۲۳ آذر ۱۳۹۲، ۱۴:۰۸
کد خبر: 80950528
T T
۰ نفر
كمبود و گرانی دارو، رنج بیماران سرطانی كرمانشاه را بیشتر كرده است

كرمانشاه - ایرنا - هزینه های گران، سرسام آور و مشكلات تهیه داروی بیماران سرطانی، رنج این بیماران و خانواده های آنها را در استان كرمانشاه بیشتر كرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اغلب داروهایی كه برای این دسته از بیماران تجویز می شود خارجی است و تحت پوشش خدمات بیمه ای قرار نمی گیرد.

تحریم های ناعادلانه غرب علیه ایران نیز قیمت این داروها را تا حد زیادی افزایش داده و این امر سبب شده بسیاری از بیماران سرطانی كه توانایی تهیه این داروها را ندارند ناخواسته و به اجبار دست از مداوا بكشند و مشغول دست و پنجه نرم كردن با بیماری خویش شوند.

این در حالیست كه به دلایلی از جمله تغذیه نامناسب، نداشتن تحرك، آب و هوای آلوده و ... روز به روز به تعداد بیماران سرطانی در میان جوامع افزوده می شود.

به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه، سالانه دو هزار و 500 نفر به بیماران سرطانی استان كرمانشاه اضافه می شود.

بیماران سرطانی این استان گرانی و كمبود برخی داروهای درمان این بیماری را از جمله مشكلات عمده خویش عنوان می كنند و در انتظار فرجی برای حل این مشكلات هستند.

تعدادی از این بیماران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفتند در اكثر مواقع داروهای خود را در داروخانه های استان نمی یابند و مجبورند این داروها را از دیگر استانها بویژه تهران تهیه كنند.

یكی از این بیماران كه 65 سال سن دارد و حدود 11 سال است كه با بیماری سرطان پروستات دست و پنجه نرم می كند، گفت: بیشتر داروهایی كه پزشك برای بیماری من تجویز می كند در داروخانه های استان كرمانشاه یافت نمی شود.

ˈ عباس . ح ˈ گرانی این داروها را از مشكلات مهم دیگر بیماران سرطانی خواند و افزود: بیشتر داروهای درمان این بیماری، تحت پوشش خدمات بیمه ای نیست و باید بصورت آزاد تهیه شود.

وی اظهار كرد: این دو مشكل سبب شده نتوانم سر وقت داروهای خود را دریافت كنم و بیشتر اوقات زندگیم را با تحمل درد سپری می كنم.

یكی دیگر از این بیماران كه حدود هشت سال است كه به سرطان سینه مبتلاست، گفت: داروهایی كه پزشك برای من تجویز می كند در داروخانه های سطح استان یافت می شود اما گران است.

ˈ طوبی.ع ˈ كه 50 سال سن دارد، افزود: صرف 566 هزار تومان در هر ماه برای تهیه دارو زندگی او را با مشكل مواجه كرده است.

وی اظهار كرد: برای درمان باید هر ماه یكبار یك نوع آمپول را تزریق كنم كه با وجود اینكه ایرانی است اما تحت پوشش خدمات بیمه نیست و 140 هزار تومان قیمت دارد.

این بیمار كرمانشاهی افزود: مصرف 30 عدد قرص در هر ماه از دیگر داروهایی است كه برای من تجویز می شود و برای تهیه این قرص ها باید 426 هزار تومان هزینه كنم.

دیگر بیمار سرطانی نیز از كمبود دارو در داروخانه های كرمانشاه گلایه كرد و گفت: به دلیل این مشكل آمپول هایی را كه پزشك برایم تجویز می كند با 20 روز تاخیر تزریق می كنم.

ˈ فروغ السادات. پˈ 62 ساله بیش از چهار سال است كه گرفتار بیماری سرطان معده شده و از دو مشكل كمبود و گرانی دارو در روند درمان رنج می برد.

وی با بیان اینكه بسیاری از داروهای خود را در داروخانه های استان پیدا نمی كنم، اضافه كرد: از هنگامی كه ایران مورد تحریم ناعادلانه قرار گرفت این مشكل بوجود آمد.

این بیمار كرمانشاهی اظهار كرد: البته از زمان فعالیت دولت تدبیر و امید، اغلب داروهای بیماران سرطانی در داروخانه های بیمارستان ها توزیع می شود و تا حدودی باعث برطرف شدن مشكلات قبلی شده است.

در این حال معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه گفت: بیشتر داروهای بیماران سرطانی در داروخانه های سطح استان یافت می شود.

دكتر ˈقباد محمدیˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برخی اقلام دارویی نیز در داروخانه های استان نایاب است و برای تهیه آنها باید به پایتخت مراجعه كرد كه این مشكل فقط مختص كرمانشاه نیست و در اغلب استانهای كشور وجود دارد.

وی با بیان اینكه كرمانشاه از جمله استانهای كشور است كه مصرف داروهای سرطانی در آن بالاست، گفت: علت این امر مراجعه فراوان بیماران سرطانی استانهای همجوار به كرمانشاه برای مداواست.

محمدی افزود: تمام اقلام دارویی بیماران سرطانی تقریبا بصورت همسان بین استانها توزیع می شود، اما برخی از بیماران برای مداوا به استانی دیگر مراجعه و عملا از سهمیه دارویی آن استان استفاده می كنند.

وی گفت: به همین دلیل است كه در بعضی مواقع بیماران سرطانی استان كرمانشاه با كمبود دارو مواجه می شوند، چرا كه بیماران استانهای همجوار از سهمیه دارویی كرمانشاه استفاده می كنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه در خصوص گرانی داروهای بیماران سرطانی نیز اظهار داشت: هم اكنون داروی هرسپتین كه هر عدد آن در بازار آزاد بین 70 تا 80 میلیون ریال است در داروخانه بیمارستان امام رضا (ع) و دو داروخانه دیگر سطح شهر كرمانشاه میان بیماران توزیع می شود.

وی در خصوص بالا بودن قیمت داروهای شیمی درمانی نیز گفت: این داروها قیمت مصوب كشوری دارد و در همه جای كشور با قیمتی یكنواخت توزیع می شود.

محمدی افزود: در سه ماه گذشته با تمهیدات رییس سازمان غذا و دارو بسیاری از داروهای شیمی درمانی تحت پوشش بیمه قرار گرفته و سقف بیمه ای تعدادی از این داروها نیز افزایش یافته است.

اما مشكل بیماران سرطانی استان كرمانشاه فقط به این دو مورد ختم نمی شود و در استانی كه پذیرای درمان تعداد فراوانی از بیماران سرطانی از افراد بومی و استانهای همجوار است فقط یك دستگاه رادیوتراپی وجود دارد.

بسیاری از بیماران سرطانی برای انجام رادیوتراپی مجبورند حدود 60 روز در نوبت باشند، در حالی كه دوره درمان با این دستگاه حدود یك ماه كامل است.

رییس انجمن بیماران سرطانی استان كرمانشاه گفت: یك فرد مبتلا به سرطان برای درمان بوسیله رادیوتراپی باید 30 تا 45 روز بطور متوالی تحت درمان با این دستگاه قرار گیرد تا نتیجه مطلوب در درمان حاصل شود.

دكتر ˈ نسرین امیری فرد ˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تنها دستگاه رادیوتراپی استان در سال 86 در مركز آموزشی درمانی امام رضا (ع) كرمانشاه راه اندازی شد و اكنون پنج روز در هفته تعداد محدودی از بیماران تحت درمان با آن قرار می گیرند.

وی گفت: علاوه بر بیماران بومی، بیماران استانهای ایلام، لرستان و حتی كشور عراق نیز برای انجام رادیوتراپی به این مركز درمانی در كرمانشاه مراجعه می كنند و یك دستگاه جوابگوی نیاز این همه بیمار نیست.

امیری فرد افزود: از سوی دیگر این دستگاه به ملحقات خاصی مانند سی تی اسكن مخصوص نیاز دارد كه هنوز از وجود آن بی بهره است و خود دستگاه نیز كامل نیست.

وی با بیان اینكه هزینه درمان یك دوره كامل با این دستگاه از 10 تا 30 میلیون ریال متغیر است، گفت: افرادی كه تحت پوشش خدمات بیمه ای هستند یا اصلا مبلغی در این زمینه پرداخت نمی كنند یا اینكه 30 درصد هزینه دوره كامل درمان را می پردازند.

امیری فرد اظهار كرد: تنها مشكل بارز در این زمینه كمبود تعداد دستگاههای رادیوتراپی است كه در بسیاری مواقع به دلیل تاخیر در درمان، باعث پیشروی بیماری در بدن فرد می شود.

گزارش از شهرزاد قربانی پور

7450/ 567