۷ تیر ۱۳۹۲، ۱۲:۱۷
کد خبر: 80715601
T T
۰ نفر
تركيه از اظهارات مقامات اروپايي در مورد سركوب معترضان ناراضي است

آنكارا- 'احمد داوداوغلو' وزير امور خارجه تركيه با اعلام اينكه آنكارا از اظهار نظر مقامات برخي كشورهاي اروپايي در مورد سركوب معترضان ناراضي است، مدعي شد كه عضويت اين كشور در اتحاديه اروپا تاثيرات جهاني به همراه خواهد داشت.

به گزارش روز جمعه ایرنا، داوداوغلو پنجشنبه شب در سخنانی در ضیافت شامی كه از سوی سفیر ایرلند به عنوان رییس دوره ای اتحادیه اروپا در آنكارا ترتیب داده شده بود این مطلب را عنوان كرد.

داوداوغلو از اتحادیه اروپا به عنوان یك طرح صلح یاد كرد و گفت: تركیه در روند عضویت در اتحادیه اروپا آنچه را كه بر عهده اش است با عزم راسخ انجام می دهد و این اتحادیه نیز باید عزم لازم در این راستا را داشته باشد.

وی در مورد بازگشایی سرفصل 22 اتحادیه اروپا برای مذاكره با تركیه گفت: این یك گام موثر ولی ناكافی است، تركیه خواستار گشوده شدن سرفصلهای 23 و 24 و مذاكره در مورد این سرفصلها نیز هست.

وزیر امور خارجه تركیه در تشریح رخدادهای اخیر تركیه، نارضایتی دولت آنكارا از اظهارنظرهای مسوولین برخی كشورهای اروپایی در این زمینه گفت: تركیه هرگونه انتقاد را می پذیرد و برای هر گفت وگویی آمادگی دارد و نشان دادن این مساله كه در تركیه دمكراسی واقعی وجود ندارد به افكار عمومی جهانی قابل قبول نیست.

اتحادیه اروپا به تازگی مذاكرات با تركیه به منظور عضویت این كشور در اتحادیه مذكور را به ماه اكتبر (مهر و آبان) موكول كرد.

در پی انتقاد اتحادیه اروپا از سركوب معترضان در تركیه، در روابط بروكسل و آنكارا تنش ایجاد شده بود.

همچنین به دنبال بروز این تنش موضوع وتوی گشایش فصل جدید مذاكرات پیوستن تركیه به اتحادیه اروپا توسط برخی از كشورهای اروپایی بطور جدی مطرح شد.

'استفان فوله' مسوول توسعه اتحادیه اروپا امروز اعلام كرد كه سرفصل مربوط با 'سیاستهای منطقه ای' با تركیه مورد مذاكره قرار خواهد گرفت ولی زمان آغاز مذاكرات پس از انتشار گزارش پیشرفت روند مذاكرات تركیه با این اتحادیه و نشست با مقامات ترك اعلام خواهد شد.

گزارش پیشرفت مذاكرات تركیه با اتحادیه اروپا اواخر ماه اكتبر و یا ماه نوامبر اعلام می شود.

به گفته ناظران سیاسی سرفصل جدید مذاكرات تركیه با اتحادیه اروپا قرار بود در آینده بسیار نزدیك مورد مذاكره قرار گیرد ولی بدلیل اعتراضهای هلند و آلمان به رخدادهای اخیر در تركیه و سركوب معترضان توسط پلیس این كشور این مذاكرات به تعویق افتاد.

مذاكرات پیوستن تركیه به اتحادیه اروپا در سال 2005 بطور رسمی آغاز شد. برای نهایی شدن این مذاكرات حدود 35 فصل مذاكره مطرح است كه هر كدام از این فصل ها باید برای مذاكره باز شود و در صورت تائید اتحادیه اروپا فصل مذاكره تمام می شود. در این مدت به استثنای چند فصل غیرمهم، پیشرفت جدی در این فرآیند حاصل نشده است.

تركیه مدعی است گشایش و بسته شدن این فصل ها یك مساله تكنیكی است و نباید سیاسی شود. این درحالی است كه مقامات اروپایی و غربی می گویند نمی توانند تحولات اخیر در تركیه و برخوردهای خشونت بار پلیس و مواضع دولت آنكارا در قبال معترضان را نادیده بگیرند.

خاورم**2012** 230**1337