۲۲ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۱۳
کد خبر: 80771942
T T
۰ نفر
روز خبرنگار در شهرستان دماوند و فيروزكوه در خاموشي سپري شد

دماوند،تهران بزرگ – اهميت رسانه در جوامع تخصصي و در نظام مردمسالاري ديني هر روزبيشتر مي شود و اين مهم در نظام مردمسالاري ديني جايگاهي ويژه تر دارد.

روز خبرنگار در شهرستان دماوند و فیروزكوه درحالی سپری شد كه هیچ یك از مسوولان این شهرستان نامی از روزخبرنگار نبردند و حتی از پیام تبریك نیز دریغ ورزیدند و به این ترتیب روز خبرنگار تبدیل به روز 'فراموشی اصحاب رسانه' شد.

این اتفاق در شهرستان فیروزكوه نیز تكرار شد واین اقدام باعث دلسردی هرچه بیشتر خبرنگاران این شهرستان را فراهم كرد.



* روز بیداری ذهن ها

روز خبرنگار، یعنی روز همسرایی در وادی جملات، حكایتی پابرجا در دنیای كلمات، تعهد و احساس مسوولیت انسانی در وادی كلمات و عامل تابندگی دگرباره اندیشه‌ها .

رهبر معظم انقلاب اسلامی در باره رسانه و اهمیت اطلاع رسانی در جامعه فرموده اند: 'اگر ما بیدار باشیم، غفلت و یا اشتباهي نكنیم، دشمن نمي‏تواند كاري بكند. امروز روز بیداري ذهن هاست.

روز خبرنگار، روز افتخار اهل قلم به پاس خدمت به بشریت و حركت در مسیر پیشرفت انسانی است.

روز خبرنگار روز انسانهایی است كه در كمال حریت و آزادگی می كوشند تا رسالت انبیاء را در رساندن ندای حق و حقیقت حتی با نثار جان خویش عملی كنند و جامعه را از گزند، غفلت و تغافل محفوظ دارند.

روز خبرنگار، روز بندگان صالح خداست كه جام شهادت می نوشند تا فریاد سرخشان بیداری اسلامی را به ارمغان آورد.

تحقق عدالت دسترسی به اطلاعات با سهمی عادلانه، زمانی میسر می شود كه خبرنگاران در جایگاه حقیقی خود با چارچوبی معین و حمایت دستگاههای فرادستی كشور قرار داشته باشند.

بی شك در غیر این صورت انحصار اطلاعات شكسته نخواهد شد و شعار آزادی اطلاعات كلامی بیش نخواهد بود. كه در این صورت با شعائر و دستورات نظام مردمسالاری دینی ایران اسلامی و خواست رهبر معظم انقلاب و مسوولان عالی رتبه كشور مغایرت خواهد داشت.

همگان نیك می دانند كه خبرنگاران با توجه به رسالت خویش در حقیقت به عنوان نهادی نظارتی بر مسوولان و مردم هستند و پل ارتباطی میان شهروندان كشور با مسوولان نظام محسوب می شوند.

بیان مشكلات مردم با مسوولان و دریافت فعالیت ها و اقدامات مسوولان و بیان آن برای مردم از مهمترین وظایف رسانه ها محسوب می شود و در حقیقت می توان خبرنگاران را بازوان فعال انتقال اطلاعات و افسران فرهنگی در كشور دانست.

خبرنگاران جایگاهی ویژه دارند چرا كه هدفشان حركت در مسیر پیامبران الهی و در واقع تحقق عدالت اطلاع رسانی در جوامع است.

خبرنگاران افسران اطلاعاتی هستند كه با سلاح قلم در طول تاریخ توانسته اند، مافیاهای قدرت و ثروت را معرفی و مسوولان را در مبارزه با مفسدان جامعه یاری دهند.

وجود شهدای بسیار در این مسیر در میدان های مختلف حرفه ای بیانگر حساسیت و خطرناك بودن این حرفه است كه نیازمند حمایت های مسوولان و ایجاد شرایط مناسب برای ادامه در این مسیر است.

رسانه ها در حقیقت تكلیف محور هستند، زیرا خبرنگاران با نگاهی تكلیف محور وارد عرصه خبر و فعالیت می شوند تا بتوانند با ارتباط قوی تر درحوزه خویش فعالیت كنند و این مهم زمانی ممكن می شود كه بسیاری از دغدغه های خبرنگاران مرتفع شود تا مسوولان و رسانه ها در كنار یكدیگر بتوانند به این مهم با حمایت مسوولان مشكلات جامعه و مردم را حل كنند.

متاسفانه در برخی مناطق نگاهی كه به خبرنگاران می شود نگاهی رقیبانه است نه رفیقانه و باید این مهم در مسوولان نهادینه شود كه خبرنگاران چشمان بیدار و گوش های شنوای مدیران در میان جامعه هستند و هدفشان نیز از بیان مشكلات نه تضعیف مدیران كه رفع عیوب است .

نقد رسانه ای كه از سوی خبرنگاران رسانه صورت می گیرد در حقیقت انعكاس عیوب فعالیت ها برای آگاهی بخشی و رفع آن با ادبیاتی خاص است، ولی گاهی عدم همكاری مناسب میان رسانه و مسوولان، خبرنگار را وادار به انعكاس نقد از طریق رسانه می كند كه در هر صورت این حركت ارزشمند است و باید پاس داشته شود، نه اینكه خبرنگار و رسانه مورد عتاب و خطاب برخی مسوولان قرار گیرد.

امروزه نقش رسانه های جمعی، ارتباطات، اطلاعات و وسایل اطلاع رسانی در عصر ارتباطات دارای اهمیت بسیاری است و این مهم بر كسی پوشیده نمانده است.

تهیه اطلاعات بموقع، صحیح و فراهم آمدن وسایل اطلاع رسانی، علاوه بر ابزار های گوناگون، نیازمند استفاده از افرادی متخصص و حرفه ایی است كه بتوانند در فعالیت هایشان خیر و صلاح مردم و جامعه را در نظر بگیرند و با آگاهی و استفاده از تجربیات بیشتر خدمت رسانی نمایند كه این مهمترین وظیفه خبرنگار و اصحاب قلم است.

در دنیای كنونی با وجود تكنولوژی‌ های ارتباطی پیشرفته و متعدد در امر دستیابی سریع به اطلاعات و منابع مختلف و با وجود درگیری و خشونت كه به طور آشكارا در بیشتر نقاط فراگیر شده، كسب اطلاعات موثق و قابل اطمینان در مورد وضعیت سیاسی، اجتماعی و امنیتی بشر و میزان آوارگی آن‌ها بسیار دشوار و در عین حال بسیار ضروری و حیاتی است.

این حرفه عشق، فداكاری، از خود گذشتگی، علاقه و قریحه خبرنگاری می خواهد تا با داشتن سرعت كافی در تصمیم گیری و انتقال سریع خبر، از ایجاد بسیاری رخداد های تلخ و تاسف بار جلوگیری كرد و اجازه نداد تا دشمن با شایعه سازی اهداف خود را پی بگیرد.

خبرنگار باید دارای اراده مستحكم باشد، جسارت داشته باشد، از كار زیاد روزانه هراس نداشته باشد، از نا امنی شغلی نترسد، رقابتهای خبری و تهدیدهای صاحبان قدرت و برخی مسوولان او را از میدان بدر نكند.

یاد تمامی شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی، شهدای رسانه به ویژه شهید محمود صارمی گرامی باد و به پاس حرمت خون این شهیدان امید داریم كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ایجاد چارچوب های حمایتی در استان ها و شهرستان ها شرایطی فراهم آورند تا اصحاب رسانه بتوانند با طیب خاطر هر چه بیشتر نسبت به اجرای وظایف خود تلاش كنند.

از:حسین هجریان

تهرام/8128/1457/
۰ نفر