۲۶ فروردین ۱۳۹۲، ۸:۲۳
کد خبر: 80614074
T T
۰ نفر
توليدات دامي استان كرمانشاه امسال به بيش از 420 هزار تن مي رسد

كرمانشاه - معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي كرمانشاه گفت: ميزان كل توليدات دامي استان در سال گذشته 393 هزار و 521 تن بود كه پيش بيني مي شود اين رقم در سال جاري به 420 هزار و 312 تن برسد.

مهندس'بهرام خانی' روز دوشنبه به ایرنا افزود: سال گذشته 300 هزار و 582 تن شیر، 31 هزار و 800 تن گوشت قرمز، 50 هزار و 887 تن گوشت مرغ، هشت هزار و 500 تن تخم مرغ، و یك هزار و 752 تن عسل در استان كرمانشاه تولید شد.

وی اظهار كرد: گوشت قرمز و مرغ تولیدی بیش از نیاز و تخم مرغ تولیدی كمتر از نیاز استان كرمانشاه است.

وی كرمانشاه را یك استان دامپروری شاخص در كشور برشمرد و اظهار داشت: شرایط مناسب اقلیمی و تنوع آن، وسعت اراضی و برخورداری از نیروها و كارشناسان متخصص، كرمانشاه را به یك استان توانمند در زمینه تولید محصولات كشاورزی و دامی تبدیل كرده است.

به گفته خانی، هم اكنون سه تا سه و نیم درصد كل محصولات پروتئینی كشور در استان كرمانشاه تولید می شود و پیش بینی می شود این رقم در افق 1404 به 10 درصد برسد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد كشاورزی كرمانشاه، جمعیت دامی استان را چهار و نیم میلیون واحد دامی اعلام كرد و افزود: از مجموع واحدهای دامی استان حدود سه میلیون دام سبك و مابقی دام سنگین می باشند.

خانی گفت: با توجه به وضعیت خاص منطقه ای كرمانشاه و همجواری با كشور عراق، سال گذشته مقادیری از تخم مرغ و عسل تولیدی كشور از طریق مرزهای استان به عراق صادر شده است.

وی همچنین از استقبال خوب عراق از فروآرده های خوراك آماده دام و طیور سخن گفت و افزود: چند ماهی است كه محصولات تعدادی از كارخانه های تولید خوراك دام و طیور استان به كشور عراق صادر می شود.

وی با اشاره به اینكه كرمانشاه در فهرست نخستین استان های كشور در زمینه تولید محصولات پاك می باشد، خاطرنشان كرد: محصولات پاك پیش زمینه تولید محصولات ارگانیك هستند كه این محصولات در واقع عاری از هرگونه سم و كود بوده و سلامت جامعه هدف را در برنامه دارند.

خانی افزود: سرانه پروتئین دامی استان كرمانشاه 38 گرم است و براساس برنامه های پیش بینی شده این رقم بایستی در سال جاری به 40 گرم در روز برسد.

وی در پایان افزایش میزان تولید فرآورده های دامی مختلف، توسعه تجهیزات دامپروری و ارتقا كیفی تولیدات، حفظ و حراست منابع ژنی دام و طیور و زنبور عسل، افزایش بهره وری در دام سبك، بهینه سازی مصرف سوخت در واحدهای گاوداری صنعتی، بهینه سازی مصرف سوخت در واحدهای مرغداری، توسعه پرورش و اصلاح نژاد دام، طیور و زنبور عسل و استفاده از نیرو های متخصص در راستای ارتقا بهره وری واحدهای تولیدی را از برنامه های در حال اجرا در زیربخش امور دام در برنامه های توسعه ای برشمرد.

567