۶ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۵۸
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85335139
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

جمعیت قوچ و میش‌های منطقه انگوران زنجان به ۱۳۳۷ راس رسید

زنجان - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: جمعیت قوچ و میش‌های ارمنی پناهگاه حیات وحش انگوران ماهنشان بر اساس سرشماری گونه‌های شاخص منطقه حفاظت شده به یک‌هزار و ۳۳۷ راس رسیده است.

محمدرضا یافتیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سال گذشته تعداد یک‌هزار و ۱۷۹ راس قوچ و میش نژاد خالص ارمنی در منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران سرشماری شد که خوشبختانه با افزایش ۱۳.۵ درصدی جمعیت این گونه ارزشمند در این منطقه مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: قوچ و میش گونه شاخص و غالب منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران شهرستان ماهنشان است.

این مسوول ادامه داد: با تلاش شبانه روزی محیط بانان و مسوولان منطقه امسال جمیعت قوچ و میش در این منطقه نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش خوبی داشته که بیانگر زحمات همکاران در حفاظت از حیات وحش و حراست از زیستگاه آنهاست.

یافتیان با بیان اینکه منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران زیستگاه مناسبی برای قوچ و میش ارمنی است، گفت: در این منطقه گونه های شاخص جانوری همچون پازن (کل و بز)، خرس قهوه ای، گراز، گرگ، روباه معمولی، سیاه گوش، سمور سنگی، کبک دری و چیل، باقرقره، سار، دال، شاه بوف، غاز خاکستری، تنجه، آنقوت، حواصیل، خوتکا، اگرت بزرگ، افعی زنجانی، لاک پشت افغانی و ماهیانی چون سفید رودخانه ای، سس، زرده پر و اسبله زیست می کنند.

به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده انگوران یکی از قدیمی ترین مناطق ایران با مساحتی برابر با ۹۲ هزار و ۲۹۷ هکتار است که از سال ۱۳۴۹ تحت حفاظت قرار گرفته و یکی از بهترین زیستگاه های قوم و میش نژاد ارمنی کشور محسوب می شود.

پناهگاه حیات وحش انگوران نیز که در جنوب شرق منطقه حفاظت شده انگوران واقع شده از سال ۱۳۴۹ تحت حفاظت قرار گرفته و از سال ۱۳۵۴ نیز به پناهگاه حیات وحش تبدیل شده و دارای مساحت ۲۹ هزار و ۸۳۳ هکتاری است.

سرشماری قوچ و میش ارمنی انگوران ماهنشان زنجان روز سه شنبه با مشارکت ۳۵ نفر از محیط بانان و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان و اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ماهنشان انجام شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha