۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۶:۰۵
کد خبر: 80661866
T T
۰ نفر
معاون جهادكشاورزي فارس :در چهار هزارهكتار از اراضي فارس تريتيكاله كشت شد

شيراز- معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي فارس گفت: در چهار هزارهكتار از اراضي اين استان محصول تريتيكاله آبي و ديمي كشت شد.

محمد حسن طلعتی شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: تریتیكاله محصولی غله ای و تأثیرگذار در تجارت مواد غذایی است كه از پتانسیل های فراوانی در میان محصولات كشاورزی برخوردار است.

وی عدم تولید گندم در اراضی كم بازده ، حاصلخیز نبودن خاك زراعی، شوری خاك، پژمردگی بذر گندم، عملكرد پایین و ارزش كم غذایی گندم نسبت به تریتیكاله را از مزایای این محصول عنوان كرد.

طلعتی بیان كرد: ترتیكاله از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و سازگاری خوبی با شرایط اقلیمی متفاوت دارد و می تواند جایگزین مناسبی برای گندم، جو و چاودار شود.

بگفته وی ، در سال زراعی گذشته یك هزار و 369 هكتار تریتیكاله آبی با عملكرد چهار هزار و 547 كیلوگرم درهكتار و تولید 6222 تن و 590 هكتار تریتیكاله دیم با عملكرد یك هزار و 350 كیلوگرم و تولید 797 تن كشت شد.

معاون بهبودتولیدات گیاهی سازمان جهادكشاورزی فارس گفت: با توجه به وضعیت بحران آب درسال های اخیر توسعه كشت تریتیكاله در اراضی حاشیه ای و دیم استان به منظور تولید دانه و علوفه سیلویی در دستور كار قرار گرفت .

طلعتی افزود: در شهرستان های خرامه، استهبان، مرودشت و كازرون كشت تریتیكاله انجام گرفته است.

وی اظهار داشت: لهستان، آلمان، استرالیا، چین، فرانسه و هند از مهمترین كشورهای تولیدكننده تریتیكاله در دنیا به شمار می روند.

وی بیان داشت: در حال حاضر بیش از 40 هزار هكتار از اراضی در كشور زیر كشت این محصول است، با توجه به ویژگی های بی نظیر این گیاه در افق سال 1400 افزایش سطح زیر كشت این محصول به 500 هزار هكتار پیش بینی شده است.ك/2

680/ 667