۳۱ فروردین ۱۳۹۲، ۱۵:۵۵
کد خبر: 80622113
T T
۰ نفر

بانك اطلاعاتي زمين لرزه خراسان رضوي در دست تهيه است

۳۱ فروردین ۱۳۹۲، ۱۵:۵۵
کد خبر: 80622113
بانك اطلاعاتي زمين لرزه خراسان رضوي در دست تهيه است

مشهد - مدير كل راه و شهرسازي خراسان رضوي گفت: بانك اطلاعاتي تخصصي زمين لرزه هاي ثبت شده توسط كارگروه مخاطرات زلزله و لغزش لايه هاي زمين در اين استان در دست تهيه است.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی اداره كل راه و شهرسازی خراسان رضوی، 'محمد رضا قلندر' اظهار داشت: ارتقای سطح ایمنی ساختمان ها، بهبود انعطاف پذیری فضاهای شهری و روستایی در مقابله با آثار زلزله، توسعه و بهبود روش های اجرایی و تلاش برای كاهش آسیب های ناشی از زلزله از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: كارگروه مخاطرات زلزله و لغزش لایه های زمین در خراسان رضوی با مدیریت اداره كل راه و شهرسازی تشكیل شده و نمایندگان دستگاه های اجرایی مرتبط با صنعت ساختمان و مراكز تحقیقاتی و پژوهشی از جمله پژوهشگاه زلزله شناسی و موسسه ژئوفیزیك دانشگاه تهران و اساتید دانشگاه ها نیز در نشست های این كارگروه حضور دارند.

او اظهار داشت: مطالعات ریز پهنه بندی شهرستان مشهد و 17 شهرستان خراسان رضوی، طرح مطالعاتی فرونشست دشت مشهد، نصب دستگاههای شتاب نگار و توسعه شتاب نگاشت ها از طرح های تصویب شده در كارگروه مزبور می باشند.

مدیر كل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: افزایش دستگاه های لرزه نگاری شبكه لرزه نگاری، طرح مطالعاتی شناسایی حریم گسل شمال و جنوب مشهد، به روز كردن اطلاعات ژئوتكنیكی شهر مشهد و تهیه بانك اطلاعات تخصصی زمین لرزه های ثبت شده در شبكه باند پهن لرزه نگاری نیز از مصوبات نشست های كارگروه مخاطرات زلزله و لغزش لایه های زمین در این استان بوده است.

وی افزود: به منظور جابجایی دستگاه های شتاب نگار از داخل ساختمان ها به فضای باز و برای جلوگیری از آسیب دیدن آنها در هنگام بروز سوانح، در سال گذشته برای 42 ایستگاه سكوی بتنی اجرا و اتاقك آنها نصب شد.

او هدایت و نظارت بر روند پیشرفت اجرایی و مالی پروژه های كاربردی مصوب در زمینه استانداردهای ایمنی در همه مراحل چهارگانه چرخه مدیریت بحران را از اهم وظایف این كارگروه عنوان كرد.

وی گفت: برنامه ریزی دوره های بازآموزی مدیران و جامعه مهندسان استان خراسان رضوی، كارشناسان و متخصصان برنامه ریزی و حمایت از سمینارها و كارگاه های علمی و فنی مرتبط از دیگر وظایف مصوب كارگروه مخاطرات زلزله و لغزش لایه های زمین در این استان است.

او راهبری تهیه برنامه جامع پژوهشی و مطالعاتی با تأكید بر جنبه های كاربردی در راستای كاهش خطر پذیری زلزله و زمین لغزش، راهبری تهیه، تدوین و به روز رسانی استانداردها، ضوابط، مقررات و دستورالعمل های ساخت و ساز، تدوین، تكمیل، اصلاح و به روز رسانی قوانین و مقررات مربوط به اهداف كارگروه از قبیل سبك سازی، مقاوم سازی و صنعتی سازی و حمایت از ایجاد و توسعه مراكز پایش مداوم زلزله را از دیگر اقدامات این كارگروه برشمرد.

مدیر كل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: راهبری ترویج استفاده از فناوری ها و دستاوردهای علمی نوین در تمام مراحل مرتبط با خطر زلزله و زمین لغزش، تدوین برنامه های ترغیبی مقاوم سازی و همچنین ساخت و ساز مقاوم، حمایت علمی، نصب و راه اندازی شبكه های لرزه نگاری و شتاب نگاری محلی موقت با هدف ثبت اطلاعات پس لرزه ها، زمینه سازی برای حضور ناظران معتمد و آموزش دیده برای تضمین اجرای مقررات، ضوابط و استانداردها از محورهای كاری كارگروه مخاطرات زلزله و لغزش لایه های زمین در این استان است./1

7489 /664