معاون دانشگاه تهران: تقویت رشته‌های دریایی در مناطق ساحلی ضروری است

بندرعباس - ایرنا - معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران گفت: رویکرد مسوولان سازمان سنجش و وزارت علوم تحقیقات و فناوری، تقویت علوم مرتبط با دریا در استان‌های ساحلی کشور باشد و در این زمینه به آنها کمک کنند.

احمد نوحه‌گر روز شنبه در آیین آغاز نخستین «همایش بین المللی علوم دریایی با رویکرد نوآوری در اکوسیستم‌های آبی با تکیه بر اقتصاد دریا پایه» افزود: هرمزگان و استان‌های ساحلی کشور هنوز نیاز به توسعه علمی دارند و همزمان باید محصول‌های نوآورانه در زمینه فناوری ایجاد شود.

وی ادامه داد: اگر قرار است ظرفیت‌های عظیم اقتصادی در سواحل مکران ایجاد شود به فناوری‌های نو نیاز است و علاوه بر تأمین مایحتاج افرادی که می‌خواهند در ساحل سکونت کنند نیاز به پژوهش‌های علمی دقیق وجود دارد.

وی اضافه کرد: موضوع بسیار مهمی همچون دریا و ظرفیت‌های بسیاری که می‌تواند در اختیار اقتصاد قرار دهد به نوعی در کشور مغفول مانده است.

رئیس پژوهشکده علوم دریایی دانشگاه تهران بیان کرد: ۶ هزار کیلومتر مرز داریم و ۵۰ درصد آن آبی است و پنج هزار کیلومتر ساحل داریم اما دریا نقشی موثری در سفره مردم ندارد و باید سوال کنیم چرا اقتصاد دریا در کشور شکوفا نیست یا حداقل نقشی در اقتصاد سنتی هم ندارد و مغفول مانده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران گفت: به نظر می‌رسد طی ادوار گذشته دریا به هیچ عنوان در برنامه‌ریزی‌ها دیده نشده است.

وی اضافه کرد: نوآوری در زمینه پارک‌های علم و فناوری دریایی می‌تواند اقتصاد دریایی را تکان بدهد و کشور را به شرایط بسیار بهتری برساند.