۴ دی ۱۳۹۲، ۱۶:۴۶
کد خبر: 80967167
T T
۰ نفر

كتاب 'تازه تر از باران' منتشر شد

۴ دی ۱۳۹۲، ۱۶:۴۶
کد خبر: 80967167
كتاب 'تازه تر از باران' منتشر شد

شهركرد - ايرنا - كتاب 'تازه تر از باران' حاوي رويكردي جديد و كاربردي در آموزش زبان و ادبيات فارسي اثر 'وحيد خليلي اردلي' اواخر آذرماه 92 از سوي انتشارات پيام سماء منتشر شد.

به گزارش ايرنا، اين كتاب كه تازه ترين تأليف خليلي اردلي رئيس انجمن اهل قلم سماي كشور است، به عنوان درسنامه 'فارسي عمومي' در دانشگاه ها پيشنهاد شده و حاوي رويكرد جديد و كاربردي به كاربردهاي زبان و ادبيات فارسي در زندگي شخصي و اداري شهروندان است.

خليلي اردلي، مدرس و پژوهشگر زبان و ادبيات فارسي، در اين اثر كوشيده است انتخاب متون شعر و نثر ادب فارسي را متناسب با ذوق و ذائقۀ نسل امروز انجام دهد.

از مهمترين ويژگي هاي اين اثر، توجه بيشتر به زبان ادبي معاصر و امروزي براي ايجاد ارتباط با متون كهن ادب فارسي، رعايت سامانۀ ارجاع‌ دهي(رفرنس) در تاليف كتاب‌هاي فارسي عمومي، توجه به مقاله‌نويسي، پيامك‌ نويسي ادبي، نامه‌ نگاري اداري، نثر ادبي و داستان‌نويسي و آشنايي با كاربردهاي زبان و ادبيات فارسي در اينترنت است.

'وحيد خليلي اردلي' در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: «تازه‌تر از باران» درس‌نامه‌ي دانشگاهيِ فارسي عمومي است كه با رويكردي نو تأليف شده است.

وي افزود: براي تدريس اثرگذار و نوين درس زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه‌ها بايد راهي تازه‌ انتخاب كرد و پسند و ذوق نسل جديد را در تأليف كتاب فارسي عمومي در نظر گرفت.

خليلي اردلي ادامه داد: اگر بتوانيم شعر و نثر فاخر فارسي را با زباني اثرگذار به نسل امروز معرفي كنيم، قطعاً جذابيت بيشتري خواهد داشت كه براي رسيدن به اين هدف، مهمترين كار اين است كه بايد متون انتخابي در كتاب‌هاي فارسي عمومي، متناسب با ذوق و ذائقه نسل امروز باشند.

وي افزود: در اين اثر، ضمن رعايت سرفصل هاي فارسي عمومي به موضوعاتي تازه پرداخته شده كه مهم‌ترين آن‌ها به­گزين­ كردن متون نظم و نثر گذشته و معاصر، مطابق با پسند، ذوق و ذائقه‌ي نسل امروز است.

خليلي رعايت شيوه‏نامهي سرفصل فارسي عمومي براي تدريس در دانشگاه‏ها، رعايت توالي درمعرفي زباني وادبي متون به صورت سير تاريخي، معرفي ادبيات حَماسي، غِنايي، نمايشي، تعليمي، داستاني، طنز و انتقادي، عاميانه و ادبيات كودكان، آشنايي با پايگاه‏هاي معتبر اينترنتي ادبي و وب‏نوشته‏هاي استادان زبان و ادبيات فارسي، رعايت «سامانهي ارجاع»، معرفي نشانه‏ «نيم‏فاصله» و چگونگي كاربست آن به عنوان يك ضرورت نوين نگارشي دررايانه‏ و وب‏نوشته‏ها، معرفي كاريكلماتور با هدف تأثير بر ادبيات پيامك‏نگاري، توجه به شعر و نثر معاصر و معرفي «مقاله‏نويسي» و «نامه‏نگاري اداري» را از ويژگي هاي اين اثر دانست.

7363/558/