۷ آذر ۱۳۹۲، ۸:۵۹
کد خبر: 80925861
T T
۰ نفر
يكي از هنرمندان نقاشي: اثر مدرن نياز به خلاقيتي نو دارد

بندرانزلي - ايرنا - 'محسن وزيري مقدم ' از بنيانگذاران نقاشي مدرن ايران در سخنراني و گفتگو با هنرآموزان و مدرسان هنر در بندرانزلي گفت : اثر مدرن نياز به خلاقيتي نو دارد كه از وجود هنرمند نشات مي گيرد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، اين هنرمند ايراني مقيم ايتاليا و چهره سال اروپا در سال 2005 عصر چهارشنبه اظهار كرد : بيماري كه گريبانگير هنر مملكت شده، اين است كه برخي جوانان به نام هنر مدرن كارهاي ديگران را كلاژ مي كنند.

وي خاطرنشان كرد : دنياي بزرگ هنر اين را مي فهمد و كار غلط را از درست تشخيص مي دهد .

وي با اشاره به اين كه هنر بزرگ و مدرن در جايي رشد مي كند كه تمام مسائلش رشد كرده باشد، افزود : هنر مانند گل ، نياز به باغبان خوب دارد و گرنه رشد لازم را نمي كند.

وزيري مقدم اضافه كرد: هنر مثل شيره جان انسان است همانگونه كه درخت با ريشه هايش از اعماق تغذيه مي كند و آن را تبديل به برگ و گل و ميوه مي كند هنرمند از اعماق اجتماع و روزگاري كه زندگي مي كند و از گذشته و حتي آينده براي خلق يك اثر استفاده مي كند .

اين نقاش صاحب نام خاطرنشان كرد: بايد به هنر اعتقاد و نياز داشته باشيد ، بايد به خودتان برگرديد و از خود بپرسيد چرا براي يادگيري آمده ايد و در اين نقطه رياضت ، رنج و پژوهش اغاز مي شود و در زمان طولاني به نتيجه مي رسد و ارزش ابدي پيدا مي كند .

اين نقاش پيشرو افزود: نگريستن خوب و آشنا شدن درست با طبيعت به هنرمند كمك مي كند ، اما كپي برداري صرف كار هنري ارزشمندي نيست .

وزيري مقدم به هنرجويان توصيه كرد : هنر را از درون خود از آشنايي با واقعيت، نگريستن دقيق و عميق به دنيا و از طريق مطالعه تاريخ هنر، خواندن فلسفه ، گوش دادن به موسيقي ، جستجو ، تلاش و پ‍ژوهش و آفرينشي نو خلق كنيد.

وي با بيان اين كه وظايف هنرجويان جوان دقيق نگريستن به طبيعت و اطرافشان و يافتن شكل هايي براي استفاده در كار است افزود: اين نگاه ، ذهن را گسترش مي دهد و شما را به مسائلي نزديك مي كند كه هنر مدرن با آن روبروست .

اين نقاش پيشرو در بيان چگونگي شروع فعاليت هاي هنري اش ياداور شد: من با شناخت طبيعت و آشنا شدن با واقعيت ها و سپس پژوهش و فعاليت پي در پي ، تحمل غربت و كوشش تا بدينجا امدم و هنوز هم رهرو هستم.

وي با اشاره به استعدادش در زمينه صداشناسي و علاقه شديدش به موسيقي و آثار بزرگاني چون موزارت، بتهوون و ديگران گفت: سرنوشت، امكان پرداختن به هنر موسيقي را به من نداد ولي خداوند مرا در مسير هنر نقاشي قرار داد و برخي مي گويند از كارهاي تو آهنگ موسيقي شنيده مي شود .

استاد وزيري مقدم با اشاره به برخي كارهايش با عنوان كارهاي كهكشاني گفت : اين كارها شعر ، موسيقي و گفتار دارد .

وي در زمينه توصيه هايي براي آموزش نقاشي و هنرهاي تجسمي گفت : آموزش كار مشكلي است و كسي كه مي خواهد آموزش بدهد بايد با سواد باشد ، خود به خوبي آموخته باشد .

اين هنرمند گفت: آموزش آناتومي ، رنگ ، سبك ، كمپوزيسيون و همه لازم است اما استاد خوب فردي است كه با بيدار كردن ذهن هنرجويان در خلق هنر سهم داشته باشد .

وزيري مقدم اظهار كرد: من هنوز شاگردم و تا وقتي كه زنده هستم شاگرد مي مانم تا ياد بگيرم و بتوانم ياد بدهم .

وي گفت: استاد نبايد شخصيت و ديدگاهش را به شاگرد تحميل كند بلكه بايد ابزار را در اختيار هنرجو قرار داده و اجازه دهد شاگرد آنچه را از سوژه درك و حس مي كند به تصوير بكشد .



*نمي دانم سرنوشت آثارم چه مي شود

استاد وزيري مقدم گفت : 950 اثر در ايتاليا و بيش از يكهزار كار در ايران دارم كه هيچ كدام در گالري نيست .

وي ياداور شد: نمونه دوم مجسمه اي را كه در نمايشگاه نيويورك آنقدر ارج نهاده اند در ايران بدليل نگهداري نامناسب موريانه خورده است.

اين هنرمند گفت: نهادهاي مسئول بايد براي آثار هنرمندان ارزش قائل شوند و در نگهداري از آن كوشا باشند .

وي اضافه كرد : در همه دوران زندگي ام هيچوقت با واسطه ها و دلال ها براي فروش آثارم همكاري نكرده ام .

وي در پاسخ به اين سئوال هنرجويان كه چه عناصري براي درك بهتر هنر مدرن به هنرجو كمك مي كند گفت : خوب ديدن ، مطالعه و فراگرفتن ، آشنايي با فلسفه و تاريخ هنر ، رفتن به موزه ها و ديدن آثار هنرمندان ، يادگيري زبان خارجه و خواندن متون جديد و سفر مي تواند در اين زمينه به فرد كمك كند.

آيين افتتاحيه نمايشگاه آثار استاد محسن وزيري مقدم و سخنراني هنرمند به همت گروه هنر انزلي ، اداره آموزش و پرورش انزلي و سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري رشت ساعت 17 هفتم آذر در خانه فرهنگ و هنر رشت برگزار مي شود.

محسن وزيري مقدم سال 1303 در تهران به دنيا آمد. سال 1322 وارد دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران شد و سال 1327 با رتبه اول در رشته نقاشي از دانشكده فارغ التحصيل شد.

وزيري نخستين نمايشگاه انفرادي خود را در سال 1331 در انجمن ايران و امريكا برگزار كرد. از سال1334 در آكادمي هنرهاي زيباي رُم به تحصيل پرداخت و سال بعد مجموعه اي از نقاشي هاي خود را در گالري «پورتوريو» رُم به نمايش گذاشت .

در سال هاي تحصيل مفهوم نقاشي انتزاعي و چگونگي پيدايش فضاي تجسمي را از «توتي شالويا» استاد پژوهش در آكادمي رُم آموخت . سال1337 ، همزمان با پايان تحصيلات، اثري از وزيري در بيست و نهمين بي ينال جهاني ونيز به تماشا درآمد. چندي بعد تجربه تازه اي را در عرصه نقاشي آغاز كرد كه حاصل آن نقش اندازي هاي شني است كه تا سال 1342 ادامه يافت . اين آثار در چندين نمايشگاه در ايتاليا، آلمان، سان مارينو، انگليس، برزيل و ايران به تماشا درمي آيند و سال 1341 مدال طلاي سومين بيينال تهران را از آن خود كرد.

در همين ايام محسن وزيري مقدم به ايران بازگشت و در دانشكده هنرهاي زيبا و هنرستان پسران تهران و سپس دانشكده هنرهاي تزئيني به تدريس پرداخت . دوره تازه آثار وزيري نقش برجسته هاي فلزي هستند كه در آن به ساختمان فضا، نظم فرم ها و ريتم توجه شده است.

در سال 1347 بورس اقامت يكساله در «سيته دز آر» را دريافت كرد و راهي فرانسه شد. پس از بازگشت تحولي تازه در كار هنري وزيري پديد مي آيد و آن پيدايش مجسمه هاي چوبي است. بعدها اين مجسمه ها كه اجراي آن با پيچ و مهره به هم متصل شده اند به مجسمه هاي مفصلي متحرك تبديل مي شوند.

آثار اين دوره كه يكي از پُربارترين دوران كاري وزيري است، در گالري هاي گوناگون به نمايش در مي آيند. از سال 1354 با طرح هايي كه از شكل هاي ارگانيك و هندسي و خطوط موازي و متقاطع تشكيل يافته اند و با نقش برجسته هاي مفصلي بر اساس همين طرحها آثاري مي آفريند كه با عنوان «هراس و پرواز» شناخته شده اند.

در سال 1364 نمايشگاهي با عنوان «مروري بر آثار محسن وزيري مقدم» در مركز فرهنگي ايتاليا در ايران برگزار شد و در سال 1372 مجموعه اي از تازه ترين آثار او همراه با مروري بر آثار گذشته در گالري برگ ارائه شد. در ميان آثار جديد او تمرين هائي با استفاده آزادانه از خط فارسي به چشم مي خورد. در سالهاي1378 و 1379 كتابهاي «انديشه و كارپُل كلي» (نوشته ورنر هافتمان ـ ترجمه محسن وزيري مقدم) و جلد دوم «شيوه طراحي» (انتشارات سروش) منتشر شدند. سال 1382 گالري سيحون نمايشگاهي از آثار وزيري ترتيب داد.ك/2

620/695