۲۶ فروردین ۱۳۹۲، ۱۹:۲۳
کد خبر: 80615344
T T
۰ نفر
تبلور فعاليت دولت دهم ، تحول در ساخت و سازهاي روستايي خراسان رضوي

مشهد - عملكرد مطلوب بنياد مسكن انقلاب اسلامي خراسان رضوي طي هشت سال براي ساخت مسكن شهري و روستايي مبين كارنامه سراسر سازندگي دولت نهم و دهم است كه تحولي در ساخت و سازهاي روستايي و خانه دار شدن مردم بويژه قشر بي بضاعت بوجود آورد.

به گزارش ایرنا، سیاسیون و اقتصادانان كشور از دولت دكتر احمدی نژاد به عنوان دولت تلاش و پشتكار نام می برند كه تبلور این كوشش بی وقفه در جهت محرومیت زدایی را می توان در بخش مسكن شهری و روستایی به عینه مشاهده كرد.

دولت نهم و دهم با اجرای طرح جدیدی به نام مسكن مهر و همچنین طرحهای ویژه بهسازی مسكن روستایی گام بلندی برای كاهش قیمت مسكن، خانه دار شدن همه مردم و مقاوم سازی واحدهای مسكونی برداشت كه به رغم فشارهای اقتصادی و تحریم های جهانی توانست مدیریت مطلوبی در این بخش اعمال كند.

تلاش این دولت برای مدیریت بخش مسكن و همچنین توسعه ساخت و سازهای روستایی را می توان با بررسی عملكرد بنیاد مسكن انقلاب اسلامی خراسان رضوی در بخشهای عمران و مسكن روستایی و مسكن شهری استان، درك كرد.

بنیاد مسكن انقلاب اسلامی نهادی انقلابی است كه براساس فرمان تاریخی 21 فروردین ماه سال 1358 بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) با هدف ساخت مسكن برای محرومان تشكیل شد.

بنیاد مسكن از بدو تاسیس تاكنون ضمن مشاركت فعال در تهیه و تدوین برنامه های كوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت توسعه در بخشهای مسكن و عمران و نوسازی روستاها، توانسته است در چارچوب شرح وظایف خود گامهای موثری برداشته و خدمات ارزشمندی به اقشار آسیب پذیر جامعه عرضه كند.

هم اكنون بنیاد مسكن انقلاب اسلامی 25 وظیفه اصلی و فرعی را برعهده دارد كه اهم آنها ساخت مسكن روستایی، بازسازی مناطق خسارت دیده از حوادث طبیعی، ساخت مسكن ارزان قیمت برای محرومان، صدور سند روستایی، هدایت خیرین مسكن ساز، تهیه و اجرای طرح های هادی روستایی، تهیه و اجرای طرح روستاهای دارای بافت با ارزش، اجرای طرحهای گردشگری، ایمن سازی روستاهای درمعرض خطر، ساخت خانه عالم و كتابخانه های روستایی، پرداخت وام ودیعه مسكن و اجرای طرح مسكن مهر در شهرهای كمتر از 25 هزار نفر می باشد.

مدیر كل بنیاد مسكن انقلاب اسلامی خراسان رضوی بزرگترین دستاورد دولت نهم و دهم در بخش مسكن را اجرای مسكن مهر، مقاوم سازی خانه های روستایی و ساخت خانه برای محرومان عنوان كرد.

'سید رضا موسوی نیا' روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: توسعه مسكن و عمران روستایی را طی هشت سال گذشته به خوبی می توان در روستاهای خراسان رضوی مشاهده كرد.

وی افزود: ساخت و ساز و بهسازی مسكن روستایی طی هشت سال در خراسان رضوی چند برابر سالهای گذشته بوده است كه نمی توان آن را از نظر دور داشت.

وی گفت: از مجموع 37 هزار و 770 روستای بالای 20 خانوار كشور، 6/8 درصد معادل دو هزار و 557 روستا در خراسان رضوی قرار دارد.

او افزود: تاكنون طرح هادی برای دو هزار و 174 روستا در خراسان رضوی معادل 85 درصد آنها تهیه شده كه تا پایان برنامه پنجم توسعه این شاخص به 100 درصد خواهد رسید.

وی اظهار داشت: همچنین تاكنون طرح هادی در 749 روستای بالای 20 خانوار خراسان رضوی معادل 29 درصد آنها اجرا شده است.

مدیر كل بنیاد مسكن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: شاخص برخورداری روستاهای بالای 20 خانوار كشور از تهیه طرح هادی روستایی 72 درصد و از اجرای طرح هادی روستایی 43 درصد است كه این استان در بخش تهیه طرح از میانگین كشوری بالاتر و در اجرای این طرح به خاطر كمبود اعتبارات عقب تر است.

موسوی نیا اظهار داشت: طی سال گذشته 228 طرح هادی روستایی در خراسان رضوی تهیه شده و یا در دست تهیه است كه در 198 روستای استان اجرا یا در دست اجرا می باشد.

او ادامه داد: طبق قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسكن، بنیاد مسكن انقلاب اسلامی موظف است برای همه روستاهای دارای طرح هادی نقشه تفكیكی وضع موجود بافت مسكونی روستا را تهیه و اداره ثبت اسناد و املاك نسبت به صدور اسناد آن اقدام كند.

وی بیان كرد: از زمان شروع طرح مزبور تاكنون 157 هزار و 410 سند در برنامه سوم توسعه ، 118 هزار و 858 سند در برنامه چهارم توسعه، 524 سند در سال 1390 و دو هزار و 316 سند در سال گذشته برای خانه های روستایی خراسان رضوی صادر شده است.

وی اضافه كرد: آمار مذكور به وضوح عملكرد مطلوب دولت نهم و دهم را در بخش صدور اسناد ملكی روستایی بیان می كند.

مدیر كل بنیاد مسكن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: یكی از طرح های موفق دولت فعلی، احیا و بهسازی بافت های با ارزش روستایی در استان بود كه در این راستا، این طرح برای یك روستا در دست تهیه و در دو روستای 'ریاب' گناباد و 'كنگ' طرقبه شاندیز در دست اجراست.

موسوی نیا افزود: نوسازی و احیای معماری روستاها با همكاری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی و مردم باعث افزایش گردشگر و رونق صنعت گردشگری می شود.

او بیان كرد: ایران كشوری است كه بر روی كمربند زلزله آلپ – هیمالیا قرار گرفته و دارای گسلهای فعال شناخته شده و پنهانی است كه همواره حوادث غیرمترقبه ای را بدنبال داشته است.

وی افزود: با توجه به ساختار فیزیكی روستاها و استفاده از مصالح نامناسب مانند خشت خام و گل در ساختمان، اكثر واحدهای مسكونی در روستاها فاقد استحكام لازم می باشد لذا وظیفه این نهاد در بخش مسكن روستایی بازسازی و مقاوم سازی است.

او اظهار داشت: براساس سرشماری نفوس و مسكن 1389 از مجموع 392 هزار و 78 واحد مسكن روستایی در خراسان رضوی 171 هزار و 583 واحد معادل 8/43 درصد كم دوام، 190 هزار و 301 واحد معادل 5/48 درصد نیمه بادوام و 30 هزار و 194 واحد معادل 6/7 درصد بادوام است.

وی گفت: با توجه به مقاوم نبودن بخش عمده ای از واحدهای مسكونی روستایی، طرح ویژه بهسازی مسكن روستایی از سال 1384 با اعمال نظارت دقیق فنی، ایجاد مسكن مناسب و مقاوم برای خانواده های روستایی با استفاده از مصالح بادوام و مقاوم در دستور كار بنیاد مسكن انقلاب اسلامی قرار گرفته است.

او افزود: از سال 1384 تاكنون تسهیلات بانكی ویژه ای برای مقاوم سازی مسكن روستایی تامین و تحول چشمگیری در این بخش بوجود آمده است به طوری كه طی هشت سال 100 هزار واحد روستایی در خراسان رضوی از مزایای این طرح بهره مند شدند.

وی بیان كرد: از 111 هزار و 625 واحد مسكونی روستایی غیر مقاوم سهمیه استان خراسان رضوی، تاكنون 107 هزار و 689 واحد با بانك عقد قرارداد شده، عملیات اجرایی 102 هزار و 431 واحد آغاز شده، اسكلت 93 هزار و 706 واحد نصب شده و پوشش سقف 87 هزار و 361 واحد انجام شده است.

وی با اشاره به عملكرد بنیاد مسكن انقلاب اسلامی خراسان رضوی در بازسازی مناطق خسارت دیده ناشی از حوادث غیرمترقبه گفت: با توجه به زلزله سال 90 شهرستان های نیشابور و فیروزه، تاكنون علاوه بر آواربرداری و تشكیل پرونده، پنج هزار و 200 واحد به بانك معرفی شده، با سه هزار و 500 نفر عقد قرارداد شده، اجرای فونداسیون هزار و 600 واحد و اسكلت و پوشش سقف هزار واحد پایان یافته است.

مدیر كل بنیاد مسكن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: در مجموع این نهاد بیش از 854 میلیارد ریال كمك بلاعوض به خسارت دیدگان از بخش مسكن پرداخت كرده و 60 هزار واحد مسكونی خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه استان را بازسازی كرده است.

موسوی نیا افزود: این نهاد تاكنون زمینه پرداخت تسهیلات بانكی برای ساخت پنج هزار و 150 حمام روستایی در خراسان رضوی را فراهم كرده و 67 خانه عالم، 13 كتابخانه و 10 شبكه لرزه نگاری در این استان ساخته است.

وی اظهار داشت: یكی از طرحهای جدید و از دستاوردهای بزرگ دولت نهم و دهم در بخش مسكن و كنترل قیمت آن، طرح مسكن مهر است كه متولی اجرای این طرح در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت، بنیاد مسكن انقلاب اسلامی می باشد.

او بیان كرد: بنیاد مسكن انقلاب اسلامی خراسان رضوی طرح 19 هزار و 500 واحد مسكن مهر را در 58 شهر استان اجرا كرده كه در مجموع 75 درصد پیشرفت فیزیكی دارند.

وی گفت: این نهاد به كمك خیرین مسكن ساز و پرداخت تسهیلات، 216 واحد در بینالود، 220 واحد در تربت حیدریه و 455 واحد در گلبهار با میانگین بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیكی در دست اجرا دارد.

او افزود: همچنین بنیاد مسكن خراسان رضوی به كمك خیرین مسكن ساز، 500 واحد مسكونی در 'رضویه' و 787 واحد مسكونی در 'قرقی' در دست اجرا دارد كه این واحدها در سال آینده به متقاضیان تحویل می شود.

وی بیان كرد: بنیاد مسكن انقلاب اسلامی خراسان رضوی در قالب طرح انبوه سازی مسكن، 10 هزار و 472 هزار واحد مسكن شهری و هزار واحد مسكونی ارزان قیمت در این استان ساخته و بیش از هفت هزار فقره وام ودیعه مسكن به مستاجران فاقد مسكن پرداخت كرده است.

21 فروردین ماه سالروز تاسیس بنیاد مسكن انقلاب اسلامی در كشور می باشد./4

7489 /664