۱ مرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۴۲
کد خبر: 80747950
T T
۰ نفر
سينماي كوتاه به نگاه ترحم آميز نياز ندارد

تهران- رييس انجمن فيلم كوتاه ايران با ياداوري اينكه سينماي كوتاه نياز به نگاه ترحم آميز ندارد، گفت: انجمن سينماي جوان هيچگاه تپه خاكي نبوده كه از آن گنجي استخراج شود، سينماي كوتاه همواره به حيات خود ادامه مي دهد.

«مجید برزگر» روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره وضعیت سینمای كوتاه افزود: انجمن سینمای جوانان به عنوان قدیمی ترین متولی تولید و آموزش عرصه فیلم كوتاه سابقه نزدیك به سه دهه دارد و طبیعتا آنچه انتظار می رود این است كه این انجمن در تمام این سال ها با توجه به جایگاهی كه داشته به شرایط بهتری برسد.

وی توضیح داد: اینكه شرایط انجمن سینمای جوانان در سال های اخیر ممكن است بهتر شده باشد امری طبیعی است، معتقدم نباید خیلی این موضوع را با افتخار بیان كرد زیرا این روند باید اتفاق بیفتد.

رییس انجمن فیلم كوتاه ایران تاكید كرد: رییس سازمان سینمایی در صحبت های اخیر خود از بالا به پایین به فیلم كوتاه نگاه كرده و این روند در نگاه مدیران سینمایی و در جریان سینمای حرفه ای نیز به وضوح دیده می شود.



**سینمای كوتاه نیاز به نگاه ترحم آمیز ندارد

برزگر از اینكه برخی دست اندركاران سینمایی به فیلم كوتاه نگاهی ترحم آمیز و صدقه مابانه دارند گلایه كرد و ادامه داد: فیلم كوتاه نیازی به این نگاه ندارد زیرا این نوع سینمای مستقل همواره موفق تر بوده و این آثار در جشنواره های داخلی و بین المللی به عنوان محل اصلی نمایش، خوش درخشیده اند.

وی با یادآوری اینكه امروز سینما با توجه به ورود امكانات دیجیتال شرایط خاصی پیدا كرده است، گفت: فیلم كوتاه به عنوان یكی از مهمترین عرصه های سینمایی و تیم امید سینمای ایران، باید جدی گرفته شود و به حتم این بخش از هنرهفتم خیلی جدی تر از اظهارات اخیر رییس سازمان سینمایی درباره این عرصه است.

كارگردان فیلم سینمایی «پرویز» به جایگاه فیلمسازان كوتاه در سینمای حرفه ای اشاره كرد و توضیح داد: در هر دوره از جشنواره فجر شاهد ورود نیروهای جدی در سینمای بلند هستیم كه از حوزه فیلم كوتاه آمدند و در سال های اخیر بیش از 10 فیلمبردار از سینمای كوتاه به عرصه حرفه ای هنر هفتم قدم گذاشتند.

به گفته برزگر، طراوت سینمای بلند ما با نگاه بازیگوش و تجربه گرای مرسوم در سینمای كوتاه می آید؛ سینمای كوتاه همانند سینمای بلند نگران بسیاری از مقولات مرسوم نیست. در سینمای حرفه ای، نگرانی ها بیشتر بوده و اهمیت ندادن به بخش صنعتی سینما به نفع ارتقا سینمای هنری است.



**منتی بر سر سینمای كوتاه نیست

وی ادامه داد: دست اندركاران سینمایی اگر اقدامی در عرصه سینمای كوتاه كرده باشند به حتم وظیفه خود را در قبال این عرصه و فعالان آن انجام داده اند و اگر در دوره های گذشته قصوری انجام شده دلیل نمی شود مدیران بعدی منتی بر سر حوزه فیلم كوتاه داشته باشند.

رییس انجمن فیلم كوتاه با یادآوری اینكه سینمای كوتاه حتا با تعطیلی انجمن سینمای جوان هم تعطیل نمی شود، گفت: معتقدم اینكه مدعی باشیم سینمای كوتاه مرده بود و ما آنرا احیا كردیم صحیح نیست و واقعا سینمای كوتاه تپه خاكی نبوده كه دوستان امروز از آن گنجی استخراج كنند.

برزگر توضیح داد: بهترین فیلم های سینمای كوتاه ایران پیشتر ساخته شد؛ شاید در دوره آنان آموزش در رده دوم اهمیت قرار داشت اما در نهایت خروجی ها قابل توجه بود.

وی در عین حال افزود: بحث آموزش در این دوران جدی تر گرفته شد و سرپرست های ها یكی شد اما باید در نظر داشت كه فیلمسازی اساسا خیلی فرمایشی و دستور العملی نبوده و نمی توان با تعریف مهندسی، سینما را به علاقه مندان آموزش داد و آموزش در این عرصه بیشتر تزریق یك روحیه هنری و هیجان برانگیز است.

به گفته كارگردان فیلم «سیاه مثل غربت»، فیلم كوتاه بخشی از یك برنامه تلویزیونی یا فیلم سینمایی نیست از اینرو تعریف آن دشوار است.

به گفته برزگر،بحث آموزش در سینمای كوتاه در دوره اخیر شرایط بهتری پیدا كرد و در دفاتر فیلم كوتاه بودجه هایی پیش بینی شد و امسال در برخی دفاتر فیلمسازی از سر گرفته شد.پرسش اصلی اینجاست كه چرا این دفاتر در سه سال اخیر اقدام به فیلمسازی نكرده اند.



**شهریه برخی موسسات سینمایی كمتر از دوره های آموزشی سینمای جوان

وی گفت: به لحاظ مالی، حساب دفاتر شهری انجمن سینمای جوانان بسته شده و این حساب در تهران متمركز شد؛ در عین حال شهریه دوره های آموزشی انجمن چهار برابر شد و این اتفاق بد در حالی رخ داد كه هزینه آموزش برخی آموزشگاه های خصوصی از 650 هزار تومانی كه از سوی انجمن از هنرجویان اخذ می شد كمتر بود.

برزگر توضیح داد: كاركرد انجمن سینمای جوان این بوده كه امكان آموزش برای علاقه مندان به سینما در سراسر كشور را با هزینه های اندك و یا به صورت رایگان فراهم كند اما با وجود شهریه های یادشده این رویكرد محقق نشده است.

به گفته وی، بخشی از بودجه تولید فیلم ها در انجمن سینمای جوان از طریق این شهریه ها تامین شده است.

وی با یادآوری اینكه یك سینمای جوانی هستم و سال ها در این انجمن تدریس كردم افزود: فیلم ساختن وظیفه این انجمن است و فراهم كردن امكانات حداقلی برای تولید در زمره كاركردهای این مجموعه قرار دارد.



**خروجی انجمن سینمای جوان به ارزیابی نیاز دارد

رییس انجمن فیلم كوتاه تاكید كرد: به رغم همه اقدامات انجام شده در انجمن سینمای جوانان، خروجی كار برای ما از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی ادامه داد: باید با بررسی آثار تولید شده در این انجمن در سال های اخیر بررسی شود كه كیفیت فیلم های تولید شده درمقایسه با سنوات پیشین چگونه بوده است.

برزگر همچنین گفت كه بسیاری از تولیدات فیلم كوتاه به دلیل پیچ و خم موجود در تایید فیلمنامه ها از سوی فیلمسازان علاقه مند با بودجه شخصی ساخته شده كه باید حساب این آثار را از كارنامه رسمی نهادهایی همچون سینمای جوان جدا كرد.

فراهنگ(4)**1983**