۲۲ مهر ۱۳۹۲، ۹:۲۸
کد خبر: 80858979
T T
۰ نفر
دامپزشكي اراك براي نظارت بر كشتار دام  در عيد قربان اعلام آمادگي كرد

اراك- رييس شبكه دامپزشكي شهرستان اراك با صدور اطلاعيه اي از آمادگي اين اداره كل براي نظارت بر كشتار دام در روز عيد قربان خبر داد.

دكتر سيروس سلمان نژاد در اين اطلاعيه كه روز دوشنبه به ايرنا ارسال شد، افزوده است: حفظ سلامت گوشت قرباني و تامين بهداشت عمومي مردم، اصلي ضروري است و مردم بايد از كشتاز دام هايي كه در سلامت آنها ترديد دارند خودداري كنند.

رييس شبكه دامپزشكي شهرستان اراك ادامه داد: قرباني يك سنت حسنه است و حجاج بايد قبل از خريد دام قرباني از سلامت ظاهري آن اطمينان حاصل كنند.

دكتر سلماني خاطر نشان كرد: لاغري، بيماري‌هاي پوستي مانند كچلي و گري، وجود كنه روي بدن دام، تب، ريزش آب و ترشحات چركي از چشم و بيني از علائم دام بيمار است.

وي ياد آور شد: رنگ لاشه و گوشت سالم، قرمز روشن و متمايل به صورتي و فاقد بوي غيرطبيعي است و در صورتي كه لاشه پرخون و بوي غيرطبيعي داشته باشد از مصرف آن خودداري كنيد.

رييس شبكه دامپزشكي شهرستان اراك در اين اطلاعيه افزوده است: در صورت مشاهده هرگونه حالت غيرطبيعي شامل كيسه آبكي و خطوط سفيد رنگ در جگر و ريه و يا مشاهده اجسامي به شكل دانه برنج در سطح داخلي لاشه، بايد از مصرف آن خودداري شود.

دكتر سلماني نژاد در اين اطلاعيه ادامه داد: چربي گوشت بايد داراي رنگ سفيد و يا زرد متمايل به سفيد و فاقد بوي بد باشد.

وي دراين اطلاعيه خاطر نشان كرده است: شهروندان در حد امكان سعي كنند دام قرباني را در كشتارگاه ذبح كنند، در غير اينصورت دام بايد در يك مكان تميز و بهداشتي ذبح شود.

رييس شبكه دامپزشكي شهرستان اراك افزاد: به منظور جلوگيري از ابتلا به بيماري تب خونريزي دهنده كريمه كنگو توصيه مي‌شود، گوشت دام‌هاي قرباني، 24 ساعت در يخچال نگهداري شده و سپس مصرف شود.

دكتر سلماني نژاد افزوده است: ناظرين ذبح شرعي و بازرسان و كارشناسان بهداشتي دامپزشكي اراك در بهزيستي شهرستان، كميته امداد امام خميني(ره) مناطق ناحيه يك و دو، موسسه معلولين، كشتارگاه دام و ميدان دام مستقر شده و گشت سيار نيز داير مي شود.ك/1

716/559