۳ فروردین ۱۳۹۳، ۹:۰۶
کد خبر: 81096993
T T
۰ نفر

اولین حسگر زیستی گیاهی ساخته شد

۳ فروردین ۱۳۹۳، ۹:۰۶
کد خبر: 81096993
اولین حسگر زیستی گیاهی ساخته شد

تهران - ایرنا - محققان دانشگاه MIT آمریكا موفق به شاخت اولین حسگر زیستی گیاهی شدند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از نیچر، محققان دانشگاه استنفورد آمریكا در سال 2010 موفق شدند كه از كلروپلاست به طور مستقیم انرژی تولید كنند. كلروپلاست نیروگاه سلولی محسوب می شود و عمل فتوسنتز در آن صورت می گیرد. چندی پیش محققان دانشگاه MIT به كلروپلاست گیاهان، نانو لوله های كربنی اضافه كردند تا توانایی آن ها در جذب انرژی خورشید افزایش یابد.

این دستاورد راه را برای ساخت گیاهان مصنوعی و گیاهانی كه امكان نظارت بر محیط زیست را داشته باشند باز می كند.

كلروپلاست بخشی از گیاه است كه تمام واحدهای موردنیاز برای فتوسنتز در آن وجود دارد. یكی از مهمترین قابلیت های این بخش این است كه حتی زمانی كه از گیاه جدا شود، تا چند ساعت به فعالیت خود ادامه می دهد؛ ولی پس از چند ساعت به دلیل نور و اكسیژن، پروتئین فتوسنتزی آن از كار می افتد زیرا در حالت عادی وظیفه ترمیم آن به عهده گیاه است.

در این روش علاوه بر نانو لوله های كربنی از نانو ذرات اكسید سریم نیز استفاده می شود. این ذرات دارای خاصیت آنتی اكسیدانی هستند و كلروپلاست را از انواع آسیب های محیطی محافظت می كنند.

با استفاده از این روش، گیاه عملكردی شبیه به آنتن دارد و قادر به دریافت امواج فراتر از نور مرئی از جمله اشعه ماورای بنفش، سبز و مادون قرمز است.

در ادامه تحقیقات آمده است كه می توان از این فرآیند به عنوان حسگر زیستی استفاده كرد. مهمترین كاربرد این حسگر نظارت بر آلودگی محیط زیست، آفت كش ها، عفونت های قارچی و مواد سمی باكتریایی است.

نتایج كامل این تحقیقات در شماره اخیر نشریه Nature Materials منتشر شده است.

علمی (6)** 9259**1599
۰ نفر