۱۶ مهر ۱۳۹۲، ۹:۱۲
کد خبر: 80850066
T T
۰ نفر
بیماران خاص در گیلان، چشم انتظار حمایت مسوولان

رشت - بیماران خاص برای دست و پنجه نرم كردن با بیماری‌شان به آرامش و در عین حال به حمایت مسوولان برای رفع مشكلات‌شان نیاز دارند، بیاییم با درك مشكلات‌شان آنان را دریابیم.

بیماران خاص علاوه بر درد و مشكلات مربوط به بیماری برای تامین دارو به منظور تسكین دردهای‌شان با مشكلاتی مواجه هستند كه برای رفع این مشكل به توجه ویژه نیاز دارند.

كمبود و گرانی دارو، مشكل تقریبا همیشگی بیماران خاص است اما این روزها این مشكل شدیدتر شده به طوری كه بسیاری از بیماران خاص در تامین دارو به دلیل هزینه بالا دچار مشكل هستند.

بیماران خاص به بیمارانی اطلاق می شوند كه بیماری آنان صعب العلاج بوده و درمان قطعی برای آنان وجود ندارد و لازم است كه این بیماران تا آخر عمر تحت مراقبت های خاص قرار گیرند.

جمعی از بیماران خاص در استان گیلان به خبرنگار ایرنا گفتند: هزینه‌های درمان بیماری خاص بسیار گران قیمت است و بیشتر خانواده ها با درآمد متوسط و حتی بالاتر در تامین هزینه های درمانی دچار مشكل هستند.

آنان با اشاره به كمبود برخی از داروها و قیمت بالای دارو افزودند: از مسوولان مربوطه می خواهیم كه بیماران خاص را دریابند و برای رفع مشكلات دارویی آنان اقدام كنند.

وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی بیماری های تالاسمی، ام‌اس، هموفیلی و نارسایی مزمن كلیه و دیالیز را در گروه بیماران خاص قرار داده كه هر یك از این بیماران برای ادامه زندگی شان به داروهای مخصوص و ویژه ای نیاز دارند.

در زمان حاضر بر اساس آخرین آمار، یك هزار و 200 بیمار تالاسمی، حدود 980 بیمار ام اس، 250 بیمار هموفیلی، حدود 960 بیمار دیالیزی و 450 بیمار انواع پیوند 'كلیه، قلب و كبد' در استان گیلان با بیماری‌شان دسته و پنجه نرم می كنند.

سالانه دو هزار مورد بیمار سرطانی جدید نیز در استان گیلان گزارش می شود كه البته طبق اعلام وزارت بهداشت جزو بیماران خاص نیستند كه جمعی از بیماران سرطانی نیز خواستار این شدند تا این بیماری هزینه آور در گروه بیماران خاص قرار گیرد تا از حمایت های لازم برخوردار شوند.

مدیر انجمن بیماران سرطانی 'گیلان سبز' گفت: كمبود برخی از داروها و تامین دارو به دلیل گرانی از مهمترین مشكلات بیماران سرطانی است كه برای رفع این مشكل به توجه ویژه نیاز دارند.

'شكوفه دوزنده' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: Hercwptin داروی مربوط به سرطان پستان، Zometa داروی مربوط به سرطان خون و Lambiz داروی مربوط به مغز و استخوان از داروهای گرانی است كه بیماران سرطانی برای تامین این داروها با مشكل مواجه هستند.

وی با بیان این كه بیماران سرطانی برای ادامه حیات خود به این داروها نیازمند هستند، اظهار داشت: از مسوولان مربوطه می خواهیم كه برای رفع این مشكلات بیماران تلاش كنند.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران كلیوی گیلان نیز گفت: در زمان حاضر حدود 960 بیمار دیالیزی در 15 مركز دیالیز استان تحت مراقبت درمانی قرار دارند.

'علی رضا یزدانی' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حدود 60 درصد این بیماران دیالیزی پیوند پذیر هستند یعنی آمادگی پیوند كلیه را دارند.

وی اظهار داشت: در سال جاری حدود 80 مورد قرارداد پیوند كلیه بین اهداكنندگان و بیماران در استان گیلان منعقد شد كه تاكنون 35 بیمار دیالیزی با پیوند زندگی دوباره پیدا كردند.

وی در رابطه با مشكلات بیماران پیوند كلیه خاطر نشان كرد: گرانی داروها از مهمترین مشكلات بیماران پیوند كلیه است كه نیازمند حمایت مسوولان هستند.

وی تصریح كرد: بیماران پیوند كلیه در رابطه با تامین دارو مشكلی ندارند و كمبود دارو برای این بیماران گزارش نشده اما مشكل اصلی گرانی این داروها است.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران كلیوی استان گیلان سل سپت را داروی مهم بیماران پیوند كلیه نام برد و بیان داشت: ادامه حیات این بیماران به این دارو بستگی دارد اما متاسفانه این دارو گران است.

وی اظهار داشت: قیمت هر عدد این دارو دو هزار و 500 تومان است كه یك هزار و 500 تومان را بیمه تامین اجتماعی به افراد تحت پوشش می دهد اما بقیه را بایستی خود بیمار پرداخت كند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان در این رابطه گفت: كمبود داروهای خارجی برای بیماران خاص به علت تحریم و نیز ناهماهنگی و تاخیر در ترخیص داروها از گمرك است.

دكتر 'مرتضی رهبر طارمسری' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: گرانی دارو به علت تبدیل ارز مرجع 'در آغاز هر دلار هزار و 700 تومان و بعد دو هزار و 400 تومان' به ارز مبادلاتی 'دلار آزاد' برای خرید دارو از خارج كشور بود كه بعد قرار شده بود كه تفاوت قیمت دارو به حساب خانوار واریز شود.

وی در رابطه با تفاوت داروهای تولید داخل با داروهای خارجی برای بیماران بدون پوشش بیمه اظهار كرد: تهیه دارو و داروسازی در كارخانه های ایرانی نسبت به داروهای خارجی هزینه كمتری دارد.

وی خاطر نشان كرد: دستور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی حمایت از تولید داروهای داخلی است كه دانشگاه های علوم پزشكی و بیمه ها موظف به اجرای آن هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان تصریح كرد: بنابراین اگر بیماری از داروی خارجی استفاده كند بایستی تفاوت قیمت را خودش پرداخت نماید.

وی یادآور شد: دستورات جدید دارویی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی مبین حمایت بیمه ای و اعمال یارانه است كه باید از مهرماه انجام می شد كه قابل توجه و رفع كننده مشكل است.

وی افزود: اعمال هزینه دارو و برگشت به ارز مرجع و برگشت داروها به سال 91، تقبل بیمه تامین اجتماعی برای حمایت صد در صد هزینه داروهای بیماران خاص و ابلاغ یارانه دارو به خانواده ها برای مابه‌التفاوت دارو در شش ماه اول سال 92 و نیز اعمال یارانه به دارو از مهرسال 92 به بعد از طریق وزارتخانه و هماهنگی و دستورالعمل های یاد شده در سازمان های ذیربط راهگشای مشكلات در این زمینه است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی استان گیلان نیز گفت: در زمان حاضر قیمت دارو در ایران نسبت به سایر كشورها از جمله كشورهای توسعه یافته 'اروپایی و آمریكایی و ...' پایین تر است.

دكتر 'فیروز سرودی' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تقریبا همه مردم با توجه به شرایط خود می توانند تحت پوشش بیمه های مختلف قرار گیرند و از خدمات مورد نیاز استفاده كنند.

وی اظهار داشت: افزایش قیمت دارو در یك سال اخیر در مقایسه با میزان افزایش سایر كالاها كه آن نیز تابع تورم و تحریم های موجود است، كمتر می باشد.

وی در رابطه با تفاوت قیمت داروهای داخل با داروهای خارجی برای بیماران بدون پوشش بیمه خاطرنشان كرد: مشكل كمبود داروهای خارجی وارداتی با تمهیدات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و سازمان غذا و دارو در بیشتر اقلام دارویی رفع شده و در مورد سایر اقلام مرتفع می شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان بیان داشت: بسیاری از داروهای وارداتی مشابه ایرانی آن وجود دارد كه با هماهنگی بیمار با پزشك قابل جایگزین است.

وی تصریح كرد: قیمت داروهای خارجی برغم یارانه ای كه برای آن در نظر گرفته شده، با توجه به قیمت آن در خارج از كشور بالاتر از داروهای تولید داخل است اما با تمهیدات صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با بیمه ها داروهای خارجی مورد نیاز بیماران خاص معمولا به صورت رایگان با قیمتی بسیار پایین برای بیماران سرطانی در اختیار آنان قرار می گیرد.

سرودی در رابطه با راهكارهای لازم در رابطه با بیماران خاص بیان داشت: با راه اندازی سامانه مدیریت توزیع داروهای بیماران خاص در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و ثبت نام تمامی بیماران دریافت كننده داروهای خاص تعداد واقعی بیماران میزان مورد نیاز داروها برای آنان در هر استان مشخص و تهیه و توزیع دارو به صورت عادلانه و بر اساس نیاز انجام می گیرد.

مدیركل بیمه سلامت استان گیلان نیز با بیان اینكه چهار هزار و 351 بیمار خاص در این استان شناسایی شده، گفت: دو هزار و 739 نفر از بیماران خاص شامل بیماری های تالاسمی، هموفیلی، نارسایی مزمن كلیه و دیالیز و ام اس تحت پوشش بیمه سلامت گیلان هستند.

دكتر 'محمود عاطف راد' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تمامی خدمات به بیماران خاص تحت پوشش بیمه سلامت رایگان است و برای این بیماران علاوه بر دفترچه بیمه سلامت، كارت هوشمند نیز صادر شده است.

وی اظهار داشت: بقیه بیماران خاص نیز تحت پوشش سازمان های تامین اجتماعی، كمیته امداد امام خمینی (ره)، بیمه نیروهای مسلح و ... هستند كه از سوی اداره كل بیمه سلامت گیلان برای بیماران خاص این نهادها كارت هوشمند صادر شده است.

وی خاطرنشان كرد: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی بیماری های تالاسمی، هموفیلی، نارسایی مزمن كلیه، دیالیز و ام اس را به عنوان بیماری های خاص در نظرگرفته و سازمان های بیمه گر را موظف كرده تا هزینه های درمانی این بیماران را تحت پوشش قرار دهند.

مدیركل بیمه سلامت گیلان بیان كرد: در این راستا در سال 1391 این اداره كل، 80 میلیارد ریال برای بیماران خاص در این استان هزینه كرده كه به طور میانگین سرانه هزینه آنها بالغ بر 27 میلیون ریال بوده است.

وی در رابطه با خدمات به بیماران خاص تحت پوشش بیمه سلامت گفت: همه هزینه های بستری در بیمارستان های دولتی به صورت صددرصد توسط اداره كل بیمه سلامت استان گیلان پرداخت می شود و این بیماران هیچ گونه هزینه ای پرداخت نمی كنند.

دكتر عاطف راد ادامه داد: برای بیماران كلیوی اعمال همودیالیز مزمن، دیالیز صفاقی، شالدون گذاری و داروهای مربوط به بیماری های نارسایی مزمن كلیه شامل اپركس در بیمارستان های دولتی رایگان است.

وی یادآور شد: برای بیماران تالاسمی نیز اعمال تزریق خون، تزریق دیسفرال، پمپ دیسفرال، فیلتر خون و اسپلنكتومی در بیمارستان های دولتی رایگان است.

مدیركل بیمه سلامت استان گیلان اضافه كرد: اعمال تزریق خون و فاكتورهای انعقادی، تزریق دارو در داخل مفصل و فیلتر خون و دارو در بیمارستان های دولتی برای بیماران هموفیلی رایگان است.

وی یادآور شد: آزمایش های تشخیص طبی بیماران خاص علاوه بر بیمارستان های استان و تعداد 14 واحد آزمایشگاه خصوصی نیز به صورت رایگان انجام می گیرد.

وی اظهار داشت: تایید نسخ دارویی همه بیماران خاص به صورت آنلاین در محل داروخانه های گیلان از طریق سامانه تایید داروی اداره كل بیمه سلامت استان امكان پذیر است.

دكتر عاطف راد با بیان اینكه فرانشیز داروهای بیماران خاص در داروخانه های بخش خصوصی رایگان و در چند مورد از داروها 10درصد است، افزود: یكصد و 40 قلم داروهای بیماران شیمی درمانی ، ام اس و سایر بیماران با تغییر فرانشیز از تاریخ اول مهرماه سال جاری در تعهد بیمه سلامت قرار گرفت كه از این تعداد 15 قلم جزو تعهدات جدید است كه پیش از این هزینه 12 قلم آن به شكل معادل سازی و از طریق خسارت متفرقه به بیمه شدگان پرداخت می شد.ك/4

695/7286/506
۰ نفر