۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۰:۰۷
کد خبر: 80640632
T T
۰ نفر
نمايشگاه همانند سازي اسناد و نسخ خطي با همكاري ايران در آرشيو ملي هند گشايش يافت

دهلي نو - نمايشگاه بزرگ همانند سازي اسناد و نسخ خطي با همكاري مركز بين المللي ميكروفيلم نور ايران و آرشيو ملي هند در محل نمايشگاه هاي آرشيو ملي هند به مدت دو هفته گشايش يافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا در این نمایشگاه بخشی از آثار و كارهای انجام شده در زمینه همانند سازی اسناد و نسخ خطی توسط مركز بین المللی میكروفیلم ایران در آرشیو ملی هند به نمایش گذاشته شده است .

از جمله كارهای انجام شده توسط مركز میكروفیلم نور ایران كه بخشی از آن در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده، می توان به مجموعه ای با بیش از 800 هزار برگ سند فارسی مربوط به دوران مختلف حكومت های اسلامی در هند از قرن هفتم هجری تا قرن 13 اشاره كرد.

تهیه عكس از 135 هزار برگ سند مربوط به نظام حكومتی در هند با عنوان 'مجموعه عنایات جنگ' و نیز تصویری از دو مجموعه خطی كتابخانه آرشیو ملی هند شامل 484نسخه خطی و كتابخانه فورت ویلیلم در بیش از 156 هزار برگ از دیگر كارهای انجام شده است.

از دیگر كار های انجام شده مركز بین المللی میكرو فیلم نور ایران در آرشیو ملی هند می توان به تهیه عكس از 42 روزنامه فارسی زبان در هند در دوران تسلط انگلیس ها در بیش از 106 هزار برگ و چاپ 8 اثر نفیس از مجموعه نسخه های خطی كتابخانه آرشیو ملی و فورت ویلیام اشاره كرد كه پیش از این توسط معاون رییس جمهوری هند رونمایی شد.

از دیگر آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه كه توسط مركز میكرو فیلم نور انجام شده نیز می توان به چاپ نسخ خطی تاریخ 'الفی ' در دو جلد، 'مهابهارت' در دو جلد، 'علاج الطیور'، شگرف نامه ولایت، فهرست نسخ های خطی فارسی و انگلیسی دانشگاه فورت ویلیام و فهرست نسخ خطی كتابخانه آرشیو ملی هند اشاره كرد.

شش فهرست تفصیلی اسناد آرشیو ملی هند به زبانهای فارسی و انگلیسی و همچنین چاپ نسخه های خطی همانند روزنامه های فارسی آئینه اسكند، جام جهان نما، مراه الاخبار و مفتاح الظفر از دیگر آثار به نمایش درآمده دراین نمایشگاه است .

نگاهی كوتاه به آرشیو ملی هند و آثار و اسناد نگهداری شده در آن و وجود اسناد و نسخ خطی فراوان فارسی در آن، حاكی از روابط دیرینه و تنگاتنگ ایران و هند و رونق زبان فارسی در شبه قاره هند است.

آرشیو ملی هند با فعالیت های چندگانه با سابقه بیش از 150 سال فعالیت در زمینه ثبت سوابق عمومی، اكتساب اسناد خصوصی، جمع آوری مطالب كتابخانه ای، نگهداری سوابق، مطالب تحقیقاتی و مرجع، انتشارات آموزش نگهداری و عكس برداری از مدارك، برنامه های توسعه ای، هماهنگی در داخل و خارج از كشور، گشایش دفاتر در نواحی منطقه ای را در كارنامه خود دارد.

این اداره در سال 1990میلادی از 'دفتر آرشیو' به 'اداره كل آرشیو' ارتقاع یافت كه در حال حاضر آرشیو ملی هند وابسته به وزارت فرهنگ می باشد و دارای یك دفتر منطقه ای در بهوپال و مركز سوابق در جیپور، پوروچری و بونیشور می باشد.

كتابخانه آرشیو ملی هند علاوه برداشتن مجموعه های عظیم از اسناد عمومی و محرمانه، فرامین و نامه نگاری ها دارای مجموعه غنی از نسخه های خطی بزبان های مختلف است. این مجموعه مشتمل بر بعضی از نسخ نادر و نفیس و قدیمی ترین انتشارات و گزارش ها در موضوعات گوناگون می باشد.

مجموعه نسخه های آرشیو ملی هند مشتمل بر 178 هزار كتاب و گزارش و سه هزار و 299 كتاب خاص و غیر قابل انتشار است .

آساق** 589**1144