۲۰ خرداد ۱۳۹۲، ۱۷:۵۳
کد خبر: 80691263
T T
۰ نفر
كشور در حوزه دريا به نيروي متخصص نياز دارد

تهران - معاون وزير علوم تحقيقات و فناوري گفت: براي شناخت و بهره برداري بيشتر از درياها و اقيانوس ها در كشور به نيروي متخصص نياز داريم.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، ' مهدی ایرانمنش ' عصر روز دوشنبه در چهارمین نشست از پانزدهمین دوره كمیته ملی اقیانوس شناسی در موسسه ملی اقیانوس شناسی افزود: ایران پتانسیل بسیار قوی در زمینه مطالعه و بهره برداری از دریاها و اقیانوس ها دارد اما آنچه دراین میان مغفول مانده تربیت نیروی انسانی متخصص است.

رییس گروه علوم و فنون دریایی وزارت علوم تحقیقات و فناوری اظهار داشت: متاسفانه این موضوع در حوزه دریا و اقیانوس ها بسیار عقب مانده است و حلقه مفقوده در عرصه دریا و اقیانوس هاست.

وی گفت: از سال 1366 بحث توجه به دریاها و اقیانوس ها در كشور مطرح شد و این موضوع وارد عرصه وزارت علوم، تحقیقات فناوری شد و كمیته مهندسی دریا شكل گرفت.

ایرانمنش با بیان اینكه كمیته مهندسی دریا زیر مجموعه گروه فنی مهندسی بود افزود: تمام حوزه های دریایی به كمیته مهندسی دریا محدود بود و تمام نگاه ها به دریا و اقیانوس در این كمیته خلاصه می شد از این رو كارها تخصصی و ریشه ای پیش نمی رفت.

وی اظهار داشت: به مروز زمان و با توجه به احساس نیاز، در شورای برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات فناوری كمیته مهندسی دریا مستقل شد و كمیته علوم و فنون دریایی با چهار زیر كمیته ' فنی مهندسی '، ' علوم زیستی '، ' علوم غیر زیستی ' و ' علوم انسانی ' شكل گرفت.

رییس گروه علوم و فنون دریایی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: ازاین رو رشته های مختلف دریایی و اقیانوسی در دانشگاه های كشور راه اندازی شد و حتی بازبینی دروس دریایی جزو برنامه های گروه علوم و فنون دریایی وزارت علوم تحقیقات و فناوری است كه در حال انجام است.

وی تاكید كرد: بدون شك اگر با همین سرعت پیش رویم به زودی جزو كشورهای بسیار مطرح در عرصه دریا ها و اقیانوس ها خواهیم بود.

علمی ( 3 ) **9014**1599
۰ نفر