وزير خارجه پاكستان روابط با ايران را بسيار حائز اھميت دانست

اسلام آباد - 'حنا رباني كھر' وزير خارجه پاكستان با اعتراض به حملات پهپادهاي آمريكايي به خاك كشورش گفت: دولت اسلام آباد روابط دوجانبه با ايران را بسيار مھم و اجراي خط لوله گاز ايران به پاكستان را در راستاي منافع ملي اين كشور مي داند.

به گزارش ایرنا، 'حنا ربانی كھر' روز پنجشنبه در آخرین نشست مطبوعاتی خود با رسانه ھای داخلی و خارجی ضمن دفاع از سیاست ھای خارجی دولت پاكستان در پنج سال گذشته , تاكید كرد: پاكستان از اھمیت روابط و ھمكاری ھای دوسویه با ایران آگاه بوده و معتقد است عملیاتی شدن اجرای خط لوله صلح دو كشور تبعات بسیار مثبتی برای صلح و ھمكاری در منطقه خواھد شد.

به نقل از رسانه های محلی , روز 26 اسفند ماه مجالس ملی و ایالتی پاكستان پس از پنج سال فعالیت منحل شده و احتمالا تا برگزاری انتخابات سراسری این كشور ( فروردین یا اردیبهشت 92) دولت موقت جایگزین دولت فعلی خواهد شد.

وی افزود: پروژه انتقال گاز ایران در راستای منافع ملی پاكستان قرار داشته و ھیچ كشوری نباید با این طرح مخالفت داشته باشد.

روز دوشنبه گذشته محمود احمدی نژاد و آصف علی زرداری روسای جمهوری اسلامی ایران و پاكستان با حضور در منطقه صفر مرزی ایران در مراسم باشكوهی، آغاز عملیات احداث خط لوله گاز ایران در محدوده خاك پاكستان را رونمایی كردند.

قرارداد انتقال گاز طبیعی از ایران به پاكستان در سال 2010 بین مقامات دو كشور امضا شد و قرار است طی دو سال آینده روزانه 21 میلیون و 500 هزار مترمكعب گاز طبیعی از بندر عسلویه استان بوشهر به بندر نوابشاه در جنوب پاكستان منتقل شود.

این خط لوله شامل انتقال گاز صادراتی ایران از منطقه ایرانشهر تا نقطه صفر مرزی مورد توافق به طول 320 كیلومتر و قطر 56 اینچ و ایستگاه اندازه گیری مربوطه خواهد بود.

این پروژه با سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری كشورمان و به صورت فاینانس توسط شركت های پیمانكاری داخلی انجام خواهد شد.

در ادامه وزیر امور خارجه پاكستان درباره حملات پهپادهای جاسوسی آمریكا به خاك پاكستان گفت: حملات ھواپیماھای بدون سرنشین آمریكا به مناطق قبایلی پاكستان ھمچنان یك اختلاف بزرگ میان اسلام آباد و واشنگتن بشمار می رود و پاكستان این حملات را غیرقابل قبول و مغایر با قوانین بین المللی می داند.

به نقل از رسانه های خبری پاكستان ؛ این حملات كه از سال 2004 آغاز شده تاكنون منجر به كشته شدن نزدیك به سه هزار و 500 نفر در مناطق قبایلی پاكستان در شمال غربی این كشور شده است.

وی درباره میزان روابط پاكستان و آمریكا نیز افزود: تعامل اسلام آباد با واشنگتن توسط پارلمان ملی پاكستان برنامه ریزی و هدایت شد و تعاملات دو كشور بر اساس احترام متقابل می باشد، دو كشور اھمیت مواضع یكدیگر را تشخیص داده و در بسیاری از موضوعات از جمله مساله افغانستان اصل ھم ترازی برقرار بوده است.

وی با برجسته كردن موفقیت ھای دیپلماتیك دولت كنونی پاكستان در پنج سال مدت فعالیت آن , ادامه داد: پاكستان یك سیاست فعال خارجی با تمركز بر منطقه و تصمیم گیری صرفا با توجه به منافع ملی را طی پنجسال دنبال كرد.

خانم ربانی كهر درباره نقش ارتش پاكستان در سیاست ھای خارجی این كشور , گفت: ارتش نقش اساسی در سیاست خارجی ندارد اما مانند سایر سازمان ھا و نھادھای كشور نیروھای مسلح برای مشاوره در زمینه امنیت و دفاع از مملكت وارد عرصه سیاست خارجه شدند.

وی خاطرنشان كرد: سیاست خارجی پاكستان با اعتماد به نفس كامل و با دریافت دستور العمل از مجلس ملی به منظور تعامل بھتر با جھان اتخاذ شده است.

حنا ربانی كھر ادامه داد: چین متحد راھبردی پاكستان بوده و دولت كنونی اسلام آباد نیز روابط سیاسی و اقتصادی بسیار قوی و نزدیك با پكن دارد، عملیات اجرایی بندر گوادر ایالت بلوچستان به شركت چینی واگذار شده و این كشور در بسیاری از پروژه ھای انرژی و زیرساختی در پاكستان مشاركت دارد.

وی درباره روابط پاكستان با ھند گفت: مقامات پاكستانی تصمیم به آغاز سرمایه گذاری و توسعه روابط دوستانه با ھند بجای خصومت و سو تفاھم گذشته گرفته و گام ھای بسیاری از جمله بھبود روابط تجاری و جلب رضایت كشور ھمسایه برداشتند.

وزیر خارجه پاكستان تاكید كرد: این كشور خواھان حل مسالمت آمیز موضوع كشمیر است، اظھارات تاسف بار و خصمانه اخیر درباره خشونت ھای خط كنترل مرزی در كشمیر از سوی دھلی نو اقدامی ناامیدكننده در مسیر بھبودی روابط دوجانبه می باشد.

وی با اشاره به مساله افغانستان خاطرنشان كرد: دولت دمكراتیك پاكستان متعھد به برقراری روابط با افغانستان براساس اصل حاكمیت ملی است، اسلام آباد بر اجرای دستور العمل و ایده مردم و دولت افغانستان برای پیشبرد صلح و رفاه در این كشور تاكید می كند.

حنا ربانی كھر خاطرنشان كرد: افغانستان خواسته ھایی از قبیل ھمكاری پاكستان در مذاكره با طالبان، برگزاری كنفرانس علمای دینی دو كشور، ارائه مجوز برای حضور طالبان جھت شركت در مذاكره صلح و همچنین آزادی زندانیان طالبان مطرح كرد كه اسلام آباد با تقدیم پاسخ مثبت تمامی این خواسته ھا را پذیرفت.

وزیر خارجه پاكستان در ادامه به گفت وگوھای راھبردی این كشور با كشورھای عضو شورای ھمكاری خلیج فارس، بھبودی روابط سیاسی و اقتصادی با فدراسیون روسیه و امیدواری به اقدام اتحادیه اروپا جھت ارائه امتیازات تجاری به پاكستان اشاره كرد.

آساق ** 1095**1392