۱۵ اسفند ۱۳۹۲، ۲۲:۳۴
کد خبر: 81075764
T T
۰ نفر
'سماق كاري' در اراضي شيبدار  روستاي خانيك گناباد آغاز شد

گناباد - ايرنا - 'سماق كاري' به صورت ديم در اراضي شيبدار روستاي خانيك از توابع شهرستان گناباد روز پنجشنبه با حضور جمعي از مسولين و اهالي اين روستا به مناسبت گراميداشت هفته منابع طبيعي آغاز شد.

رييس اداره منابع طبيعي گناباد در حاشيه اجراي اين پروژه طي گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در اين مرحله بيش از 42 هكتار اراضي محدوده مطالعاتي طرح آبخيزداري حوزه شهري ديسفان و بخشي از طرح جامع آبخيزداري حوزه سياهكوه به كشت سماق ديم اختصاص يافته است.

حسين چمني افزود: براي كاشت، داشت و برداشت اين محصول درعرصه هاي منابع طبيعي و انجام مشاركتي اين طرح شركت تعاوني با عضويت اهالي روستاي خانيك تشكيل شده است.

وي هدف از اجراي اين طرح را حفاظت آب و خاك، تقويت سفره هاي زير زميني، بهره گيري از مشاركتهاي مردمي در اجراي پروژه هاي حفاظت آب و خاك، افزايش درآمد جانبي ساكنان و كاهش مهاجرت روستائيان به شهرها ذكر كرد.

او با اشاره به انتخاب گونه گياه سماق و نحوه كاشت آن گفت: سماق جزء گونه هاي بومي و سازگار با اقليم منطقه مي باشد، درختچه هاي سماق درحوزه هاي مجاور منطقه طرح داراي عملكرد مناسب بوده و نسبت به سرما، آفات و خشكسالي مقاوم است.

چمني افزود: امكان رشد و تكثير مناسب درختچه سماق در واريزه ها و شيب هاي تند از ديگر دلايل انتخاب اين گياه براي منطقه خانيك شهرستان گناباد است.

وي ادامه داد: در اين مرحله بيش از شش هزار و 300 اصله به طريق بانكتهاي هلالي در امتداد خطوط تراز و عمود بر جهت شيب اصلي دامنه ها غرس مي شود.

وي به توجيه اقتصادي و كاربردهاي گونه سماق اشاره كرد و گفت: دوره طرح 14سال، سرمايه گذاري كل طرح حدود 460 ميليون ريال و درآمد سالانه آن حدود 317 ميليون ريال است كه از سال ششم به بعد بهره برداري اقتصادي آن آغاز مي شود.

وي گفت: سماق خاصيت ضد ميكروبي، و آنتي اكسيدان دارد و از بروز سرطان ها جلوگيري نموده و در درمان بيماري هاي روماتيسمي و نقرس نيز موثر است./2

514 /664