۲۱ مرداد ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8098756
T T
۰ نفر
اختلاف روسیه و اوکراین بر سر استقرار ناوهای روسی در دریای سیاه ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/05/21 سیاسی.روسیه .اوکراین .بیانیه مسکو- وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای، ممانعت دولت اوکراین از بازگشت ناوهای روسی شرکت کننده در درگیری با گرجستان به پایگاه خود در بندر سواستوپل اوکراین را غیرقانونی خواند.
بدنبال درگیری دیروز شناورهای دریایی روسیه و گرجستان در دریای سیاه، وزارت امورخارجه اوکراین اعلام کرد اجازه بازگشت رزمناوهای روسیه درگیر با گرجستان را به پایگاه آنها در بندر سواستوپول نخواهد داد.
وزارت امور خارجه روسیه در پاسخ این تهدید اعلام کرده که روسیه طبق قوانین بین المللی ازجمله قرارداد دوستی و همکاری سال 1997 میان روسیه و اوکراین و موافقت نامه استقرار ناوگان دریای سیاه روسیه در اوکراین عمل می کند.
در بیانیه مسکو آمده است: تهدید طرف اوکراینی علیه روسیه مطابق اسناد مذکور نیست و یک اقدام غیردوستانه تلقی خواهد شد.
وزارت خارجه روسیه در مورد وقایع جمهوری اوستیای جنوبی تاکید کرده سران گرجستان در مسیر شعله ورسازی آتش مناقشه در اوستیای جنوبی قرار گرفته که باعث تلفات زیاد مردم در این منطقه شده است بیانیه می افزاید: روسیه این مساله را تحمل نخواهد کرد و تلاش های لازم برای نجات افراد غیرنظامی و اتباع روس، گرجستانی، اوکراینی و سایر خارجیان مقیم این منطقه مصیبت دیده بعمل می آورد.
گفتنی است روز گذشته یک قایق موشک انداز گرجستانی توسط واحدهای ناوگان دریای سیاه روسیه در محدوده آبی آبخاری غرق شد.
ناوگان دریای سیاه روسیه طبق موافقت نامه سال 1997 تا سال 2017 در بندر سواستوپل اوکراین مستقر خواهد بود و روسیه قصد تمدید این موافقت نامه را دارد.
درگیری در منطقه مورد مناقشه اوستیای جنوبی از یک هفته پیش آغاز شده و بدنبال تهاجم نیروهای نظامی گرجستان به تسخینوالی پایتخت اوستیای جنوبی، نیروهای روسی وارد این شهر شد.
به گزارش منابع روسی، در جریان حملات نیروهای گرجستان به این منطقه، دو هزار غیر نظامی اوستیایی کشته شده اند.
حدود 90 درصد جمعیت 70 هزار نفری جمهوری خودخوانده اوستیای جنوبی را اتباع روسیه تشکیل می دهند.
با فروپاشی شوروی در سال 1991، اوستیای جنوبی بطور یکجانبه، جدایی خود را از گرجستان اعلام کرد.
این مساله به مناقشه نظامی میان دو طرف انجامید که بر اثر آن شمار زیادی از نیروهای نظامی گرجستان و اوستیای جنوبی کشته شدند.
اروپام 2242**355** شماره 120 ساعت 13:33 تمام
۰ نفر