۱ بهمن ۱۳۹۲، ۱۴:۳۰
کد خبر: 81004675
T T
۰ نفر
جلوگیری از انتشار 27 تن گاز دی اكسید كربن در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - مدیرعامل شركت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: با فعالیت پنل های خورشیدی در 13 روستای استان و اداره توزیع برق بیرجند، از انتشار27 تن گاز آلاینده دی اكسید كربن ( C02 ) در هوا جلوگیری شد.

'محمدعلی ضامن' روز سه شنبه در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: جلوگیری از انتشار آلاینده ها و كمك به محیط زیست از مهم ترین مزایای تولید برق خورشیدی است و در این زمینه با استفاده از پنل های خورشیدی 123 خانوار روستایی از مزایای برق خورشیدی برخوردار شده اند.

وی گفت: حدود 10 هزار كیلووات ساعت برق خورشیدی تاكنون در روستاهای سختگذر خراسان جنوبی تولید شده است.

وی افزود: نصب پنل های خورشیدی از دو سال پیش در روستاهای سختگذر خراسان جنوبی با هدف صرفه جویی در هزینه های برقرسانی و همچنین استفاده از انرژیهای پاك و تجدید پذیر آغاز شده است.

مدیرعامل شركت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: هم اكنون روستاهای سلك و دیم بیرجند، شبو و كلاته حمزه سربیشه، جلاران، پاتنگ و شومه درمیان، سرخ كوه نهبندان، زرین چاه، خوشنری، چاه مزار و راویج سرایان و روستای جان میرزا قاینات با انرژی خورشیدی از طریق نصب سامانه های یك كیلوواتی مجهز به باطری برقدار شده اند.

وی اظهار داشت: هزینه برقرسانی خورشیدی حدود یك چهارم تا سه چهارم هزینه های برقرسانی از طریق شبكه بوده و حذف تلفات انرژی به دلیل عدم ساخت شبكه و تولید انرژی در محل مصرف و سهولت تامین برق روستاهای دارای خانوار پراكنده از دیگر مزایای استفاده از انرژی خورشید در تولید برق است.

مدیرعامل شركت توزیع برق خراسان جنوبی گفت: نیروگاه های خورشیدی در این استان شامل نیروگاهی با ظرفیت 4.8 كیلووات، در مدیریت توزیع برق شهرستان بیرجند و سامانه های تك فاز یك كیلوواتی روستایی در 13 روستای سخت گذر و دور از شبكه برق رسانی است.

ضامن گفت: با نصب نیروگاه برق خورشیدی در مدیریت توزیع برق بیرجند تاكنون 17 مگاوات ساعت برق از این طریق تولید شده كه موجب جلوگیری از انتشار 15 هزار كیلوگرم گاز CO2 نیز شده است.

وی یادآور شد: در سال جاری برقرسانی به روستای' گل نی' سربیشه با 12 خانوار از طریق برق خورشیدی در دستور كار قرار دارد كه انتخاب پیمانكار آن نیز انجام شده است.

وی با بیان اینكه برنامه استفاده از انرژیهای تجدید پذیر در دستور كار وزارت نیرو قرار دارد افزود: در این راستا میزان عوارضی كه از برق مصرفی مشتركین دریافت می شود در قالب ماده 69 برای تامین برق روستایی، توسعه شبكه برق روستایی و استفاده از انرژی تجدید پذیر هزینه می شود.

ضامن افزود: از محل ماده 69 وزارت نیرو ، برقرسانی به 11 روستای استان با 121 خانوار طی سال مالی جاری با نصب 24 كیلومتر شبكه فشار متوسط ، 2/4 كیلومتر شبكه فشار ضعیف و 10 پست برق در دستور كار می باشد.

وی ادامه داد: همچنین از محل این ماده ، شبكه های برق مورد نیاز دو هزار مشترك برق در سطح خراسان جنوبی تامین خواهد شد.

مدیر عامل شركت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با بیان اینكه تاكنون این شركت 50 میلیارد ریال اعتبار از محل ماده 69 وزارت نیرو دریافت كرده گفت: در این راستا 27 مسجد ، 15 مدرسه و 10 مشترك متقاضی از برق خورشیدی با نصب حدود 211 كیلو وات نیروگاه خورشیدی بهره مند می شوند.

وی افزود: وزرات نیرو به مشتركین متقاضی برق خورشیدی برای نصب یك كیلو وات برق، یارانه 55 میلیون ریالی پرداخت می كند و مابقی هزینه ها باید توسط مشترك تامین شود.

665/110 / 330
۰ نفر