۳۱ تیر ۱۳۹۲، ۱۴:۳۹
کد خبر: 80746650
T T
۰ نفر
نمايشگاه بين المللي قرآن مشهد گامي در جهت توسعه معارف قرآني

مشهد- ترويج معارف قرآني و نهادينه شدن آن يكي از ضرورتهاي مهم جامعه اسلامي در جهت توسعه و تعميق مباني ديني است كه در اين راستا بهره گيري از ظرفيتها و توان موجود در بخشهاي مختلف و به اشكال متعدد امري لازم و برگزاري نمايشگاههاي قرآني از عمده راههاي تحقق آن مي باشد.

به گزارش ایرنا طی هشت سال گذشته نمایشگاههای بین المللی قرآن و عترت در ماه مبارك رمضان در نمایشگاه بین المللی مشهد پذیرای علاقمندان علوم و معارف قرآنی بوده است.

با توجه به ظرفیت های فرهنگی و معنوی مشهد از جمله از نظر وجود بارگاه منور حضرت امام رضا (ع) برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت و غنای هر چه بیشتر آن می تواند الگوی خوبی برای سایر نقاط كشور باشد.

هشتمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد با حضور 630 شركت كننده از استانهای خراسان رضوی، اصفهان، فارس، همدان، قم و تهران و نمایندگانی از كشورهای تركیه ، لبنان، سوریه، افغانستان، مصر و عراق 28 تیرماه لغایت چهارم مردادماه جاری در نمایشگاه بین المللی مشهد دایر است.

شركت كنندگان در این نمایشگاه انتشارات و آثار خود را در بخش های نشر الكترونیك و مكتوب و ارایه قرآن و نسخ خطی، كودك و نوجوان، فیلم ها و انیمیشن های قرآنی، هنرهای نمایشی و تجسمی و صنایع دستی با موضوع قرآن و عترت و تفسیر قرآن كریم در وسعت 20 هزار متر مربع در معرض دید عموم قرار داده اند.

سایر بخشهای این نمایشگاه را موسسه های قرآن و عترت، فناوری اطلاعات، كانونهای فرهنگی مساجد، بخشهای بین الملل، حوزوی و دانشگاهی، فرهنگ عفاف و حجاب، مشاوره های قرآنی، عترت و ولایت، قرآن و نجوم، عكس و تدبر در قرآن و سیره و پژوهشهای قرآنی تشكیل می دهند.

برگزاری همایش و نشست هایی با موضوع سبك زندگی قرآنی، عفاف و حجاب، خانواده قرآنی الگوی جامعه اسلامی، مهدویت و میزگردهای قرآنی و پاسخگویی به سووالها و شبهات شرعی از دیگر بخشهای این نمایشگاه است.

جمعی از شركت كنندگان و بازدید كنندگان از نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفتند: باید از ظرفیت برپایی این قبیل نمایشگاهها برای گسترش فرهنگ و معارف قرآنی استفاده كرد.

یك فرهنگی كه با اتفاق فرزندانش به نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد مراجعه كرده بود، گفت: به رغم كاهش تعداد غرفه های این نمایشگاه در مقایسه با نمایشگاه مشابه سال گذشته، از نظر موضوعی شاهد تنوع مطلوبی در آن هستیم.

'الیاس صمدی' افزود: باید فرهنگ و معارف قرآنی بیش از پیش محور فعالیتها و برنامه ریزی های بخشهای گوناگون و از جمله فرهنگی و اجتماعی قرار گیرد و برپایی نمایشگاههای بین المللی قرآن نقش مهمی در این خصوص بر عهده دارند.

وی اظهار داشت: برگزاری این قبیل نمایشگاهها به تنهایی كافی نیست بلكه باید با یك برنامه ریزی صحیح و اصولی از فرصت برپایی آن برای نهادینه كردن این فرهنگ در جامعه بهره گرفت.

این معلم قرآن مدارس راهنمایی مشهد افزود: باید در حاشیه برگزاری این نمایشگاه نقاط ضعف و قوت در توسعه كمی و كیفی معارف قرآن در جامعه با حضور مسوولین و صاحب نظران ذیربط مورد بررسی قرار گرفته و ماحصل آن به صورت یك جمع بندی در قالب یك طرح و كار كارشناسی دقیق به بخشهای مختلف ارایه شود.

یكی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد و از هنرمندان صنایع دستی نیز از جمله بخشهای جذاب نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد را بخش فیلم ها و انیمیشن های قرآنی، هنرهای نمایشی و تجسمی و صنایع دستی با موضوع قرآنی برشمرد.

'مهشید رستگار مقدم' افزود: قرآن حاوی درسهای بزرگ انسان سازی است كه می تواند راهگشای سعادت دنیا و آخرت ما قرار گیرد و با توجه به جذابیت های بخشهای گوناگون هنری در توسعه فرهنگ و معارف قرآنی باید از ظرفیتهای آنها بدین منظور بیش از پیش استفاده كرد.

وی تصریح كرد: هنرمندان باید با الگو گیری از آموزه های قرآنی برای غنای آثار هنری خود بهره لازم بگیرند و در شرایطی كه دشمنان به طرق مختلف و با جنگ نرم به دنبال سلب هویت اسلامی مردم از جمله جوانان هستند، استفاده از قابلیتهای هنری برای گسترش معارف قرآن كریم یك ضرورت است و هنرمندان متعهد در این زمینه رسالت حساس و خطیری را بر عهده دارند.

یكی از دست اندركاران تولید نرم افزارهای رایانه ای و نشر الكترونیك كه برای سومین سال متوالی در نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد شركت كرده، استقبال مردم و از جمله جوانان را از این نمایشگاه در مقایسه با نمایشگاه مشابه قبلی بهتر توصیف كرد.

'علیرضا مهدوی' افزود: معارف قرآنی و اسلامی ریشه در اعتقادات مردم مسلمان دارد و باید با استفاده از ظرفیتها و جذابیتهای نمایشگاههای قرآن و سایر كارهای فرهنگی زمینه اعتلای این معارف را در جامعه فراهم كرد.

وی گفت: گسترش كمی و كیفی معارف قرآنی و اسلامی جامعه اسلامی ما را در برابر انواع ترفندهای دشمنان از جمله تهاجم و شبیخون فرهنگی و جنگ نرم بیمه می كند.

مسوول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی نیز گفت: برگزاری نمایشگاههای قرآنی ظرفیت و بستر بسیار مهمی برای گسترش معارف قرآنی در جامعه و شناخت مردم و از جمله جوانان نسبت به آموزه های این كتاب الهی فراهم می كند.

'محمد كاظم دبیری' افزود: با توجه به تاكیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر توسعه سبك زندگی اسلامی در جامعه، هشتمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد با شعار سبك زندگی قرآنی و یا سبك زندگی از دیدگاه قران برگزار شده است.

دبیر كارگروه سبك زندگی ایرانی و اسلامی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: با همین نگرش سلسله نشست‌ های سبك زندگی اسلامی در حاشیه نمایشگاه مزبور برگزار می شود و راهكارهای توسعه این امر مهم از منظر ارزشهای اسلامی و قرآنی و استفاده از ظرفیتهای بخشهای مختلف با حضور صاحبنظران حوزوی و دانشگاهی مورد بررسی قرار می گیرد.

مدیر فرهنگسرای خانواده شهرداری مشهد نیز گفت: این فرهنگسرا با رویكرد آشناسازی زوجین جوان با سبك زندگی دینی و اسلامی در مدت برپایی این نمایشگاه اقدام به برگزاری كارگاه آموزشی و جنگ قرآنی، سبك زندگی قرآنی و اجرای طرح كوچه خوشبختی كرده است.

حجت الاسلام 'مرتضی رزم آرا' برپایی نمایشگاه جانبی مهارت زندگی با محوریت موضوع تربیت فرزند و اصول ارتباط با همسر را از دیگر این اقدامها ذكر كرد.

وی ادامه داد: اگر فرهنگ و ارزشهای اسلامی به عنوان یك اصل مهم در خانواده ها گسترش یافته و نهادینه شود كمتر شاهد بروز مشكلات و ناهنجاری ها در زندگی های اجتماعی و فردی افراد خواهیم بود.

مسوول كمیته نشر مكتوب اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز گفت: امسال به دلیل كمبود فضا نتوانستیم میزبان تمام ناشران ثبت نام شده در این نمایشگاه باشیم و تنها 120 موسسه انتشاراتی پذیرش شدند.

'مهدی نصیرزاده' افزود: در این نمایشگاه بیش از شش هزار عنوان كتاب در بخش ناشران با عناوین ویژه سبك زندگی اسلامی و تازه های قرآنی و معارف اهل بیت (ع) عرضه می شود.

رییس انجمن نمایشگاههای بین المللی ایران و مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی مشهد هم می گوید: نمایشگاه قرآن در واقع یك دانشگاه است و ما باید از این فرصت برای تبادل معارف و آرا استفاده كنیم زیرا قرآن حلقه اتصال بین معارف و مذاهب اسلامی و عامل مهم تحكیم وحدت مسلمانان محسوب می شود.

'سید محمد سیدی' اظهار داشت: قرآن تضمین كننده سعادت دنیوی ، اخروی و اجتماعی افراد است بنابراین هر اندازه فرد از قرآن فاصله بگیرد، دچار خسارت خواهد شد.

عضو كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: آشنایی با مفاهیم قرآن رمز سعادت جامعه و عامل مهم كاهش ناهنجاری های اجتماعی است.

حجت الاسلام 'نصرالله پژمانفر' افزود: بدون شك برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت در مشهد در ترویج آموزه های قرآنی و توجه نسل سوم و چهارم انقلاب به قرآن بسیار تاثیرگذار بوده و نقشی تعیین كننده خواهد داشت.

نماینده مردم مشهد و كلات در مجلس شورای اسلامی افزود: برگزاری نمایشگاه قرآن در ایجاد نشاط معنوی در جامعه تاثیرگذار بوده و می تواند ترویج دهنده بسیار مناسب مضامین مذهبی برای نسل جوان جامعه باشد.

وی بر برگزاری مداوم نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت در طول سال و بسنده نكردن آن تنها به ماه مبارك رمضان و افزایش سطح كیفی فعالیتهای عرضه شده در این قبیل نمایشگاهها تاكید كرد.

رییس حوزه هنری تبلیغات اسلامی استان خراسان رضوی هم با اشاره به ظرفیت بخشهای مختلف هنری برای ترویج فرهنگ و معارف قرآنی در جامعه گفت: هر اندازه به این مساله بیشتر توجه شود به همان میزان شاهد افزایش اثر بخشی ها در این بخش خواهیم بود.

'سید جواد رفائی' مهمترین برنامه های حوزه هنری تبلیغات اسلامی در هشتمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد را برپایی نمایشگاه عكس و كارگاه ‌های آموزشی و اكران انیمیشن ذكر كرد.

مسوول غرفه عفاف و حجاب هشتمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد نیز توجه به معارف و آموزه های قرآنی را مولفه بسیار مهم ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه ذكر كرد.

'نسرین صابر' سطح كیفی این بخش نمایشگاهی را در مقایسه با نمایشگاه قرآن و عترت سال گذشته مطلوب تر دانست و گفت: در ایران و به خصوص در مشهد به عنوان پایتخت معنوی كشور باید عفاف و حجاب با شیوه ای مناسب در میان زنان و دختران ترویج شود و از این منظر الگوی خوبی برای سایر نقاط جهان باشد.

معاون سیاسی و امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی هم با اشاره به ظرفیتهای مهم برپایی نمایشگاههای بین المللی قرآن و عترت در جامعه گفت: تقویت جنبه علمی نمایشگاه از راهكارهای جذب جوانان، پژوهشگران و نخبگان به آن است.

'علی اصغر رشید' افزود: تبیین جاذبه ‌های علمی قرآن، برگزاری میزگردهای تخصصی، اختصاص غرفه‌هایی به بانوان قرآن‌ پژوه در كنار سایر اقدامات همچون استفاده از بن ‌كارت ‌های خرید محصولات فرهنگی ارائه شده در نمایشگاه از جمله این راهكارها است./4

7490/664