۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۸:۳۰
کد خبر: 80656075
T T
۰ نفر
انگور ياقوتي نوبرانه كشور از قصرشيرين روانه بازار مصرف مي شود

قصرشيرين - نخستين محصول انگور ياقوتي نوبرانه كشور بعنوان يكي از محصولات باغي توليدي شهرستان گرمسيري قصرشيرين از اين منطقه روانه بازار مصرف داخلي مي شود.

به گزارش ایرنا، انگور یاقوتی از عمده محصولات باغی است كه بدلیل تحمل بالای شرایط سخت محیطی، تولید آن مختص این منطقه گرمسیری استان كرمانشاه بوده و از زود رس ترین انگورهای یاقوتی كشور است.

مهمترین ویژگی انگور یاقوتی قصرشیرین كه به آن نقشی ممتاز و بی بدیل می دهد، زودرسی و نوبرانه بودن آن است كه رقم یاقوتی قرمز آن در شرایط اقلیمی این شهرستان گرمسیری هفته دوم خرداد قابل عرضه به بازار مصرف است كه این زمان از سال مصادف با بروز خلا شدید بازار میوه كشور و اوج تقاضای بازار است.

انگور یاقوتی قصرشیرین، دارای ویژگی های خاصی نظیر عطر، طعم، جلوه و جلای ظاهری و منحصر به فرد است كه در نوع خود یك مزیت نسبی برای این محصول باغی بشمار می رود كه باید به آن توجه كرد.

در صورت فراهم شدن زیر ساخت های لازم در چرخه تولید، توزیع و بازار رسانی این محصول باغی می تواند نقش موثری در بهبود وضعیت معیشتی كشاورزان و باغداران قصرشیرینی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی منطقه و حتی تامین بخشی از نیاز كشاورزی و بخصوص باغداری ایفا كند و باعث اشتغال زایی برای تعداد بیشتری از روستاییان شود.

انگور یاقوتی تولیدی شهرستان قصر شیرین یكی از مرغوبترین انواع آن است كه بخشی از آن به خارج از كشور (عراق) صادر می شود.

درآمد بالای محصول انگور یاقوتی نوبرانه همچنین باعث ایجاد انگیزه و رغبت مضاعف كشاورزان برای احداث باغات انگور شده بطوری كه هر سال شاهد توسعه باغات انگور در سطح این شهرستان مرزی هستیم.

سرپرست جهاد كشاورزی قصرشیرین در این ارتباط گفت: سطح زیركشت انگور یاقوتی در این شهرستان هم اكنون یك هزار و 301 هكتار است كه از این میزان یك هزار و 101 هكتار باغ انگور مثمر و مابقی غیرمثمر است كه در سال های آینده به باغات مثمر تبدیل می شوند.

'رضا محمدی' افزود: پیش بینی می شود از تاكستان های انگور یاقوتی این شهرستان امسال هفت هزار تن محصول انگور برداشت و روانه بازار مصرف شود كه نسبت به تولید سال گذشته بیشتر خواهد بود.

وی تصریح كرد: میزان تولید سال گذشته انگور یاقوتی در شهرستان قصرشیرین چهار هزار و 900 تن بوده است ولی امسال با افزایش حجم باغات مثمر این میزان به هفت هزار تن افزایش می یابد.

محمدی گفت: كار برداشت انگور یاقوتی از هفته دوم خرداد ماه در تاكستان های این شهرستان آغاز می شود.

قصرشیرین در غرب استان كرمانشاه بیش از 25 هزار نفر جمعیت دارد، این شهرستان مرزی با 186 كیلومتر مرز مشترك با كشور، 29 هزار و 188 هكتار اراضی كشاورزی و باغ دارد.ك/4

1234/567/9102