۳۰ آبان ۱۳۹۲، ۸:۴۸
کد خبر: 80913947
T T
۰ نفر

میزان قند خون بالا مشخصه بیماری دیابت است

۳۰ آبان ۱۳۹۲، ۸:۴۸
کد خبر: 80913947
میزان قند خون بالا مشخصه بیماری دیابت است

سنندج - یك پزشك متخصص دیابت، بالا بودن میزان قند خون را مشخصه بیماری دیابت یا بیماری قند خون دانست.

دكتر نادیا شكیبا روز پنجشنبه در مركز تخصصی دیابت در بیمارستان توحید سنندج در گفت و گو با ایرنا گفت: مجموعه عوامل ژنتیكی، محیطی و ایمونولوژیكی در ایجاد دیابت نوع یك دخیل هستند كه در نهایت با تخریب سلول های تولید كننده انسولین سبب بروز بیماری می شود.

وی افزود: تخریب این سلول ها در اثر عملكرد سیستم ایمنی بدن علیه سلول های انسولین ساز طی ماه ها تا سال ها رخ داده و تصور می شود كه یك عامل عفونی یا محیطی در روند تخریب موثر است.

وی مجموعه عوامل ژنتیكی و محیطی را در به وجود آمدن دیابت قندی نوع دوم موثر دانست و افزود: كاهش تولید انسولین و یا مقاومت نسبت به انسولین علل اصلی اختلال در این بیماری است.

دكتر شكیبا با اشاره به انواع متفاوت دیابت گفت: دیابت نوع دو 90 درصد مبتلایان را شامل می شود و شایع ترین نوع دیابت است زیرا شروع دیابت نوع دو معمولا خاموش است.

به گفته وی این بیماری معمولا در سنین بالای 30 سال و بیشتر در افراد چاق بروز می كند.

وی افزود: دیابت نوع یك بیشتر در بچه ها بروز می كند و كمتر شایع است.

این پزشك دوره دیابت اظهار كرد: دیابت بارداری معمولا در زنان باردار تشخیص داده می شود كه با پایان بارداری نیز خاتمه می یابد.

دكتر شكیبا با اشاره به اینكه بیماری نوع یك معمولا با علایم ناگهانی و شدید شروع می شود، گفت: این بیماری بدنبال عفونت های حاد مانند آنفلوانزا بروز می كند.

وی پر نوشی، پر ادراری، خستگی مفرط، شكم درد، حالت تهوع، سردرد، تاری دید را از علایم بیماری دیابت عنوان كرد و گفت: كودكان یا افراد مبتلا به سرعت دچار كاهش وزن می شوند.

به گفته وی در دیابت نوع 2 و انواع دیگر و دیابت بارداری شروع بیماری می تواند بدون علامت باشد و حتی به طور اتفاقی كشف شود.

دكتر شكیبا افزود: در این بیماری علاوه بر علامت های قبلی عفونت ها و زخم هایی كه بهبود نمی یابد و علامت هایی كه به دنبال عوارض كلیوی، چشمی و عصبی هستند دیده می شوند.

وی اظهار كرد: اگر میزان قند خون ناشتای وریدی (آزمایشگاهی) در یك فرد كمتر از 100 باشد میزان قند خون طبیعی است، اما در افراد دیابتی قند خون بیشتر از 126 است و حتی بعد از غذا از 200 هم بیشتر می شود.

وی افزود: بالا رفتن قند خون و عدم كنترل به موقع آن موجب عوارض حاد مزمن می شود.

پزشك دوره دیده دیابت از عوارض حاد به حالت كتواسیروز اشاره كرد و گفت: این امر می تواند موجب بهبود و اغما در فرد دیابتی شود.

دكتر شكیبا تاكید كرد: اگر قند خون در فرد دیابتی بموقع تشخیص داده نشود فرد در درازمدت دچار عوارض مزمن مانند نارسایی كلیوی، آسیب اعصاب دست ها و پاها و آسیب عروق چشمی می شود.

وی، دیالیز، نابینایی و قطع عضو بعد از تصادفات را اصلی ترین علل دیابت دانست و گفت: افراد چاق و دارای سابقه چربی خون بالا، فشار خون بالا و سابقه دیابت خانوادگی بیش از سایر افراد در معرض خطر دیابت نوع 2 قرار دارند.

وی اظهار كرد: افراد كم تحرك، افراد مبتلا به قند، خانم هایی كه سابقه دیابت بارداری یا سابقه تولد نوزادن با وزن بالا و افرادی كه سابقه بیماری عروق قلبی یا مغزی دارند و افراد 45 سال به بالا در معرض خطر دیابت قرار دارند.

دكتر شكیبا سبك زندگی شهرنشینی، بی تحركی، بالا رفتن سن، استرس و تغذیه نامناسب را از علل افزایش شیوع دیابت بیان كرد و گفت: داشتن زندگی فعال همراه با ورزش و تغذیه مناسب درصد بروز بیماری را به طور چشمگیر كاهش می دهد.

وی با بیان اینكه بیماری دیابت قابل معالجه نیست اما قابل كنترل است تاكید كرد: افراد با مراجعه به پزشك و انجام آزمایش و غربالگری دیابت بیماری خود را كنترل كنند.

وی با اشاره به اعلام فدراسیون جهانی دیابت میزان مبتلایان به دیابت را در تا پایان سال 2012 جهان 371 میلیون نفر عنوان كرد و گفت: هم اكنون 10.9 درصد در ایران مبتلا به دیابت هستند.

به گفته وی 50 درصد بیماران مبتلا به دیابت در جهان از بیماری خود بی اطلاعند.ك/3

7352/533