بزرگترین طرح تولید برق آسیای مرکزی در انتظار مساعدت‌های مالی جهانی

تهران- ایرنا- رئیس کمیته سرمایه‌گذاری دولتی و مدیریت اموال دولتی تاجیکستان با بیان اینکه پروژه راغون به عنوان بزرگترین نیروگاه تامین برق در حال ساخت در آسیای مرکزی در انتظار مساعدت‌های مالی جهانی است، گفت: تاکنون بانک توسعه آسیایی، بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های آسیایی، بانک جهانی و صندوق اوپک برای سرمایه‌گذاری در ساخت «راغون» علاقه نشان داده‌اند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از رسانه‌های محلی، سلطان رحیم زاده، رئیس کمیته سرمایه‌گذاری و مدیریت اموال دولتی تاجیکستان گفت که برخی سازمان‌های بین‌المللی مهم قبلا برای مشارکت در ساخت راغون ابراز تمایل کرده‌اند و امسال و سال آینده شاهد تامین مالی این پروژه توسط این سازمان‌ها خواهیم بود

وی به رقم مشخصی اشاره نکرد و تنها گفت: بانک توسعه آسیایی، بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت های آسیایی، بانک جهانی و صندوق اوپک برای مشارکت در ساخت راغون علاقه نشان داده‌اند و مذاکرات در این زمینه ادامه دارد.

رئیس کمیته سرمایه‌گذاری تاجیکستان به تامین مالی صندوق توسعه عربستان که ۱۰۰ میلیون دلار برای ساخت این پروژه اختصاص داده است، اشاره کرد و یادآور شد: بانک جهانی نیز سال گذشته ۱۵۰ میلیون دلار برای کمک های فنی اختصاص داده است.

وی افزود: جز بانک جهانی و عربستان هیچ کشور و سازمان مالی بین‌المللی مبلغ مشخصی را برای ساخت و ساز راغون اختصاص نداده است با این حال وی با اطمینان گفت که در حال گفت و گو با سازمان‌های بین‌المللی در این زمینه هستند و انتظار داریم با سرمایه‌گذاری موافقت کنند.

تاکنون ساخت نیروگاه برق آبی راغون تنها با هزینه‌های دولتی تاجیکستان پیش رفته است اما به دلیل هزینه بالای این پروژه دولت در سال ۲۰۲۳ تصمیم گرفت برای تکمیل کار از موسسات مالی بین‌المللی بودجه جذب کند.

از ابتدای سال ۲۰۲۳ بیش از سه میلیارد سامانی (حدود ۲۷۴ میلیون دلار) برای ادامه ساخت راغون اختصاص یافته است که ۲.۶ میلیارد سامانی (حدود ۲۳۷ میلیون دلار) از محل بودجه و ۴۲۷ میلیون سامانی(حدود ۳۹ میلیون دلار) از محل فروش برق تولیدی تامین شده است.

در سال ۲۰۰۸ میلادی که کار در نیروگاه «راغون» از سر گرفته شد، هزینه ساخت آن سه میلیارد دلار برآورد شد. سپس در سال ۲۰۱۶ هزینه ساخت آن ۳.۹ میلیارد دلار ذکر شد.

در اواسط سال ۲۰۲۲، وزارت نیروی این جمهوری از نیاز به جذب پنج میلیارد دلار برای اجرای کامل این پروژه خبر داد. بدین ترتیب در دسامبر ۲۰۲۳ (آذر سال جاری) مشخص شد که برای ساخت کامل نیروگاه شش میلیارد دلار نیاز است.

دلیر جمعه، وزیر انرژی و منابع آب تاجیکستان در نشست خبری این سازمان در اول فوریه سال جاری ( ۱۲ بهمن) گفت که برای ساخت راغون سالانه به طور متوسط ‌یک میلیارد دلار و در مجموع برای ساخت این نیروگاه ۶.۲ میلیارد دلار نیاز است.

بر اساس اطلاعات دولت تاجیکستان، از ابتدای بازسازی و ادامه ساخت نیروگاه راغون (از سال ۱۳۸۷ شمسی) تاکنون بیش از ۳۵ میلیارد سامانی (حدود سه میلیارد دلار) از بودجه کشور به این امر اختصاص یافته است.

بزرگترین طرح تولید برق آسیای مرکزی در انتظار مساعدت‌های مالی جهانی


نیروگاه راغون یکی از بزرگترین پروژه های تولید برق در آسیای مرکزی است که ساخت آن بیش از ۱۰ سال است که بطول انجامیده. ظرفیت تولید برق راغون سه هزار و ۶۰۰ مگاوات در نظر گرفته شده است.

پس از بهره برداری کامل نیروگاه، تولید برق آن از ۱۳ تا ۱۷ میلیارد کیلووات ساعت در سال خواهد بود که معادل حدود ۶۵ تا ۸۵ درصد حجم سالانه کل ظرفیت های تولید برق این کشور است.

این نیروگاه در مجموع در ۶ فاز می‌شود که ظرفیت هر یک ۶۰۰ مگاوات است.

آخرین واحد این نیروگاه قرار است در سال ۲۰۲۹ راه اندازی شود. تکمیل کامل کارهای ساختمانی در نیروگاه برای سال ۲۰۳۳ برنامه ریزی شده است.

چند سال قبل امامعلی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان حمایت ها و مشارکت مالی بانک جهانی و همچنین دیگر مجامع بین المللی را برای ساخت سد منطقه ای راغون در این کشور خواستار شده بود.

به گزارش ایرنا و به نقل از واحد مطبوعاتی ریاست جمهوری تاجیکستان، امامعلی رحمان با بیان اینکه این کشور بر اجرا و تکمیل سد مهم راغون در کمترین زمان مصمم است، افزود: با توجه به اهمیت منطقه ای این طرح و بار مالی زیاد آن به مساعدت‌های بین المللی نیاز داریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha