۲ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۰۱
کد خبر: 80873018
T T
۰ نفر

غدير روز پيوند رسالت با امامت است

۲ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۰۱
کد خبر: 80873018
غدير روز پيوند رسالت با امامت است

همدان-روز عيد غدير خم روز پيوند رسالت با امامت و كمال دين است كه همواره از تداوم خط نبوت حكايت مي كند.

غديرخم نام ناحيه‌ اي ميان مكه و مدينه است كه پيامبر اسلام در حجةالوداع، علي بن ابي طالب را در اين مكان «ولي» پس از خود اعلام كرد و 18 ذي‌الحجه، سالروز اين واقعه ميان شيعيان به عيد غدير خم شهرت يافت.

پيامبر اسلام در بازگشت از آخرين حج خود همه مسلماناني كه در حج شركت داشتند را در غدير خم جمع كرد و در آنجا علي بن ابي‌طالب را به‌عنوان وصي، برادر و جانشين خود از جانب خداوند متعال معرفي كرد.

عبارت معروف «هر آن‌كس كه من مولاي او هستم، پس علي مولاي اوست» قسمتي از خطابه بلند غدير مي‌باشد.

ولايت علي(ع) همان طريقه و روش صحيح زندگي است كه طبق روايات اگر مردم آن روش را برگزينند، خداوند در روز رستاخيز، از آب گواراي حوض كوثر به دست علي (ع)آنها را سيراب مي كند.

دراين روز بزرگ كه يادآور نصب و تعيين اميرالمؤمنين به دست مبارك رسول‏ اكرم (ص) به امر پروردگارش است بايد اين فطرت الهي ‏را در دل‏ها زنده كرد و پرده‏هاي ظلمت و جهالت و تارهاي ناداني و غفلت ‏را از ديدگان غافلان برداشت تا بر طريقه حق پايدار شده و به صراط مستقيم الهي روي‏ آوردند تا دينشان را از اين طريق كامل كنند.

رييس ستاد اقامه نماز استان همدان در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا گفت: اهداف واقعه مهم عيد غدير بايد براي جوانان تبيين شود.

حجت الاسلام سيد 'مرتضي حسني حلم' افزود: اگر جوانان و مردم، با فرهنگ غدير بيشتر آشنا شوند مشكلات سياسي، فرهنگي و اجتماعي آنان كمتر خواهد شد.

وي اظهار داشت: براي شناساندن واقعه مهم غدير به مردم و به ويژه جوانان همه رسانه ها بايد تلاش كنند و دين خود را به فرهنگ غدير ادا كنند.

حجت الاسلام حسني حلم گفت: در حال حاضر بيش از هزاران سايت ضد شيعي و ضد اسلامي هجمه خود را به سمت غدير نشانه گرفتند كه در اين زمينه مسوولان و رسانه ها وظيفه دارند با فرهنگ سازي در مورد واقعه غدير اين عيد بزرگ را به همه معرفي كنند.

وي اظهار داشت: عيد غدير از بزرگترين اعياد اسلامي و عيدالله اكبر نامگذاري شده است.

وي با بيان اينكه امام علي (ع) متعلق به كل بشريت است گفت: عيد غدير روز گزينش برترين انسان خلقت به عنوان ولي مردم است.

وي با بيان اينكه حدود يكصد برنامه براي گراميداشت دهه امامت و ولايت در نقاط مختلف استان همدان اجرا شده است گفت: اعزام ۵۰ مبلغ روحاني به روستاها، تهيه يك هزار جهيزيه براي افراد بي بضاعت ، برگزاري جشن در حسينيه ها و امامزادگان و اجراي مسابقات فرهنگي و هنري از جمله مهمترين برنامه ها در اين ايام است.

وي از برگزاري جشنواره فرهنگي هنري غدير در همدان براي دومين سال متوالي خبر داد و گفت: برپايي جشن در شهرك هاي همدان، راه اندازي كارناوال شادي توسط ۱۱۰ خودرو در سطح شهر، عيادت از بيماران ، نورافشاني و برگزاري همايش بانوان ولايي از ديگر برنامه هاي دهه امامت در همدان است.

وي با بيان اينكه برنامه هاي جشن عيد غدير خم همانند عاشورا بايد مردمي و پرشور برگزار شود افزود: با فرهنگ سازي بايد سمت و سوي برگزاري جشن ها را به سمت مردم سوق داد.

مدير كل وقاف و امور خيريه استان همدان نيز گفت: تببين درست و كامل واقعه غدير موجب ترويج فرهنگ ولايتمداري در جامعه مي شود.

حجت الاسلام 'محمد صالحي' افزود: تبيين اين واقعه ديني عاملي مهم و تاثيرگذار در ترويج فرهنگ ولايتمداري در جامعه است و ترويج آن در جامعه ضروري است.

وي اضافه كرد :عيد غدير، عيد امامت و ولايت ، تكميل كننده دين مبين اسلام و بزرگترين عيد مسلمانان و عيد اكبر است.

صالحي تاكيد كرد: با معرفي حضرت علي (ع) به عنوان جانشين ،رهبر و امام از سوي حضرت محمد(ص)، رسالت پيامبر اكرم در هدايت بشر از طريق دين اسلام به پايان مي رسد كه اين امر بيانگر اهميت و ضرورت توجه به مقوله غدير ، امامت و ولايت است.

وي نقش امامت براي هدايت و رساندن جامعه به سرمنزل مقصود را مهم و تعيين كننده دانست و اظهار كرد:در دوره غيبت امام معصوم (ع) نيز ولي فقيه به عنوان جانشين امام نقشي محوري درانسجام و وحدت جامعه اسلامي دارد.

وي رمز ماندگاري شيعه را پيروي و ولايتمداري عنوان كرد و افزود: در زمان غيبت امام معصوم، رهبري جامعه اسلامي به دست فقيه جامع الشرايط پايبند به اصول و عالم به احكام است و تبعيت از ولي فقيه تبعيت از ولايت است.

وي ولايت فقيه را استمرار حركت انبياء الهي عنوان كرد و گفت: ولايت فقيه ادامه غدير است.

7530/551