۲۵ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۵۰
کد خبر: 80953442
T T
۰ نفر

گوموز بيماري خطرناك باغات پسته

۲۵ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۵۰
کد خبر: 80953442
گوموز بيماري خطرناك باغات پسته

رفسنجان- ايرنا- مدير بخش گياه پزشكي موسسه تحقيقات پسته كشور گفت: گوموز يا شيره سياه يكي از مهمترين بيماري ها در بين درختان پسته است كه عامل اصلي پديدآورنده اين بيماري در درختان پسته قارچ 'فيتوفترا' است.

سيد يحيي امامي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: اين قارچ ها باعث توليد تخم هاي زئوسپور يا اسپورهايي مي شود كه هنگام آبياري درختان اين تخم ها انتشار و رشد يافته و بيماري گوموز شيوع پيدا مي كند.

وي تصريح كرد: اين بيماري از ناحيه پوست و ريشه وارد آوندهاي درخت شده و مانع رسيدن آب و غذا به برگ ها و ميوه مي شود و در نتيجه در دو تا چهار سال باعث خشكشدن درخت مي شود.

امامي، با اشاره به اينكه اين بيماري در سال 46 از سوي محققان شناسايي شد، ادامه داد: محققان دريافتند كه در باغ هاي آلوده به اين بيماري، سالانه بيش از 11 درصد خسارت ايجاد مي شود كه هم اكنون به 20 و حتي 25 در صد هم رسيده است.

وي خاطرنشان كرد: اين خسارت شامل ريز و زرد شدن برگ ها و كاهش رشد درختان مي شود.

مدير بخش گياه پزشكي موسسه تحقيقات پسته كشور، با بيان اينكه درختان در تابستان به آب بيشتري نياز دارند، گفت: اين بيماري در ماه تير و فصل تابستان به شكل سبز خشكي در درختان بروز مي كند بطوري كه آوندهاي درختان به دليل ابتلا به بيماري گوموز قدرت آبرساني و موادغذايي به نقاط درخت را ندارند و درختان به مرور زمان به سمت خشكي پيش مي روند.

امامي، با بيان اينكه درخت و آب از مهم ترين راههاي انتقال اين بيماري به شمار مي رود، تصريح كرد: ريشه درختان پسته و طوقه درخت، محل هايي است كه قارچ مي تواند وارد درخت شود.

وي افزود: ايجاد تشتك در اطراف درخت بيماري كه از راه طوقه مبتلا شده است مي تواند در روند بهبود درخت كمك كند.

امامي، ادامه داد: كشاورزان در اين روش دور تا دور درخت را به صورت خاكريز و پشته ايجاد مي كنند كه در اين روش آبياري در بيرون از تشتك (غيرمستقيم) به ريشه صورت مي گيرد تا انتقال و شيوع بيماري از راه طوقه درخت كاهش يابد.

وي افزود: يكي ديگر از روش هاي درمان بيماري گوموز كه از راه طوقه مبتلا شده اند تراشيدن بافت آلوده بوسيله تبر يا چاقو است و در ادامه نيز بايد محل تراش را با محلول 'بردو bordo ' ضدعفوني كرد.

مديربخش گياه پزشكي موسسه تحقيقات پسته كشور بيان كرد: در به كاربردن اين روش هر دوماه اين درمان تكرار شود.

امامي خاطرنشان كرد: اخيرا روش هاي زراعي جديد بكار گرفته مي شود به نحوي كه توصيه مي شود در احداث باغات كشاورزان نهال ها و درختان را بر روي پشته ها بكارند تا طوقه درخت خيس نشود و بيماري به درخت سرايت نكند.

وي افزود: همچنين كشاورزان مي توانند در كاشتن نهال پسته از نهال هاي پسته رقم بادامي ريز زرندي استفاده كنند كه نسبت به ساير ارقام به بيماري گوموز مقاوم ترند.

مدير بخش گياه پزشكي موسسه تحقيقات پسته كشور گفت: كشاورزان رفسنجان براي مبارزه با اين بيماري از روش سم پاشي محلول قارچ كش آليت استفاده مي كنند.

امامي، افزود: در اين روش كشاورزان با مشخص كردن قسمت هاي آلوده باغ دو ليتر محلول آليت را در هزار ليتر آب حل كرده و به قسمت هاي آلوده مي پاشند كه اين امر با توجه به ميزان آلودگي در 2 تا 3 بار لازم است در قسمت هاي آلوده تكرار شود (هر دو هفته يك نوبت) اولين محلول پاشي از ارديبهشت مي تواند آغاز شود تا نتيجه مثبت به دست آيد.

وي گفت: آبياري اضافي شدت بيماري گوموز را افزايش مي دهد كه بهترين دور آبياري درختان پسته بستگي به نوع خاك دارد و بايد هر 35 روز تا 55 روز يكبار صورت گيرد.ك/3

7443/2624