروزي است

كرمانشاه - شهرستان سنقروكليايي، ديار مزارع آفتابگردان، در آستانه سال نو در انتظار مهمانان نوروزي است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سنقروكلیایی در 85 كیلومتری شمال شرقی شهر كرمانشاه واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا 1700 متر است.

این شهرستان از شمال به شهرستان قروه، از جنوب به شهرستان صحنه، از شرق به اسدآباد و از غرب به شهرستان كامیاران محدود می شود.

واژه سنقر به معنی 'سنقار' نام مرغی شكاری است، احتمال می رود این پرنده در این شهرستان وجود داشته و به همین جهت این ناحیه به سنقر معروف شده است.

قدیمی ترین متنی كه نام سنقر بدین صورت آمده در تواریخ سلاجقه است، در دوره سلاجقه امرای سنقر به نام 'آق سنقر' معروف بوده اند.

سنقر از دیرباز به دلایل مختلف مورد توجه دولت های مختلف قرار گرفته است، دولت ها برای حكمرانی بر منطقه غرب ایران قدیم سنقر را انتخاب می كرده اند.

در دوره صفویه اسدآباد جزء منطقه سنقر شمرده شده است، در زمان شاه عباس صفوی فرماندار سنقر عثمانیان را از مرز بیرون راند، در دوره افشاریه و زندیه سران ایل كلیایی كه خود را از اعقاب صفی خان از خان های دوره صفوی می دانند به حكومت سنقر منصوب شده اند.

نام قسمت كردنشین این ناحیه از اسم ایل كلیایی ماخوذ ‌و به كلیایی معروف شد و چون دو قسمت سنقروكلیایی شهرستان را تشكیل دادند این شهرستان سنقر و كلیایی نامیده شد.

شهرستان سنقروكلیایی هم اكنون از نواحی جالب توجه و زیبای استان كرمانشاه است كه در جلگه هموار و زیبایی واقع شده و اطراف آن را رودخانه، سبزه زار، باغات و بیشه زار فرا گرفته است و قله‌های كوه‌های آن تا اواخر تابستان از برف زمستانی می‌درخشد.

از جمله جاذبه های تاریخی و دیدنی و گردشگری شهرستان سنقر می توان به آرامگاه متبركه امام زاده احمد، سراب گزنهله، باغات سه آسیاب و كوچه باغ های زیبای سنقر اشاره كرد.

دریاچه زیبای سد سلیمانشاه و گاورود، كوهستان سربه فلك كشیده دالاخانی، كوهستان زیبای نخودچال و دشت سرسبز پارسینه، دامنه سرسبز كوهستان بدر و پریشان، سراب گلاویج، سراب سورن آباد، منطقه سرسبز و خوش آب و هوای چرمله و منطقه سرسبز و خوش آب و هوای ورمقان از دیگر جاذبه های دیدنی شهرستان سنقر به شمار می رود.

مادیان كوه در شهرستان سنقر از نظر تاریخی و باستان شناسی محل بسیار مناسبی برای تحقیق و كاوش می باشد.

كوه های اطراف روستای ورمقان در این شهرستان از نظر زیبایی طبیعی و تنوع گیاهان دارویی دارای اهمیت بسیار می باشد، تیر ماه بهترین زمان دیدن این كوه است.

سد روستای قمام نیز در این شهرستان محل مناسبی برای ماهیگیری می باشد.

مردم سنقر به زبان های تركی و كردی ( با گویش كرمانشاهی و كردستانی ) صحبت می كنند.

سوغات سنقر تخمه سنقری معروف به چینجه می باشد، این محصول یكی از غلات قابل كشت در منطقه سنقر است كه پس از برداشت به دلیل كیفیت بالای آن به نقاط مختلف كشور صادر می شود.

آفتابگردان سنقر از نظر تنوع متفاوت است و نمونه خاص منطقه سنقر از كیفیت مطلوب و طعم خاصی برخوردار است.

علت این مزیت نه تنها گونه ی خاص آفتاب گردان بلكه هنر بودادن و پختن تخمه است كه در اختیار تخمه پزی های این شهرستان است.

خیار، گوجه، زردآلو وانگور نیز از دیگر محصولات شهرستان سنقر است كه خواستاران زیادی دارد.

فرش دستباف نیز به عنوان یكی از صنایع دستی رایج در شهرستان سنقر به شمار می رود كه شهرت جهانی دارد.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سنقر گفت: با تشكیل جلسات ستاد تسهیلات نوروزی شهرستان سنقر، برای میزبانی شایسته از مسافران و مهمانان نوروزی این دیار در تلاشیم.

' داریوش فرمانی ' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اقدامات پیش بینی شده در این راستا افزود: در ورودی شهرستان سنقر اكیپ های متشكل از نیروهای میراث فرهنگی، هلال احمر و نیروی انتظامی به طور شبانه روزی آماده ارائه خدمات به مسافران نوروزی می باشد.

وی افزود: 10 هزار نسخه اقلام تبلیغاتی شامل دفترك، كتابچه راهنما، لوح فشرده، نقشه و ... در خصوص معرفی جاذبه های شهرستان سنقر چاپ شده است كه آماده توزیع در میان گردشگران نوروزی این شهرستان است.

فرمانی در ادامه در خصوص مقدمات پیش بینی شده برای اسكان مسافران نوروزی شهرستان سنقر گفت: مشكلی از نظر اسكان مسافران در ایام نوروز 92 وجود ندارد.

وی تصریح كرد: اماكن اقامتی این شهرستان اعم از خانه معلم، خوابگاه تربیت بدنی، مدارس و چادرهای هلال احمر در مجموع ظرفیت پذیرش دو هزار نفر را به صورت شبانه دارند.

وی همچنین گستراندن سفره هفت سین در ورودی شهرستان هرسین و موزه مردم شناسی این شهرستان را از دیگر برنامه ها عنوان كرد و گفت: در موزه مردم شناسی و بقعه متبرك مالك نیز راهنمایان گردشگران در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برای راهنمایی گردشگران و معرفی آثار دیدنی شهرستان آماده اند.

وی همچنین از آمادگی دهیاران روستاهای هدف گردشگری ' چرمله علیا ' و ' ورمقان 'برای ارائه خدمات شایسته به گردشگران نوروزی خبر داد.

وی در پایان با اشاره به برنامه های فرهنگی این شهرستان در نوروز 92 نیز گفت: برگزاری جشنواره غذاهای محلی، بازی های بومی و موسیقی محلی نیز در روستای هدف گردشگری ' چرمله علیا ' در ایام نوروز پیش بینی شده است.

7452/567