۴ مهر ۱۳۹۲، ۱۲:۵۳
کد خبر: 80833241
T T
۰ نفر
ميراث فرهنگي و كميته امداد امام خميني (ره) گلستان همكاري مي كنند

گرگان - مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گلستان گفت: با انعقاد تفاهمنامه اين اداره كل و كميته امداد امام خميني (ره) استان در زمينه هاي مختلف همكاري مي كنند.

'قربان عباسي' روز پنجشنبه درگفتگو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: باتوجه به لزوم اقدامات موثر در جهت كاهش ميزان بيكاري و ايجاد اشتغال مولد و فرصت‌هاي شغلي و در جهت توسعه آموزش و ارتقاي مهارت مددجويان كميته امداد اين تفاهمنامه امضاء شده است.

وي اضافه كرد: ايجاد بسترها و زيرساخت‌هاي مناسب براي حمايت بخش دولتي ازتوسعه توليد صنايع دستي و هنرهاي سنتي براي دهك‌هاي پايين جامعه به ويژه مددجويان كميته امداد، بررسي راهكارها و سياست‌هاي تشويقي و حمايتي به منظور اعتلاي جايگاه معيشت و كسب درآمد آنان از طريق آموزش صنايع دستي و هنرهاي سنتي و ايجاد اشتغال پايدار براي خانوارهاي زيرپوشش از اهداف اين تفاهمنامه است.

عباسي در ادامه به برنامه‌ريزي آموزشي در زمينه صنايع دستي و هنرهاي سنتي به منظور كوتاه‌تر كردن مدت و مسير فراگيري براي سرپرستان خانوارهاي مددجويان و خانواده هاي زير پوشش كميته امداد اشاره كرد.

وي افزود: اين امر تحقق اهداف دولت و نظام را در جهت رفع مشكل بيكاري، ارتقاي سطح درآمد خانواده‌ها و توليد ثروت، جلوگيري از مهاجرت روستاييان به شهر و حفظ، احياء و توسعه رشته‌هاي مختلف صنايع دستي را به دنبال دارد.

عباسي، مشاركت در زمينه برگزاري همايش‌ها و نمايشگاه‌هاي ملي و استاني با محوريت اشتغالزايي بخش صنايع دستي و هنرهاي سنتي براي اقشار آسيب‌پذير جامعه و بسترسازي و مشاركت در ايجاد فضاهاي ارزان‌قيمت نمايشگاهي و فروشگاهي محصولات صنايع دستي و هنرهاي سنتي مددجويان كميته امداد با مشاركت و تعامل دستگاه‌ها و نهادهاي ذيربط اجرايي استان را از ديگر اهداف بيان كرد.

به گفته وي همچنين توسعه مشاغل خانگي با محوريت صنايع دستي و هنرهاي سنتي كه منجر به كاهش تصدي‌گري دولت مي‌شود از ديگر اهداف اين تفاهمنامه است.

عباسي افزود: اين اداره‌كل به منظور اصلاح شيوه‌هاي توليد و افزايش سطح كمي و كيفي محصولات توليدي، ضمن بازديد از كارگاه‌هاي معرفي شده از سوي كميته امداد با اعزام كارشناس و بررسي‌هاي لازم در جهت رفع معايب و بهبود فرايند توليد، پيشنهادهاي كارشناسي و اجرايي ارائه خواهد كرد.

وي ادامه داد: در تمامي مراكز آموزشي زير نظر معاونت صنايع دستي استان (به جزء شهرستان گرگان) نيز يك كلاس براي مددجويان كميته امداد در نظر گرفته مي شود.

عباسي، اختصاص يك يا دو غرفه در نمايشگاه تخصصي، منطقه‌اي و سراسري به مددجويان معرفي شده ازسوي كميته امداد وارائه مجوزهاي قانوني طبق ضوابط و مقررات صنايع دستي به كارگاه‌ها و مددجويان و معرفي مددجويان واجد شرايط به اداره‌كل فني و حرفه‌اي گلستان جهت انجام امور بيمه‌اي را از ديگر وظايف اين اداره كل درتفاهمنامه عنوان كرد.

وي افزود: كارگاه‌هاي توليد صنايع دستي معرفي شده از سوي كميته امداد شامل مزايايي نظير معافيت مالياتي و برخوردار از يارانه برق، آب و گاز هستند و در صورت برگزار نشدن دوره آموزشي در آموزشگاه‌هاي زيرنظر معاونت صنايع دستي، مددجويان به آموزشگاه‌هاي غيردولتي معرفي خواهند شد.

به گفته وي، كميته امداد استان نيز براساس اين تفاهمنامه در راستاي هماهنگي جهت آموزش، توسعه و ترويج صنايع دستي و هنرهاي سنتي گلستان، مشخصات كارگاه‌هاي توليدي زيرپوشش در سراسر استان را در اختيار اداره‌كل قرار خواهد داد.

عباسي ادامه داد: همچنين منابع مالي موردنياز جهت برگزاري دوره‌هاي آموزش(60 درصد از شهريه دوره‌ها)، تامين فرصت‌هاي شغلي نظير خوداشتغالي، كارآفريني و تشكيل تعاوني‌ها در زمينه‌هاي مرتبط توسط كميته امداد تامين خواهد شد.

وي اظهار كرد: كميته امداد به منظور معرفي توانمندي‌هاي هنرمندان و صنعتگران زيرپوشش ، در مورد مشاركت آنها در نمايشگاه‌هاي داخلي و خارجي همكاري و مساعدت لازم را انجام مي دهد.

مديركل ميراث فرهنگي گلستان اضافه كرد: همچنين ارائه تسهيلات به هنرمندان و صنعتگران صنايع دستي و هنرآموختگان در شهرهاي زير 20 هزار نفر و تامين هزينه‌هاي تجهيز كارگاه‌ هاي آموزشي صنايع دستي زيرپوشش كميته امداد و تهيه و خريد هدايا توسط كميته امداد از محصولات صنايع دستي(40 درصد از اعتبارات مورد نظر) نيز از وظايف آنها خواهد بود.

وي در پايان ياداور شد: انعقاد تفاهمنامه هاي همكاري بين ارگان ها و نهادها، ضمن فراهم سازي بستر مناسب جهت توسعه و رونق صنايع دستي استان، زمينه ساز حمايت بيشتر از هنرمندان و صنعتگران است.

601