۱۶ دی ۱۳۹۲، ۱۷:۴۲
کد خبر: 80982801
T T
۰ نفر
سهم ناچیز ایران از بازار جهانی چاپ و بسته بندی

تهران - ایرنا - یك فعال صنعتی اعلام كرد: اتكای بیش از حد به اقتصاد نفتی و عدم توجه به حضور مستمر در بازارهای منطقه ای و بین المللی موجب عقب ماندگی صنعت چاپ و بسته بندی ایران شده و در حال حاضر این صنعت با الفبای تجارت جهانی بیگانه است.

محمدعلی حقی عصر دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در حالی كه بسیاری از كشورهای پیشرفته صنعتی بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی خود را به واسطه توسعه و پیشرفت صنعت چاپ و بسته بندی به دست می آورند، اما سهم ایران از بازار تجارت جهانی این صنعت به قدری ناچیز است كه نمی توان برآورد مشخصی از اعداد و ارقام مرتبط با آن استخراج كرد.

وی افزود: بر اساس آمارهای معتبر بین المللی ارزش چاپ و بسته بندی در سراسر جهان در سال 2010 معادل 424 میلیارد دلار اعلام شده است كه قاره آسیا 27 درصد از سهم بازار جهانی به ارزش 114 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است.

حقی گفت: از سهم بازار آسیا، ژاپن با 48 درصد به ارزش 55 میلیارد دلار، چین با 32 درصد به ارزش 36 میلیارد دلار، هند با 12 درصد با ارزش 14 میلیارد دلار، كه باقیمانده بازار آسیا هشت درصد به ارزش 9 میلیارد دلار می شود و سهم جمهوری اسلامی از این میزان نیز كمتر از یك درصد است.

وی خاطر نشان كرد: در سال 2012 ارزش بسته بندی هوشمند، معادل 4.8 میلیارد دلار بود، اما پیش بینی می شود در سال 2014 به رقمی معادل 597 میلیارد دلار برسد و در سال 2016 نیز به رقمی در حدود 845 میلیارد دلار بالغ شود.

وی افزود: برخلاف تصور رایج، صنعت چاپ فقط چاپ كتاب، مطبوعات، فرمت ها و پوسترها و دیگر اقلام نظیر آن نیست، بلكه چاپ و بسته بندی به عنوان فرا صنعت تاثیر مستقیم در تولید ناخالص ملی و توسعه صادرات غیرنفتی دارد و مصداق بارز آن صادرات یك میلیارد دلاری صنعت شیرینی و شكلات در سال های گذشته است كه می توان آن را دست آورد مستقیم صنعت چاپ و بسته بندی كشور دانست.

حقی با اشاره به عقب ماندگی های این صنعت در ایران افزود: صنایع چاپ و بسته‌ بندی كشور برای رقابت با رقبای خارجی خود باید مورد حمایت قرار گیرند و باید به این صنعت كمك شود تا در مدرسه تجارت جهانی ثبت نام و تحصیل كند.

وی با بیان راهكارهای توسعه صنعت چاپ و بسته بندی، افزود: سیاست‏های مالیاتی، تامین اجتماعی، كار، بانكی، گمركی و اداری برای بخش تولید باید تغییر یابد و با دیگر بخش ها متفاوت باشد، زیرا در حال حاضر بخش زیادی از واحدهای تولیدی كه ورشكسته شده اند و یا در معرض ورشكستگی قرار دارند درگیر با همین نهادها هستند.

مدیر عامل شركت ایحا گستر شمال تصریح كرد: سودهای مركب در همه بخش ها، شیرازه واحدهای تولیدی را از هم گسیخته و هزینه های انرژی نیز بسیار سنگین هستند و هر لحظه بنگاه ها تهدید به قطع این نوع خدمات می شوند.

وی با بیان اینكه، بانك ها نقدینگی لازم را به بخش تولید تزریق نمی كنند و آنها را نادیده گرفته اند، افزود: تولید در كشور با رویكردی كه بانك ها دارند وضعیت و دوران سختی را سپری می كند و اگر تدابیری از سوی دولت اتخاذ نشود اقتصاد كشور انتهایی با انتحار خواهد داشت.

وی، لازمه حضور قدرتمندانه كالاهای ایرانی در بازارهای جهانی را توسعه صنعت چاپ و بسته بندی ذكر كرد و افزود: تا زمانی كه این چالش ها پیش روی تولیدكنندگان و صاحبان این صنعت قرار دارد و مسیر توسعه آن هموار نشود، نمی توان ابزار و وسایل حضور در بازارهای منطقه ای و بین المللی را فراهم كرد.

اقتصام(4)**1574/1594