۳۱ فروردین ۱۳۹۲، ۱۳:۰۷
کد خبر: 80621725
T T
۰ نفر
مقاوم سازي واحدهاي مسكوني هزينه نيست، حفظ سرمايه است

تهران - در مقاوم سازي بافت هاي فرسوده روستايي اين واقعيت را همواره بايد در نظـر گرفت كه ايران از جمله كشورهاي زلزله خيز دنيا به شمار مي آيد و همواره با خطر زمين لرزه هاي شديد رو به رو است.

در این میان آمارها نشان می دهـد، اغلب روستاییان در واحدهای مسكونی قدیمی ساكن هستند كه از استقامت لازم برخوردار نیستند و سبك ساخت و ساز آنها هم، قدیمی است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، كارشناسان در این خصوص تاكید دارند، وقوع زلزله های متوالی و قرار گرفتن بخش هایی از كشور بر روی گسل های خطر آفرین و وحشت و اضطراب از پیامدهای سوانح طبیعی، موجب شده مردم شهرها و روستاها درصدد مقاوم سازی و یا بهسازی منازل خود برآیند و مسئولان هم درصدد برآمده اند تا با برنامه ریزی دقیق، منازل مسكونی بویژه روستایی را در مقابل زلزله مقاوم سازی كنند.

كارشناسان و فعالان حوزه مسكن و نظام مهندسی ساختمان، تصریح دارند كه بسیاری از روستاییان همكاری های لازم را در خصوص مقاوم سازی واحدهای مسكونی خود انجام نمی دهند و سعی می كنند تا سلیقه های فردی را بدون اطلاع و آگاهی از اصول كارشناسی مقاوم سازی ساختمان ها به كار گیرند. ضمن این كه همكاری نكردن بانك ها و مشكل ضامن از دیگر مشكلات در این خصوص به شمار می آید.

كمبود نیروی ماهر و كاردان در ساختمان سازی، كمبود مصالح استاندارد و با كیفیت در استان ها، بی اطلاعی مردم از حوادث غیرمترقبه مانند سیل و زلزله از دیگر معضلات فراروی مقاوم سازی واحدهای مسكونی روستایی است.

بر اساس این گزارش، رییس گروه برنامه ریزی بازسازی بنیاد مسكن انقلاب اسلامی ایران با تاكید بر این كه، مقاوم سازی واحدهای روستایی و حتی شهری هیچ گونه هزینه در ساخت و ساز به شمار نمی آید، بلكه یك نوع حفظ سرمایه است، گفت: در بحث مقاوم سازی باید ساختمان ها به گونه ای ساخته شوند كه ضمن كاهش آسیب پذیری آنها، سوانح طبیعی همچون زلزله و یا سیل كمترین اثری بر آنها داشته باشد و حداقل آسیبی كه به این گونه ساختمان ها می رسد، این باشد كه شاهد تلفات جانی نباشیم.

'محمد علی زمانی' با بیان این كه، سكونتگاه های شهری و روستایی كشور در برابر سوانحی همچون زلزله آسیب پذیر هستند، به خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: همیشه بین دو سانحه ای كه رخ داده و سانحه ای كه احتمال وقوع آن در آینده وجود دارد، قرار داریم كه باید از اولی درس و آن را برای پیشگیری از سانحه بعدی به كار گرفت.

وی، سپس بر ضرورت فرهنگسازی به منظور مقاوم سازی واحدهای مسكونی تاكید كرد و اظهار داشت: اقدامات انجام شده در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان و سایر مناطق نشان می دهد، اندك توجه به موضوع مقاوم سازی می تواند جلوی بسیاری از آسیب ها را بگیرد.

علی زمانی ادامه داد: در مناطق زلزله شاهد بودیم واحدهایی كه مقاوم سازی و با مقاومت های لازم ساخته شده اند، آسیب كمتری دیدند، اما واحدهای همجوار آنها كه از این ویژگی برخوردار نبودند، متحمل خسارتهای زیادی شدند.

این مقام مسئول در بنیاد مسكن انقلاب اسلامی با تاكید بر لزوم مقاوم سازی و ساخت خانه های مقاوم در مناطق شهری و روستایی، آن را موثرترین راه برای مقابله با آسیب های زلزله برشمرد و گفت: بررسی زلزله های سال های اخیر در مناطق مختلف كشورنشان می دهد كه بیشرین خسارت ها مربوط به خانه های بی دوام و كم دوام است.

وی افزود: بررسی ها و تحقیق های صورت گرفته توسط كارشناسان حاكی از آن است كه مقاوم سازی خانه های مسكونی بویژه در روستاها می تواند به میزان قابل توجهی خسارتها را در هنگام زلزله كاهش دهد.

رییس گروه برنامه ریزی بازسازی بنیاد مسكن اضافه كرد: در مقاوم سازی لزوما هزینه های زیادی صرف نمی شود، بلكه دقت زیادی در ساخت و ساز اعمال می شود، بنا بر این باید فرهنگسازی برای صنوف اجرایی و تولیدكنندگان مصالح صورت گیرد كه اگر مصالح تولید استاندارد نباشد شاید در حد ناچیزی هزینه ها كاهش یابد اما تبعات آن گریبانگیر جان انسان های بی گناه خواهد شد.

وی سپس از نبود نظارت كافی بر ساخت و سازها انتقاد كرد و گفت: در بخش نظارت گاهی اوقات شاهد هستیم كه نظارت كافی بر ساخت و سازها صورت نمی گیرد و نظارت ها صرف جنبه كنترلی دارد، در حالی كه نظارت باید ضمن كنترل با هدایت همراه باشد.

علی زمانی افزود: ناظران فنی ضمن نظارت باید كمك كنند تا مشكلات ساخت و ساز بر طرف شود و تا حصول از رفع مشكلات به نظارت خود ادامه دهند.

وی در ادامه جلوگیری از ارایه و تولید مصالح بی كیفیت و غیراستاندارد مانند شن، ماسه، بلوك و آجر، افزایش زمان و كیفیت آموزش اصول ساختمان سازی به مردم و مجریان، اختصاص اعتبار به بنیاد جهت اطلاع رسانی مردم از عواقب حوادث غیرمترقبه با برگزاری كلاس های آموزشی و نشر بروشور، بنر و برگزاری همایش از جمله راهكارهای تسریع طرح بازسازی و مقاوم سازی و افزایش كیفیت بافت های روستایی است.

وی مقررات موجود در بحث ساخت و سازهای مقاوم را كافی و مناسب دانست و گفت: این مقررات در كشور وجود دارد، اما اجرای آنها باید هر چه سریعتر مورد تاكید سازندگان و مجریان ساخت واحدهای مسكونی قرار گیرد.

علی زمانی در پایان تصریح كرد: خوشبختانه در كشور دانش و توان فنی برای ساخت یك واحد مسكونی مقاوم در برابر زلزله وجود دارد، اما متاسفانه این دانش و توان در عمل به كار گرفته نمی شود كه مسئولان باید در این خصوص با تدوین یك برنامه مدون، به فرهنگسازی بپردازند.

اقتصام (5) ** 1574/1594