۵ تیر ۱۳۹۲، ۱۷:۵۳
کد خبر: 80714118
T T
۰ نفر
كتاب 'سيستان و بلوچستان در روزگار پهلوي' رونمايي شد

زاهدان - در مراسمي و با حضور جمعي از مسوولان استان، از كتاب 'سيستان و بلوچستان در روزگار پهلوي' به قلم 'قاسم سياسر' محقق و پژوهشگر هم استاني پرده برداري شد.

به گزارش ایرنا در حاشیه مراسم گرامیداشت سی دومین سالروز شهادت شهید آیت الله دكتر بهشتی و هفته قوه قضائیه در سراسری خاتم استانداری كه 'محمد مهدی عبد خدایی' دبیر كل جمعیت فدائیان اسلام و قدیمی ترین زندانی سیاسی مذهبی كشور نیز حضور داشت، از این كتاب رونمایی شد.

مولف كتاب سیستان و بلوچستان در روزگار پهلوی به خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: این كتاب مجموعه 16 مقاله و نتیجه تحقیقات شخصی خودم است كه پیش تر برخی از آنها به اشكال مختلف منتشر و منعكس شده بود.

'قاسم سیاسر' افزود: این كتاب در شمارگان یك هزار نسخه با هزینه شخصی تدوین و منتشر شده است كه اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان 200 نسخه آن را خریداری و در مراسم امروز توزیع كرد.

وی همچنین در مقدمه كتابش نوشته است: با وجود تلاش های صورت گرفته سیستان و بلوچستان همچنان با عارضه عقب ماندگی مواجه و فاصله معناداری با سایر نقاط كشور دارد كه یكی از دلایل اصلی آن 'نگرش تاریخی مسلط در میان مردم استان' است.

سیاسر در این رابطه تقریبا به تفصیل سخن رانده و برخی عوامل عقب ماندگی سیستان و بلوچستان را مورد بررسی و مداقه قرار داده است.

در دیگر بخشهای این كتاب 264 صفحه ای دلایل آشفتگی تقسیمات كشوری سیستان و بلوچستان در روزگار پهلوی اول، پیشینه سینما و ظهور تشكل های زنان در این استان، زاهدان و بحران هویت و حزب دموكرات زابل به روایت اسناد ساواك به رشته تحریر درآمده است.

مولفه های تجدد و امنیت در بلوچستان، ضرورت انجام مطالعات راهبردی در باره بلوچستان و حزب دهقانان و زحمت كشان سیستان به روایت اسناد در سال 1325 شمسی دیگر بخشهای كتاب است.

گفتگوی خبرگزاری جمهوری اسلامی با قاسم سیاسر درباره كتاب سیستان و بلوچستان در روزگار پهلوی و دیگر آثارش بزودی از سوی ایرنا منتشر می شود.

بهای این كتاب 11500 تومان است.