۲۵ تیر ۱۳۹۲، ۱۱:۲۰
کد خبر: 80738812
T T
۰ نفر
غني سازي اوقات فراغت نيازمند برنامه ريزي اصولي است

همدان-به گفته كارشناسان غني سازي اوقات فراغت نوجوانان و جوانان و استفاده بهينه از اين فرصت نيازمند برنامه ريزي اصولي و مدون است.

به گزارش ایرنا همه ساله با آغاز تعطیلات و فارغ شدن دانش آموزان از درس و مدرسه، موضوع پركردن اوقات فراغت دغدغه اصلی خانواده ها می شود تا شاید بتوان از این زمان به عنوان فرصتی برای شكوفایی استعدادها، رشد اجتماعی و رساندن فرد به آرزوها و اهدافش استفاده كرد.

برخی از افراد اوقات فراغت خود را بدون هیچ برنامه خاصی تنها پای تلویزیون می گذرانند و برخی نیز در پارك ها و كوچه ها با دوستان خود همراه می شوند و برخی دیگر با شركت در كلاس های مختلف و حضور در اماكن فرهنگی این مدت زمان را سپری می كنند و عده ای نیز اوقات فراغت را تنها زمانی برای تفریح و مسافرت می دانند.

در چند سال اخیر همواره بر غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان تاكید می شود به طوریكه به گفته كارشناسان علوم اجتماعی این غنی سازی یعنی پر بار كردن اوقات فراغت كه در پایان كار بتوان خروجی آن را اندازه گرفت.

یك روانشناس در رابطه با اوقات فراغت و لزوم استفاده صحیح از آن در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: امروزه در بسیاری از جوامع اوقات فراغت بخش مهمی از زندگی افراد را تشكیل می دهد.

'مهسا ملكی'افزود: اوقات فراغت زمان بیهوده و بدون حس مسئولیت در زندگی افراد نیست بلكه بر عكس در این زمان از انسان انتظار بیشتری می رود كه احساس مسولیت كند زیرا در زمانی كه انسان به خودش واگذار شده و تصمیم گیری به عهده خودش است ومی تواند آزادانه عمل كند نیز رعایت مسولیت پذیری نسبت به خود،اطرافیان وجامعه اهمیت زیادی دارد .

وی عنوان كرد:اوقات فراغت به معنای بیكاری نیست چون در اوقات بیكاری فرد كاری برای انجام دادن ندارد ولی در اوقات فراغت كارهای متعددی می‌تواند داشته باشد كه تفاوت آن با اوقات دیگر كه در آنها نیز به انجام كار و فعالیت مشغول است در هدف این كارها و فعالیت ها است.

وی با بیان اینكه هدف از فعالیت های اوقات فراغت كسب آرامش و لذت است گفت: افراد در اوقات فراغت خود كاری را به دور از اجبار و منافع مادی انجام می‌دهند و این لحظات را مختص خود دانسته و هر كاری را تنها با هدف برآورده كردن آرزوها و خواسته هایشان انجام می دهند.

وی اضافه كرد:سلامت و شادابی جسم و روح، ارتقای سطح دانش و اطلاعات، بهبود و افزایش مهارت های فردی، آشنایی با شگفتی های جهان و از همه مهم تر شناخت بیشتر خداوند و به دست آوردن رضایت او، از جمله ویژگی هایی هستند كه می توان به جای عادت بی ثمر 'وقت گذرانی' به كار برد.

وی افزود: وقت گذرانی مزیتی ندارد و تنها آدمی را به بیراهه یا سكون می كشاند و روح و جسم انسان را تحت تاثیر خود ضعیف كرده و عقل را كوچك می كند.

وی با بیان اینكه برنامه های اوقات فراغت باید در طول سالتحصیلی برای كودكان و نوجوانان اجرا شود نیز بیان كرد:فصل تابستان بهترین زمان برای والدین است تا بتوانند شرایط مناسبی را برای فرزندان خود فراهم كنند تا در كنار استراحت از وقت خود به بهترین شكل استفاده كنند.

ملكی افزود: برخی از والدین نیز با تفكری نادرست برای تمام ساعات فرزندان خود در تابستان برنامه ریزی می كنند و آن ها را برای حضور در كلاس های مختلف ثبت نام می كنند تا جایی كه دانش آموزان یادشان می رود كه در تعطیلات هستند.

وی عنوان كرد:بچه ها در دوران تحصیل در مدرسه به اندازه كافی مشغول مباحث علمی هستند اضافه برآن با انجام این كارحس دلزدگی از علم در دانش آموزان ایجاد خواهد شد و زمانی كه اول مهر وارد مدرسه می شوند تشنگی برای یادگیری علم نخواهند داشت كه این در نهایت یك آسیب است.

وی گفت: در انتخاب نوع كلاس برای بچه ها باید تا حدی به سطح سنی دانش آموز و علاقه مندی و تفاوت های فردی هم توجه شود و چنانچه والدین نمی توانند برای فرزندان خود برنامه ریزی كنند باید با كارشناسان و یا متخصصین علوم تربیتی مدارس و مساجد مشورت كنند.

فرماندار همدان نیز در رابطه با لزوم غنی سازی اوقات فراغت گفت: تنوع رشته های ایجاد شده در پایگاه های تابستانی موجب جذب بیشتر جوانان و مخاطبان می شود.

'حسن قهرمانی مطلق' با بیان اینكه فعالیت های اوقات فراغت باید از حالت كلیشه ای خارج شود افزود: اداره ها و دستگاه های اجرایی مختلف باید ظرفیت های موجود خود به ویژه سالن های ورزشی را برای استفاده دانش آموزان در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند.

وی طرح هجرت را از طرح های برجسته و گل سر سبد برنامه های تابستانی دانست و اضافه كرد: این طرح ها نقش موثری در خودسازی دانش آموزان دارد.

فرماندار همدان با تاكید بر اجرای برنامه های تابستانی در روستاها گفت: با توجه به گستردگی آموزش و پرورش در روستاها با استقرار پایگاه های اوقات فراغت در این مناطق می توان فرصت خوبی برای دانش آموزان فراهم كرد.

قهرمانی مطلق خواستار نظارت بر عملكرد و هزینه پایگاه های تابستانی شد و افزود: آسیب های این پایگاه ها باید بررسی شود تا در سال آینده راهكار مناسب برای رفع آن اندیشیده شود.

وی اظهار داشت: یكی از برنامه های شهرداری بحث فرهنگی است كه باید برای اوقات فراغت جوانان در تابستان امكانات مناسبی را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد.

وی گفت: سال گذشته حدود 27 هزار نفر روز از دانش آموزان ناحیه یك و دو همدان از برنامه های اوقات فراغت استفاده كردند.

معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش همدان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: 30 درصد دانش آموزان این استان در طرح های اوقات فراغت شركت می كنند.

'حسن مظاهری' افزود: اوقات فراغت دانش آموزی امسال در سه محور اجرا می شود و پایگاه های تابستانی با شعار هر دانش آموز یك مهارت برگزار می شود.

وی اضافه كرد: در طرح هجرت 250 عرصه شناسایی و معرفی شده است كه سهمیه استان همدان 200 هزار نفر روز از دانش آموزان دوره متوسطه است كه زیبا سازی و بهسازی مدارس را انجام می دهند.

وی اظهار داشت: پایگاه های تابستانی استان همدان در هشت زمینه شامل كانون های فرهنگی و هنری در امور فرهنگی ، پایگاه های تابستانی مدارس در زمینه علمی، سالن های ورزشی، مدارس قرآنی و برخی از پایگاه های خاص محلات با توجه به نیاز دانش آموزان برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان فعال هستند.

مظاهری افزود: برای تابستان امسال 150 پایگاه تابستانی در این هشت زمنیه فعالیت می كنند.

وی اردوهای دانش آموزی را از دیگر برنامه های غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان ذكر كرد و افزود: اردوهای متمركز استانی ویژه مدارس خاص با مشاركت خود دانش آموزان برای دوره سوم راهنمایی و اول و دوم متوسطه برگزار می شود.

وی اضافه كرد: این اردوهای متمركز برای یك هزار نفر از دهم تیرماه به مدت دو شبانه روز اجرا می شود.

وی اظهار داشت: اردوهای كشوری برای منتخبان مسابقات فرهنگی، هنری ، تشكل های دانش آموزی و شوراهای دانش آموزی به تعداد یك هزار نفر اجرا خواهد شد.

مظاهری گفت: همچنین دانش آموزان دوره راهنمایی مناطق محروم به تعداد 400 نفر در قالب طرح اردهای بنیاد علوی به لواسان تهران اعزام خواهند شد.

استان همدان 285 هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی دارد.

7530/576