۲۸ اسفند ۱۳۹۱، ۱۲:۵۸
کد خبر: 80588632
T T
۰ نفر
نخستين سكه هاي ضرب شده در ايران به موزه آذربايجان اهدا شد

تبريز- مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي از اهداي نخستين سكه هاي ضرب شده در ايران به موزه آذربايجان خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی این سازمان تراب محمدی گفت: پنج سكه دوره هخامنشی به عنوان اولین سكه های ضرب شده در كشور به این موزه اهدا شده است.

وی افزود: با اهدای این سكه ها از سوی ' فرشید خجسته فر ' قدمی موثر برای پر كردن جای خالی سكه های دوره های مختلف تاریخی در موزه آذربایجان برداشته شد.

وی با بیان اینكه از یازده پادشاه هخامنشی دو تن از آنها سكه ضرب نكرده اند، گفت: با این اهدا از 9 پادشاه هخامنشی به عنوان نخستین ضرب كنندگان سكه در ایران، هم اكنون پنج جای خالی سكه های این دوره پر شده است.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: این پنج سكه متعلق به داریوش اول به عنوان اولین ضرب كننده سكه در ایران، خشایارشاه، اردشیر اول، داریوش دوم و خشایارشاه دوم هستند.

محمدی با بیان اینكه این سكه ها دارای جلد نقره هستند، اهدای اموال به موزه از سوی خجسته فر را اقدامی قابل تقدیر و اثرگذار توصیف كرد.

وی موزه آذربایجان را دومین موزه تاریخی كشور پس از موزه ملی تهران عنوان كرد و گفت: این موزه دارای آثار منحصر به فردی از تاریخ و تمدن دوره های مختلف تاریخی از نقاط مختلف ایران زمین است.

وی یادآوری كرد: امكان بازدید از این سكه های هخامنشی در كنار سایر اشیای منحصر به فرد موزه و بنای زیبا و تاریخی آن در تعطیلات نوروزی برای گردشگران و بازدیدكنندگان علاقه مند فراهم شده است.

محمدی همچنین با اشاره به ثبت ملی ساختمان موزه آذربایجان در فهرست آثار ملی گفت: این موزه كه در خیابان امام خمینی و جنب مسجد كبود تبریز واقع شده همواره بیشترین آمار بازدید كننده را در طول سال نسبت به دیگر موزه ها داشته است.

وی افزود: چیدمان تاریخی طبقه همكف موزه با معرفی طبقه بندی شده دوره های پیش از تاریخ تا ساسانی، سالن سكه ها و سالن آثار دوره اسلامی و زیر زمین موزه شامل مجسمه های منحصر به فرد استاد احد حسینی، همه ساله بازدید كنندگان فراوانی را به خود جذب می كند.

وی گفت: موزه آذربایجان مانند سایر موزه های آذربایجان شرقی در تعطیلات نوروز همه روزه از ساعت 9 صبح الی 9 شب آماده بازدید گردشگران و علاقه مندان به آثار تاریخی و فرهنگی خواهد بود.

7237/587