۱۹ دی ۱۳۹۲، ۱۶:۵۲
کد خبر: 80987484
T T
۰ نفر

ادامه تخريب خانه هاي تاريخي دزفول

۱۹ دی ۱۳۹۲، ۱۶:۵۲
کد خبر: 80987484

دزفول-ايرنا-بخشي از يك خانه تاريخي در بافت قديم دزفول دزفول به دليل فرسودگي بر اثر بارندگي و عدم مرمت و ايمن سازي تخريب شد.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا خانه تاريخي 'حسينوند ناصري' از خانه هاي تاريخي شهرستان دزفول با شماره ثبت ملي 7905 به دليل بارندگي چند روز گذشته و فرسودگي تخريب شده است.

ضلع شمالي و راه پله هاي اين خانه تاريخي كه در خيابان امام خميني (ره) شهر دزفول و پشت مسجد مقداد واقع شده اكنون تخريب شده است.

پارسال اعتباري از سوي سازمان ميراث فرهنگي براي مرمت اين خانه تامين شد اما مالك اين خانه تاريخي به دليل اجاره دادن اين خانه به مستاجر با مرمت آن موافقت نكرد.

اكنون كه مالك اين خانه تاريخي حاضر به مرمت اين بناي تاريخي است بودجه اي براي مرمت آن وجود ندارد.

قسمتي از خانه تاريخي اسفنده در شهرستان دزفول نيز ماه گذشته به دليل فرسودگي و عدم مرمت و ايمن سازي تخريب شد.

اين بناي تاريخي كه در نوبت ثبت ملي قرار دارد به دليل اينكه هنوز در فهرست آثار ملي به ثبت نرسيده تاكنون از اعتبارات سازمان ميراث فرهنگي بي بهره بوده است.

خانه 'مرتضوي' از ديگر بناهاي تاريخي شهر دزفول كه آن نيز در نوبت ثبت ملي است به دليل واقع شدن در طرح توسعه آستان سبزقبا در معرض تخريب قرار گرفته است.

يك منبع آگاه در شهرستان دزفول به ايرنا گفت:خانه 'سيد صدر' نيز كه در فهرست آثار ملي ثبت شده و مالك اين خانه آن را به يك موزه تبديل كرده اخيرا مورد سرقت قرار گرفته و بخشي از اشياي داخل اين خانه به سرقت رفت.

اين منبع آگاه افزود:به دليل اينكه اشياي اين موزه ثبت ملي نشده اداره ميراث فرهنگي نمي تواند از اشياي موجود در اين خانه محافظت كند.

در شهر دزفول حدود 250 هكتار بافت قديم وجود دارد كه به دليل توسعه شهري و نيز بي توجهي و كمبود اعتبارات لازم براي مرمت و ايمن سازي اين بافت ارزشمند تاريخي تاكنون اقدام نشده و بخش زيادي از آن در معرض تخريب و نابودي قرار دارد.

بافت قديم دزفول با وجود بناهاي ارزشمند آجري از معماري زيبا و منحصر بفردي برخوردارست.ك/3

7278/648