به نجات كوهنوردان ناپديد شده ايراني در قله برودپيك اميدواريم

اسلام آباد – نماينده ويژه سفير كشورمان در منطقه قله 'برودپيك' پاكستان اعلام كرد: با توجه به ارزيابي هاي جديد صورت گرفته در خصوص موقعيت كوهنوردان گرفتار شده ايراني در قله برودپيك، اميدوار به نجات آنان هستيم.

به گزارش ایرنا، 'تقی صادقی' كه به عنوان فرستاده ویژه 'علی رضا حقیقیان' سفیر ایران در اسلام آباد هم اكنون در كمپ كوهنوردان در منطقه 'حوشه' ایالت گلگیت - بلتستان در نزدیكی قله برودپیك بسر می برد، آخرین اطلاعات بدست آمده و پیشرفت های انجام شده برای شناسایی محل كوهنوردان ایرانی در این قله را عنوان كرد.

وی دوشنبه شب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد گفت: ساعتی قبل برخلاف اظهار نظر صبح امروز، 'توماس' كوهنورد آلمانی اعلام كرد كه در صورتی كه بار دیگر هلی كوپتر در اختیار وی قرار گیرد و وضعیت جوی مناسب باشد با داشتن دوربین عكاسی قوی و مختصات جی پی اس بار دیگر به نزدیكی محل شناسایی شده سومین كوهنورد ایرانی رفته و كار شناسایی را برای اقدام عملیاتی انجام خواهد داد.

تقی صادقی به نقل از سخنان این كوهنورد آلمانی كه چندی پیش به قله برودپیك پاكستان صعود كرده است، افزود: در بازبینی عكس های گرفته شده توسط توماس خود او 2 نقطه قابل تامل و بررسی مجدد را مشاهده كرده است.

وی ادامه داد: درباره اظهار نظر 'منظور حسین' رییس باشگاه كوهنوردی آلپاین پاكستان مبنی بر شانس كم كوهنوردان ایرانی برای سالم ماندن در ارتفاعات بالای قله برودپیك و با توجه به اظهار نظر جدید كوهنورد آلمانی و كوهنوردان محلی، توقف عملیات شناسایی غیرقابل توجیه است.

رایزن فرهنگی سفارت كشورمان در پاكستان گفت: علاوه بر این، آوردن استدلالهایی از سوی افراد حاضر در منطقه مبنی بر محدود بودن منطقه و گم شدن عزیزان كوهنورد ایرانی را نمی توان پذیرفت و از ادامه كار منصرف شد.

وی همچنین خاطرنشان كرد كه در دیدارهای انجام شده با مقامات محلی از جمله فرماندار منطقه حوشه، به آنها اعلام شد كه از نظر جمهوری اسلامی ایران عملیات هنوز پایان نیافته است.

صادقی ادامه داد: از این رو صبح امروز (دوشنبه) جلسه ای با حضور فرماندار و تعدادی از كوهنوردان محلی كه در سال جاری قله برودپیك را پیموده اند از جمله دو تن از محلی ها كه در كمپ كوهنوردان در خدمت گروه كارشناسی بوده تشكیل و مسائل مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده سفیر كشورمان همچنین موارد مورد توافق در جلسه یاد شده را به شرح زیر اعلام كرد:

1- بر خلاف نظر كوهنورد آلمانی؛ امكان دسترسی به محل مختصات جی پی اس وجود دارد البته همراه با ریسك نسبتا بالا كه گروه محلی آن را می پذیرد.

2- به دلیل عدم دقت بالای عكس های آقای توماس و كیفیت متوسط دوربین ایشان ضروری است نخست 2 نفر حرفه ای محلی، همراه تلسكوپ احتمالا حدود یك هفته محل را رصد نموده و از وجود سه كوهنورد ایرانی در محل مورد نظر اطمینان حاصل كنند.

3- در صورت عدم مشاهده، تیمی جدید متشكل از شش نفر مسیر 'ایران ' (كه توسط كوهنوردان كشورمان در قله برودپیك فتح شده است) را پیموده و عملیات جستجو را با دقت انجام داده و با امكانات لازم نسبت به فرود در محل شناسایی شده اقدام كنند.

گفتنی است، سه كوهنورد ناپدید شده كشورمان مسیر جدیدی را در قله برودپیك به نام ˈایرانˈ ثبت كردند كه پس از فتح قله و به هنگام بازگشت از مسیر یاد شده، ناپدید می شوند.

قله پرودپیك پاكستان با ارتفاع 8051 متر (موسوم به قله K-3)، دوازدهمین قله مرتفع جهان در منطقه حوشه در پنج كیلومتری شهر اسكردو از شهرهای ایالت گلگیت – بلتستان در شمال این كشور قرار دارد.

آساق**1095** 1597