سنقر؛ شهر گل‌های آفتابگردان و دُر کرمانشاه

۲ فروردین ۱۴۰۳، ۱۳:۴۷
کد خبر: 85418592
سنقر؛ شهر گل‌های آفتابگردان و دُر کرمانشاه

کنگاور - ایرنا - شهرستان سنقر در شرق استان کرمانشاه علاوه بر تاریخ کهن؛ از طبیعت کوهستانی و دشت‌های حاصلخیز بعلاوه یک هزار و ۳۰۰ هکتار مزرعه گل آفتابگردان برخوردار است.

به گزارش ایرنا، سنقر و کلیایی یکی از شهرهای دیدنی در شمال شرق استان کرمانشاه دارای آب و هوای ییلاقی همراه با بیشه‌ها، سبزه ها و کوه های زیبا است که می‌تواند برای هر بیننده ای شگفت انگیز باشد.

اگر به دنبال وجه تسمیه نام سنقر هستید یعنی پرنده‌ای شکاری و بسیار زیبا و خوش خط و خال که لانه‌اش را در شکاف سنگ‌ها و صخره‌های مرتفع می‌سازد؛ در دوره سلجوقیان امیران سنقر به نام (آقاسنقر) معروف بوده‌اند.

سنقر بیشتر به تخمه‌اش معروف است؛ تخمه سنقری که نام این شهرستان را بیش از داخل کشور که در دنیای بیرون از مرزهای ایران پرآوازه کرده است.

سنقر؛ شهر گل‌های آفتابگردان و دُر کرمانشاه

گل‌های آفتابگردان که چند ماه عمر می‌کنند از یک تا سه متر ارتفاع دارند کمتر کسی ممکن است در حین گذر از جاده وقتی با مزرعه‌ای از گل‌های درشت آفتابگردان مواجه می‌شود دلش نخواهد توقف کند و از نزدیک به این گل‌های شبیه خورشید نگاه نکند.

حدود هزار و ۳۰۰ مزرعه آفتابگردان در سنقر و کلیایی وجود دارد که همین موضوع سبب شده که تخمه آفتابگردان سنقری به شهرت برسد.

پس اگر به آب و هوای کوهستانی و دشت‌های زیبا و حاصلخیز علاقه دارید، حتما سری به شهر گل‌های آفتابگردان بزنید. سنقر در جلگه‌ای هموار و زیبا قرار دارد و با رودخانه، باغ‌ها، بیشه زارها و کوه‌ها احاطه شده است بنابراین طبیعت زیبایش به ویژه در بهار هم می‌تواند سفری دلنشین بسازد؛ اگر هم از طرفداران خوردن تخمه هستید، تخمه سنقری را با آن طعم لذیذش از دست ندهید.

سنقر؛ شهر گل‌های آفتابگردان و دُر کرمانشاه

بقعه تاریخی مالک

سنقر جاذبه های دیگری هم دارد؛ بقعه تاریخی مالک بر روی تپه ای در مرکز شهر سنقر قرار گرفته و از آثار ارزشمند این شهر و استان کرمانشاه است. بقعه مالک بنایی برجی شکل با پلان هشت ضلعی است. طول اضلاع آن به ۵/۳ متر می رسد، در هر یک از اضلاع این آرامگاه طاق نماها و قوس هایی جناغی‌ شکل قرار گرفته که داخل آن ها به کمک طرح ها و نقوش هندسی آجرکاری شده است. در طبقه پایینی بقعه مالک، سردابه ای با پوشش گنبدی قرار گرفته است، در این بخش از سنگ هایی تراش خورده استفاده شده ولی قسمت بالایی آن با آجر بالا آمده است.

سنقر؛ شهر گل‌های آفتابگردان و دُر کرمانشاه

امامزاده احمد

امام زاده احمد زیارتگاهی است که در کالبد شهری شهرستان سنقر کلیایی هم پای آن قدمتی کهن دارد و توجه و دقت در باب آن نمی تواند تنها موید حضور شواهد آشکاری باشد که در این بارگاه به چشم می خورد.

این بنا دارای دو ورودی است که یکی در سمت شرقی قرار دارد و به کوچه ای که به خیابان آیت آیت الله خامنه ای وارد می شود، منتهی می گردد و ورودی دوم در سمت جنوب به خیابان فرمانداری باز می شود، پلان اصلی بنا صورت مستطیلی و با جهت شمالی – جنوبی است و از دو بخش اصلی به نام صحن حرم و صحن جنوبی یا حیاط جنوبی تشکیل شده است صحن حرم که اصلی ترین قسمت بنا را تشکیل می دهد، در شمال بنا قرار گرفته و پوشش آن را گنبدی آجری تشکیل می دهد.

سنقر؛ شهر گل‌های آفتابگردان و دُر کرمانشاه

پل نوژی وران

پل نوژی وران در روستای"نوژی وران" (نجوبران) و بر سر راه بیستون به سنقر قرار دارد و بنای اصلی آن منسوب به دوره صفوی است و از مناطق دیدنی سنقر می باشد.

این پل آجری به طول پنجاه متر و عرض ۱۰/۴ متر دارای سه پایه سنگی و دو دهانه‌ است، طاق چشمه جنوبی پل چندین بار فرو ریخته و تعمیر شده است و در آخرین تعمیرات این طاق را با تیرآهن و آجر به صورت مسطح پوشش داده‌اند.

پایه‌های پل نیز سنگی و از سه بخش تشکیل شده است، بخش میانی بیضی شکل و آب شکن‌های مدور دارد بر روی هر یک از پایه‌ها پشت بندی‌های مدور آجری ساخته شده است.

سنقر؛ شهر گل‌های آفتابگردان و دُر کرمانشاه

سراب گزنهله سنقر

چشمه‌های آب سرد زیادی در اطراف شهرستان سنقر وجود دارد که هر کدام از آنها در نوع خود بی‌نظیر است، "سراب گزنهله" سنقر در روستای تازه آباد میزبان مسافران نوروزی زیادی خواهد بود، آب این سرابّ دیدنی در جنوب غربی سنقر است و از زیر کوه سراب با فشار به‌ صورت فواره ای به بیرون می‌آید، آب سراب گزنهله در زمستان‌ها گرم و در تابستان‌ها سرد است و این جزو ویژگی‌های این دریاچه محسوب می‌شود.

آب گوارای این سراب این قابلیت را دارد که آب روستاهای اطراف را تامین کند، وجود جویبارهای روان و چشمه‌های جوشان آب در سنقر سبب رویش گونه‌های مختلف گیاهان و پدید آمدن مناظر طبیعی منحصر به فرد شده است.

قابلیت کوهنوردی، کایت سواری، برگزاری تورهای علمی، انجام تورهای موتور سواری و دوچرخه سواری کوهستان، وجود باغات میوه، فعالیت شکار و طبیعت، وجود چشمه‌های آب و جویبارهای روان در منطقه، تنوع پوشش گیاهی و نزدیکی به شهر سنقر تنها بخشی از مزیت‌ها، فرصت‌ها و قابلیت‌های منطقه نمونه گردشگری سراب گزنهله است.

سنقر؛ شهر گل‌های آفتابگردان و دُر کرمانشاه

روستای ورمقان

روستای زیبای ورمقان در شمال شهرستان سنقر قرار دارد، این روستا توسط کوه‌های مرتفع بَدر محصور شده است، در روستای ورمقان آبشار زیبایی به نام گینشاپسند وجود دارد که از زیباترین آبشارهای کرمانشاه می‌باشد.

کوه‌های بدر که در نزدیکی این آبشار قرار دارند هر سال میزبان کوهنوردان زیادی از سراسر ایران هستند. همچنین در اطراف روستای ورمقان آبشار کوچک‌تری به نام شالان نیز وجود دارد.

سنقر؛ شهر گل‌های آفتابگردان و دُر کرمانشاه

روستای چرمله علیا

روستای چرمله علیا در فاصله ۲۳ کیلومتری شمال شرقی شهر سنقر قرار دارد.

این روستا به ارتفاع ۲۱۸۰ متر در سطح دریا از شمال به ارتفاعات بیر و بدر و از شمال غرب به ارتفاعات پریشان محدود می‌شود، روستای چرمله علیا اقلیم کوهستانی سرد و خشک دارد، آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در زمستان سرد است.

چرمله علیا از روستاهای قدیمی استان کرمانشاه است و سابقه سکونت نسبتا طولانی دارد و از مناطق دیدنی سنقر می‌باشد.

ساختمان یک حمام قدیمی که تاریخی ساخت آن به دوره قاجاریه مربوط است بیانگر قدمت و سابقه تاریخی چرمله علیا است.

مردم روستای چرمله علیا که به زبان کردی سخن می گویند پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

سنقر؛ شهر گل‌های آفتابگردان و دُر کرمانشاه

آبشار گیشانپسند

این آبشار زیبا در ۳۵ کیلومتری شهرستان سنقر کرمانشاه و نزدیک روستای ورمقان قرار دارد، فصل بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از آبشار گیشانپسند است به همین دلیل بیشتر گردشگران و طبیعت گردان حتما از این آبشار محلی دیدن می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha