۱۸ شهریور ۱۳۹۲، ۱۶:۵۷
کد خبر: 80808805
T T
۰ نفر

جاي هنرمندان خلخال در جشنواره هاي هنري خالي است

۱۸ شهریور ۱۳۹۲، ۱۶:۵۷
کد خبر: 80808805
جاي هنرمندان خلخال در جشنواره هاي هنري خالي است

خلخال ، اردبيل - جاي عكاسان و هنرمندان خلخال در بسياري از جشنواره هاي هنري برگزار شده در سطح استاني و ملي خالي است.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا ، اولين نمايشگاه و جشنواره استاني عكس پيشگيري از اعتياد استان اردبيل در خلخال در حالي برگزار شد كه جاي خالي عكاسان و هنرمندان خلخالي در اين مراسم بيشتر محسوس بود.

اين جشنواره به همت موسسه فرهنگي و هنري قزل اوزن شهرستان خلخال و با همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي و شوراي مبارزه با مواد مخدر استان و شهرستان خلخال

در شرايطي در شهر خلخال برگزار شد كه هيچ يك از هنرمندان و عكاسان شهرستان ميزبان در اين جشنواره حضور نداشتند.

در اختتاميه اين جشنواره نيز جاي خالي عكاسان و هنرمندان اين شهرستان كاملا مشهود بود و عكاسان و هنرمندان اردبيل ، پارس آباد و بيله سوار پنج جايزه برتر اين جشنواره را بخود اختصاص دادند.

به گفته سيد احمد معصومي ، رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان خلخال از 80 اثر ارسالي از سوي عكاسان و هنرمندان شهرستان هاي مختلف استان به دبيرخانه جشنواره تنها يك اثر مربوط به يك عكاس و هنرمن شهرستان خلخال بود كه اين اثر نيز امتياز لازم از سوي داوران به عنوان اثر برتر براي حضور در جشنواره را كسب نكرد.

وي افزود: تبليغات كافي براي اطلاع عموم عكاسان و هنرمندان خلخال براي ارسال آثار به اين جشنواره از سوي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي انجام و زمان ارسال آثار و برگزاري مراسم

اختتاميه به شيوه هاي مختلف به اطلاع عموم مردم خلخال رسيده بود.

اين كه چرا مراسم اختتاميه اولين جشنواره عكس پيشگيري از اعتياد استان در مجتمع فرهنگي و هنري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي خلخال با حضور كمرنگ مسوولان و هنرمندان استان و شهرستان برگزار شد جاي خود دارد.

انتقاد معاون پيشگيري سازمان بهزيستي استان اردبيل نيز در اين آيين از خلوت بودن مراسم اختتاميه بر اين موضوع صحه گذاشت ، ولي اين كه چرا هنرمندان و عكاسان خلخال از اين جشنواره استقبال نكردند نياز به برررسي و كنكاش دارد.

هنرمندان و عكاسان خلخال ديدگاه هاي متفاوتي به اين موضوع دارند و در حالي كه برخي از عكاسان دليل حضور نيافتن خود در اين جشنواره را مشكل سوژه يابي با توجه به موضوع و محورهاي جشنواره و نيز بافت فرهنگي ، مذهبي خلخال اعلام مي كنند برخي ديگر مشكلات

زندگي و نداشتن وقت كافي براي اين كار را دليل شركت نكردن در اولين جشنواره عكس پيشگيري از اعتياد استان اعلام مي كنند.

اگر چنانچه گراني قيمت دوربين هاي عكاسي مناسب و حرفه اي و هزينه هاي بالاي چاپ عكس رنگي در قطع بزرگ را به جمع مشكلات فراروي عكاسان و هنرمندان اين رشته هنري اضافه كنيم به راحتي در مي يابيم كه شركت در جشنواره هاي عكاسي با معيارهاي مشخص به اين راحتي هم نبوده و نيازمند حمايت دستگاه هاي اجرايي مرتبط با فرهنگ و هنر شهرستان از هنرمندان دارد.

در نگاهي اجمالي به وضعيت زندگي هنرمندان خلخال مي توان دريافت كه بيشتر عكاسان و هنرمندان اين شهرستان براي كسب روزي خود و خانواده روي به عكاسي صنفي و اغلب عكاسي آتليه و يا جشن هاي عروسي آورده و كمتر كسي به عكاسي به ديد هنري و يا زيبا شناسي تصوير در اين شهرستان نگاه مي كند.

حسين غايبي ، رئيس اتحاديه عكاسان و فيلمبرداران خلخال گفت: براي 30 واحد صنفي خلخال پروانه عكاسي و فيلمبرداري صادر شده و صاحبان اين واحدهاي صنفي در اين كار فعاليت دارند.

اگر چناچه عكاسان غيرحرفه اي تفنني و علاقمندان به اين رشته هنري در خلخال را به جمع فعالان حرفه اي عكاسي اضافه كنيم رقم قابل توجهي از تعداد عكاسان خلخال را به دست خواهيم آورد.

البته ساماندهي اين هنرمندان و ايجاد انگيزه لازم براي حضور آنها در صحنه هاي مختلف اجتماعي از جمله حضور در جشنواره هاي عكاسي نيازمند برنامه ريزي درست از سوي دست اندركاران فرهنگي اين شهرستان است.

حجت الاسلام امير رشتبري امام جمعه و رئيس شوراي فرهنگ عمومي خلخال در جلسه شوراي فرهنگ عمومي اين شهرستان گفت: هرگونه حركت و تحول فرهنگي در جامعه نيازمند ايجاد انگيزه در بين اقشار مختلف مردم است.

با توجه به خواسته امام جمعه خلخال مي توان به اين مساله پي برد كه نبود ايجاد انگيزه لازم در بين عكاسان و هنرمندان خلخال مي تواند به عنوان يكي از عوامل مهم بي ميلي هنرمندان خلخال براي حضور در جشنواره هاي مختلف عكاسي و هنري محسوب شود و اگر چنانچه چاره اي براي حل اين مشكل و ايجاد انگيزه در هنرمندان از سوي دست اندركاران امور فرهنگي و هنري شهرستان انديشيده نشود حضور كم رنگ عكاسان و هنرمندان خلخال در برنامه و جشنواره هاي مختلف هنري دور از انتظار نخواهد بود.

بررسي ها و كنكاش در زندگي روزمره عكاسان و هنرمندان خلخال نشانگر اين واقعيت است كه هنر به عنوان يك شغل از امنيت شغلي پايداري در بين هنرمندان اين شهرستان برخوردار نيست مضاف براين كه تشكل مردمي و يا دولتي مشخصي از هنرمندان اين شهرستان حمايت نمي كند.

در بحث استفاده از مزاياي بيمه هنرمندان نيز بايد گفت تعداد معدود هنرمندان دارنده اين بيمه

50 درصد از حق بيمه تامين اجتماعي را خود پرداخت و بيمه هنرمندان در ليست بيمه مشاغل آزاد قرار گرفته است.

همچنين بيمه هنرمندان از كمترين مزايا در مقايسه با ساير بيمه هاي اجتماعي برخوردار

است.

با جمع بندي همه مطالب مربوط به بي رغبتي عكاسان و هنرمندان خلخال براي حضور در برنامه هاي فرهنگي و هنري و جشنواره ها عكاسي به اين نتيجه مي رسيم كه متوليان فرهنگ و هنر اين شهرستان براي ايجاد انگيزه و افزايش ميل و رغبت هنرمندان به حضور در جشنواره هاي عكاسي بايد دست به كار شده و با اقدامات مناسب زمينه را براي حضور هنرمندان در عرصه هاي مختلف هنري را فراهم كنند.

گزارش از بهرام نقي زاده

7119/594/530