۲۲ مهر ۱۳۹۲، ۹:۰۷
کد خبر: 80858917
T T
۰ نفر
رییس شورای شهر: دستفروشان رشت ساماندهی می شوند

رشت - رییس شورای اسلامی شهر رشت گفت: با همكاری مسوولان ارشد استان، دستفروشان رشت ساماندهی می شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، 'رضا جمشیدی چناری' یكشنبه شب در جلسه شورای اسلامی شهر رشت افزود: دستفروشان سرریز جمعیت شهرها و روستاهای اطراف هستد و تمامی آنها اهالی رشت نیستند و نیار به بررسی و شناسایی دارند.

وی از مسوولان استان بویژه استانداری و معاون برنامه ریزی استاندار گیلان خواست با تشكیل كارگروهی با همكاری شورا و شهرداری نسبت به حل این معضل شهر رشت به شهرداری كمك كنند.

وی اظهار داشت: ما می دانیم كه این دستفروشان دغدغه معیشتی دارند و باید فكری برای آنها صورت گیرد تا به یك معضل اجتماعی برای كلانشهر رشت تبدیل نشود.

جمشیدی تاكید كرد: بر اساس قانون و اقدام قضایی نسبت به جمع آوری دستفروشان به عنوان سد معبر اقدام شده كه با جمع آوری آنها فضای آرامی در شهر حاكم شده و شهروندان رشت از این اقدام راضی هستند.

رییس شورای اسلامی شهر رشت گفت: امروز اعضای شورای شهر رشت نماینده و وكیل مردم هستند و این دستفروشان نیز بخشی از مردم این شهر هستند كه انتظار دارند نسبت به ساماندهی آنان اقدامی اساسی صورت گیرد.

به گفته جمشیدی؛ مشكل دستفروشان طی 15 سال اخیر در شهر رشت حل نشده بود و روز به روز بر این معضل افزوده می شده است.

وی در بخش دیگر از سخنانش به انتخاب شهردار جدید این شهر با 11رای اعضای شورا كه شامل 73 درصد آرای اعضای شورا می باشد، اشاره كرد و از رسانه ها خواست به بومی و غیربومی بودن شهردارها دامن نزنند.

وی ادامه داد: طبق بررسی كه نسبت به انتخاب شهردارها در شهرهای مراكز استان ها صورت گرفته؛ شهرداران این شهرها 33 درصد تحصیلات مستقیم با كار شهرداری دارند و به عبارتی این شهرداران در همان شهر و یا شهرهای بالاتر شهردار بودند.

وی خاطرنشان كرد: 67 درصد این شهرداران تحصیلاتشان مرتبط با شغل آنان نبوده و یا شهردار بومی نبوده اند.

جمشیدی تصریح كرد: در این بررسی ها مشخص شد كه 20درصد شهرداران بومی بوده و تاكنون نیز در شهر رشت، هشت شهردار و هشت سرپرست انتخاب شده اند كه همه بومی بودند .

سرپرست شهرداری رشت نیز در سخنانی گفت: پدیده دستفروشی پدیده ای جدیدی نیست و از گذشته به عنوان یك مشكل در شهر رشت وجود داشته است.

علی بهارمست افزود: مقابله با دستفروشی به معنای مقابله با سد معبر است و دستفروشی علت نیست بلكه معلول مسایل اجتماعی است.

وی خاطرنشان كرد: دو هزار و 200 دستفروش در شهر رشت وجود دارد كه در حال حاضر نسبت به جمع آوری آنها اقدام شده است.

رسولی عضو دیگر شورای اسلامی شهر رشت گفت: نارسایی های مختلفی در شهر رشت وجود دارد و همه ما نگران مسایل هستیم و فقط نباید به اداره كردن شهر بیاندیشیم بلكه هدف ایجاد تحول در شهر است.

وی اظهار داشت: وجود این مشكلات نباید شورا را از وظایف ذاتی خود باز دارد و از پرداختن به مسایل اصلی غافل كند.

وی تهیه و تدوین سند چشم انداز و توجه به برنامه راهبردی با افق میان مدت را از مشكلات مهم رشت دانست و افزود: باید مسایل شهر اولویت بندی شوند و بر اساس اولویت به این مسایل پرداخته و رسیدگی شود.

وی ادامه داد: قراردادی در خصوص تدوین برنامه راهبردی شورای شهر رشت توسط شورای سوم با دانشگاه صنعتی شریف به مبلغ 19میلیارد ریال منعقد شده كه شش میلیارد ریال آن پرداخت شده است.

این عضو شورای شهر رشت یادآور شد: مسایل و مشكلات روزمره و بی توجهی به برنامه های عملیاتی و اولویت بندی شده در سال 93شورا را با یك برنامه مطالعه نشده و سلیقه ای مواجه خواهد كرد.

موسوی روزان دیگر عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز گفت: شهرداری باید كارهای فرهنگی را هماهنگ سازد تا اینگونه فعالیت ها در سطح شهر هماهنگ شده و از نابسامانی آنها جلوگیری شود.

وی اظهار داشت: شهردار با اكثریت آرا انتخاب شده و همه باید به این انتخاب احترام بگذاریم .

وی خواستار رفع ابهامات موجود در مورد مدرك تحصیلی شهردار منتخب و موضوع بازنشستگی او كه در محافل عمومی مطرح است، شد.ك/2

619/695