۲۹ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۲۶
کد خبر: 80705215
T T
۰ نفر
رييس جمهوري تاجيكستان خواستار مشاركت جهاني براي احداث يك سد در اين كشور شد

دوشنبه ـ رييس جمهوري تاجيكستان خواستار حمايت ها و مشاركت مالي بانك جهاني و همچنين ديگر مجامع بين المللي براي ساخت سد منطقه اي 'راغون 'در اين كشور شد.

به گزارش ایرنا و به نقل از واحد مطبوعاتی ریاست جمهوری تاجیكستان ، امامعلی رحمان با بیان اینكه این كشور بر اجرا و تكمیل سد مهم راغون در كمترین زمان مصمم است، افزود: با توجه به اهمیت منطقه ای این طرح و بار مالی زیاد آن به مساعدتهای بین المللی نیاز داریم.

رحمان اظهار داشت :اهمیت طرح نیروگاه راغون به اندازه ای است كه نه تنها دولت های تاجیكستان و افغانستان بلكه سازمانهای بین‌المللی نظیر صندوق بین‌المللی پول ، بانك جهانی و كشورهای بزرگ نیز باید اجرای این طرح را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

وی گفت: در دیداری كه بزودی با 'ساروج كومار مدیر منطقه ای بانك جهانی' خواهیم داشت بر جلب حمایت این بانك برای سرمایه گذاری در این طرح تلاش خواهم كرد.

رحمان گفت: بانك جهانی در تاجیكستان برای اجرای پروژه های منطقه ای در این كشور نظیر 'كاسا - 1000' برای انتقال برق این كشور به پاكستان و افغانستان، ساخت و ساز پروژه های راه آهن تاجیكستان، افغانستان و تركمنستان حمایت و مشاركت كرده و امیدواریم در احداث سد راغون نیز همكاری خود را اعلام كند.

رییس جمهوری تاجیكستان گفته است برای اجرای این طرح سه میلیارد دلار نیاز است . این طرح با شش توربین قادر به تولید سالانه سه هزار و 600 مگاوات خواهد بود.

بر اساس اطلاعات كمیته آمار جمهوری تاجیكستان ، بخش انرژی این كشور در اولویت تخصیص بودجه دولت است و امسال نیز برای اجرا و تكمیل نیروگاه راغون 156.1 میلیون سامانی ( حدود 31 میلیون و 200 هزار دلار) اختصاص داده است.

نیروگاه راغون تاجیكستان، یكی از بزرگترین نیروگاهها در آسیای میانه است. این نیروگاه قدرت تامین نیروی برق و آب تمام آسیای میانه را دارا است اما به دلایل اقتصادی و كارشكنی یكی از كشورهای منطقه ناتمام مانده است.

نیروگاه آبی راغون در صورت راه اندازی كامل ،نیازهای نه تنها تاجیكستان، بلكه مناطق شمال افغانستان و پاكستان و مناطقی در قرقیزستان، ازبكستان و دیگر كشورهای همسایه به برق را تامین خواهد كرد.

به گفته صاحبنظران اقتصادی ، انرژی تولید شده در راغون قادر خواهد بود برای میلیون ها خانواده در كل منطقه امكانات اقتصادی فراهم كند.

ازبكستان همواره با اجرای طرح نیروگاه 'راغون' مخالفت كرده است زیرا بیم دارد كه سد 'راغون' جریان آب رودخانه 'وخش 'به این كشور را محدود كند.

آساق**1663**5981
۰ نفر