۲۳ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۴۴
کد خبر: 80949906
T T
۰ نفر

فیس بوك به دنبال هوش مصنوعی

۲۳ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۴۴
کد خبر: 80949906
فیس بوك به دنبال هوش مصنوعی

تهران- ایرنا- شركت اینترنتی فیس بوك با راه ‌اندازی یك مركز تحقیقات در زمینه هوش مصنوعی در پی یافتن راهی است كه بهره ‌برداری سودمند از اطلاعات را تسهیل كند. گوگل پیش ‌تر با پروژه 'مغز گوگل' تحقیق در این زمینه را آغاز كرده است.‎

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از منابع خبری، شركت اینترنتی فیس بوك در پی پردازش بهتر حجم وسیع اطلاعاتی است كه‎ كاربران در اختیار این شركت قرار می دهند. از این رو فیس بوك یك مركز تحقیقاتی راه اندازی كرده است كه متخصصان دانشگاه نیویورك نیز در آن همكاری می ‌كنند.

این مركز قرار است در مورد شیوه یادگیری‌ رایانه ها پژوهش كند. به عنوان مثال این ‌كه چطور می‌ توان به رایانه آموزش داد كه حجم وسیع داده‌ ها را پردازش و سپس نتیجه ‌گیری كند.

پژوهشگران این مركز پژوهشی در نیویورك، لندن و ساختمان مركزی فیس بوك در منلو پارك كالیفرنیا مستقر هستند.مدیریت این مركز بر عهده ریاضی ‌دان برجسته فرانسوی، یان لی‌ كان است.

یان لی ‌كان بنیانگذار مركز پژوهش داده ‌ها در دانشگاه نیویورك و از متخصصان شناخته شده در زمینه هوش مصنوعی است.

مایك شروپفر مدیر بخش تكنولوژی فیس‌بوك با اشاره به 'تحقیقات را‌هگشای یان لی‌كان در مورد یادگیری عمیق' تاكید كرده است كه فیس بوك از حضور لی‌ كان در تیم تحقیقاتی خود بسیار خوشحال است.

در روش 'یادگیری عمیق' (Deep Learning )، اطلاعات با الگو برداری از عملكرد مغز انسان پردازش می‌شود.

مارك زاكربرگ مدیر فیس بوك در ماه اكتبر 2013 (مهر ماه 92) برای نخستین بار از برنامه ‌های تحقیقاتی این شركت در زمینه هوش مصنوعی خبر داده بود.

به گفته وی در ماه سپتامبر (شهریور ماه) فیس بوك یك كارگروه تشكیل داده است تا بر پایه تمامی اطلاعاتی كه كاربران این شبكه در اختیار شركت قرار می ‌دهند، تحقیقی ممتاز در زمینه هوش مصنوعی انجام شود.

زاكربرگ هدف از این تحقیق را بهره مندی از توانایی ‌های هوش مصنوعی برای مفهوم‌ دار كردن اطلاعات خوانده است.

به گفته وی با این روش به شناخت تازه ‌ای از دنیا دست پیدا می‌ كنیم كه می ‌تواند به پرسش‌ های مردم پاسخ دهد.

البته قابل پیش‌ بینی است كه فیس بوك از این تحقیقات برای كسب سود تجاری بیشتر از جمله تبلیغات بهره ‌برداری خواهد كرد.

شركت اینترنتی گوگل هم از یك سال پیش در زمینه هوش مصنوعی فعال شده است.این شركت نیز با پروژه 'مغز گوگل' در پی توسعه دانش 'یادگیری ماشینی' با هدف ‎پردازش سریع ‌تر اطلاعات است.

علمی(1)**م.پ**1581
۰ نفر