۴ خرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۲۲
کد خبر: 80670422
T T
۰ نفر

دزفول؛ سربلند در آزمايش الهي

۴ خرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۲۲
کد خبر: 80670422
دزفول؛ سربلند در آزمايش الهي

گروه اسناد و اطلاع رساني- چهارم خرداد در تقويم ايران اسلامي، روز دزفول نام گرفت؛ شهري با مردماني شجاع و غيور كه در برابر دشمن بعث حماسه اي جاويد خلق كردند. چنانچه امام خميني(ره) به پاس مقاومت و ايستادگي مردم اين ديار فرمودند: 'شما دزفولي ها امتحان داديد و از اين امتحان خوب بيرون آمديد. شما دين خود را به اسلام ادا كرديد...'

با آغاز جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران در 31 شهریور 1359 هواپیماهای عراقی در نخستین روز جنگ به پایگاه چهارم شكاری دزفول یورش بردند، مقاومت و ایستادگی مردم این شهر خشم حزب بعث را به همراه داشت و همین دشمنی سبب شد دزفول بیش از 160 بار مورد حمله موشكی قرار گیرد و به دلیل حمله های موشكی پی در پی به دزفول این خطه؛ شهر 'هزار موشك' نامیده شد.

شهر دزفول در دوران جنگ تحمیلی، آماج حمله های سهمگین ارتش بعث عراق قرار گرفت؛ 176 موشك غول پیكر این شهر را هدف گرفتند، 489 بمب و راكت برسرمردم بی دفاع شهر فرو ریخت و پنج هزار و 821 گلوله توپ نقاط مختلف شهر را ویران ساخت. در این مدت حدود 19هزار و پانصد واحد مسكونی، تجاری و آموزشی نیز به طور كامل ویران شد.

اما در این میان مردم قهرمان دزفول با تقدیم بیش از دوهزار و 600 شهید، چهار هزار جانباز، 452 آزاده سرافراز و 147 مفقود و جاویدالاثر؛ حماسه سازان مقاومت و پایداری شدند.

ایستادگی مردم این شهر، تنها در پاسداری از دزفول نبود؛ آنان هماره برای تامین مایحتاج سایر مناطق درگیر در جنگ تحمیلی و جبهه های نبرد حق علیه باطل نیز تلاش می كردند و هیچگاه از هدف والای خود دور نشدند. مردم دزفول با تشكیل تیپ هفت ولی عصر(عج) كه بعدها به یك لشكر تبدیل شد، حماسه بزرگ دگری را به ثبت رساندند.

این شهر به رغم اینكه بارها مورد حمله قرار گرفت و در تیررس توپخانه دشمن بود، اما هرگز تسلیم نشد و مردم نیز به هیچ قیمتی حاضر نشدند تا شهر را ترك كنند و تا پای جان ایستادگی كردند تا ذره ای از خاك ایران اسلامی به دست اجانب نیفتد.

ایستادگی، ایثار و دلاوری مردم دزفول باعث شد، تا در دوران جنگ این خطه، شهر استقامت نام گیرد. در سال 1366 و هفتمین سال از جنگ تحمیلی به مناسبت پنجمین سال آزادسازی خرمشهر، با پیشنهاد دولت، بررسی های وسیع و گسترده ای جهت معرفی شهر نمونه مقاومت صورت گرفت و به دلیل مواردی چون پایداری و استقامت سرسختانه مردم دزفول و اصرار آنها بر عدم مهاجرت و ترك شهر، بازسازی حین جنگ، پشتیبانی از رزمندگان جبهه ها، بالاترین آمار شهدای موشكی و بمباران به عنوان 'شهر نمونه مقاومت كشور' معرفی شد.

شورای فرهنگ عمومی كشور در 1389 هجری خورشیدی، چهارم خرداد را به پاس ایستادگی و مقاومت مردم دزفول به عنوان 'روز مقاومت و پایداری' نامگذاری كرد تا بهانه ای باشد، برای پاسداشت از مردمانی كه با ایثار، شجاعت و از خودگذشتگی خود توانستند دشمن بعث را خوار و ذلیل كنند و از امتحان الهی سربلند بیرون آیند.

اطلاع**9131**1717