پُرنوشی، پُر ادراری و پُرخوری سه علامت مهم ابتلا به دیابت است

کرمانشاه - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه پُرنوشی، پُر ادراری و پُرخوری سه علامت مهم ابتلا به دیابت هستند، گفت: گاهی فرد با علایم ناشی از عوارض دیابت مثل تاری دید و مشکلات کلیوی نیز به پزشک مراجعه می‌کند.  

به گزارش ایرنا، دکتر «ابراهیم شکیبا» روز یکشنبه به مناسبت هفته ملی دیابت افزود: روز جهانی دیابت ۱۴ نوامبر است (۲۳ آبان) و در کشور ما نیز با توجه به اهمیت موضوع، ۲۲ تا ۲۸ آبان به عنوان هفته ملی دیابت نامگذاری شده است.

وی اظهار داشت: اکنون از هر ۱۰ نفر در جهان، یک نفر مبتلا به دیابت است و طبق برآورد فدراسیون بین المللی دیابت در سال ۲۰۴۵ به ۷۰۰ میلیون نفر افزایش می‌یابد.  

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: دیابت در اصل همانند بیماری فشارخون یک بیماری خاموش است به طوری که نیمی از افراد از بیماری خود اطلاع ندارند.

وی تاکید کرد: دیابت اگر به موقع تشخیص داده نشود و درمان مناسب برای کنترل آن صورت نگیرد عوارض خطرناکی مانند مشکلات بینایی (رتینوپاتی)، قطع عضو بدلیل زخم دیابتیک، سکته های قلبی و مغزی، مشکلات عصبی (نوروپاتی) و مشکلات کلیوی (نفروپاتی) را به همراه دارد.
شکیبا گفت: بیماری دیابت انواع مختلفی دارد، دیابت نوع یک، بیشتر در کودکان بدلیل اختلال و یا فقدان ترشح هورمون انسولین مترشحه از لوزالمعده دیده شده و این افراد باید در طول زندگی انسولین تزریق کنند و دیابت نوع دو،  ۹۵ درصد از دیابتی ها را شامل شده و بیشتر در افراد بالای ۳۰ سال دیده می‌شود.

وی اعلام کرد: نکته قابل ذکر ارتباط دیابت نوع دو با عوامل خطر رفتاری شامل تغذیه نامناسب، تحرک بدنی ناکافی، استعمال دخانیات و چاقی است که با تغییر شیوه زندگی قابل پیشگیری است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: دیابت بارداری، در زنان باردار و در دوران بارداری مشاهده می شود و بعد از بارداری معمولاً برطرف می شود اما در مواردی بعد از بارداری و زایمان باقی‌مانده و نکته مهم خطر ۳۰ تا ۶۰ درصدی ابتلا به نوع دو دیابت در این افراد می باشد.  
وی افراد با ریسک بالا برای دیابت را شامل افراد چاق و دارای اضافه وزن،  افرادیکه حداقل یکی از خویشاوندان درجه یک آنها مبتلا به دیابت هستند،  افراد کم تحرک،  افراد با سابقه دیابت بارداری، افراد با سابقه زایمان نوزاد با وزن بیش از چهار کیلوگرم،  افراد دارای سابقه فشار خون بالا، خانم‌هایی که کیست تخمدان دارند،  افراد دارای سابقه بیماری قلبی عروقی،  افراد دارای سندرم متابولیک و افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند، معرفی کرد.
براساس آخرین آمار ۱۰ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال کرمانشاه به دیابت نوع دو مبتلا هستند که حدود ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت استان را شامل می‌شود.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۱۴ شهرستان، ۳۴ بخش، ۳۵ شهر و ۸۷ دهستان است.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha